Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 929 ggr
Noa-Nisse
0

Vilka rutiner?

Hello Skrattande

Undrar bara vilka rutiner ni har på att byta vatten och dylikt?

Själv byter jag vatten morgon (ca 06:00 innan jobbet) och eftermiddag (ca 16:00 när jag är hemma och gjort allt annat som behövs) Jag ger även pellets till den vuxna kaninen på morgonen. Den lilla har jämt pellets i skålen.

Byter ni ut Höet varje dag? Jag fyller inte på hö fören det bara finns lite kvar. Alltså måste de äta upp det "gamla" höet innan de får nytt, är det dumt att göra så?

Ha en bra kväll gott folk :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

Nonu
0

Jag byter vatten en gång om dagen och fyller på nytt hö när det börjar sina, vanligtvis en-två gånger om dagen.

Nonu
0

Om höet håller sig fräsch (inte blir nerkissat osv) byter jag inte.

Acinorev
0

Jag byter vatten flera gånger/dag. Först kring 07, sedan när jag kommer hem kring 15 och sist vid 23. Däremellan också om det behövs såklart.
Hö får han när det gamla nästan helt är slut.

[_annaH]
0

Jag byter vatten när jag kommer hem från skolan, olika tider. Är jag hemma sent så får pojkvännen byta när han kommer hem. Hö fyller jag på när det behövs, på morgonen o ibland när ja kommer hem, olika varje dag. Pellets får dom på kvällen.

jasmina.p
0

På morgonen när jag vaknat skuttar jag up och ger hö till alla kaniner och byter vatten. sedan under dagen brukar de få en bit knäcke brö eller liknande. sedan på kvällen fyller jag på höet och ger lite pellets/havre för annars gräver de hela natten :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Noa-Nisse
0

Höet ligger inte på marken så det blir inte dåligt eller nerkissat utan håller sig fräscht och torrt. Jag behöver bara fylla på varannan dag med hö, men har ganska stora höhäckar så det beror kanske på det :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

emms
0

Ger mat&vatten ungefär 8-9 på kvällen, tar bort hö som han inte har rört. Kaniner sorterar ju maten och äter det dom tycker är gott. Vissa höstrån kanske inte faller dom i smaken och då lämnar dom ju kvar dom. Muffin brukar lämna kvar dom mjukaste stråna. Så tar bort dom mjuka stråna och om det är mycket hö kvar lämnar jag.

Brukar ge en mängd som han äter upp på lite mer än ett dygn så det brukar inte vara mycket kvar på kvällen sen. Finns ju såklart alltid hö! Ah, ni förstår, ger lite mer än vad han äter upp på ett dygn! Flört Har höet i en toalåda (som han inte använder så mkt, rensar den innan jag lägger in mat) så kan ju ta bort det lätt :)

Sen får han grönsaker och så lite när som :)

Emma

[Wera]
0

Jag går på "morgonen" (kan vara allt mellan 07.45 till 12.00) och byter vatten, förbereder matskålarna med pellets, ger dom hö (det är alltid slut) och tar ut kaninerna i hagarna.
Efter skolan eller då det blivit mörkt (strax innan) tar jag in kaninerna och allt är klart och förberett.

På vintern som nu ger jag inget vatten för än dom går in eftersom att det fryser. Ibland kommer dom inte ut alls för att det är dåligt väder och då får dom hö och vatten direkt på förmiddagen men pelletsen senare när det har blivit mörkt (15.00-16.00 vintertid eller runt 20-21.00 sommartid och även då tidigare förberett matskålarna men de står utanför burarna).

Ibland då jag har försovit mig eller då jag slutar tidigt (allt från 11.00 till 13.00) från skolan sköter jag dom inte för än jag kommit hem (vatten, hö, förbereder matskålarna, tar ut dom). Ibland tar mamma ut kaninerna tidigare.

Qepta
0

När jag vaknar så går jag ut och ger kaninerna nytt vatten + påyllning med hö. (De äter upp allt hö under natten)

Sedan så kollar jag till kaninerna någongång mitt på dagen och ser att de har vatten och hö.

Vid 18.00 tiden får de nytt vatten, påfyllning av hö så att de har för natten och pellets.

Byter vatten ofta nu när det är kallt då de hinner frysa till is väldigt fort.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se