Kanin på 13v...
Hej!
Vår lille kanin har nu hunnit bli 13v och har varit väldigt snäll fram tills nu. Har läst på om det hela och förstått att kaniner kan bli lite bångstyriga i tonåren… Han kan attakera handen så fort man tar ner den i buren och krafsa med klorna eller naffsa.
Känns bra att ha läst att det är normalt beteende iaf, så att man vet att det blir bättre. Undrar lite när det är dags att kastrera honom? Han är av rasen Lejonhuvad. Undrar också om tonåren kan innebära att dom blir extra trötta. I flera dagar nu så har han hållt sig inne i sitt hus hela eftermiddagarna. Alltså hela 3-5h i sträck. Han har ett ganska stort hus inne i buren, som samtidigt fungerar som hylla, där han ofta hoppar upp och ligger på kvälls- och morgontid.
När han väl är utanför huset verkar han pigg och både äter och dricker bra :) Men så mkt har han inte sovit eller "gömt" sig tidigare. Tänkte att människor ofta blir extra trötta i tonåren pga alla hormoner osv… så kansk är det samma med kaniner???
Sen hittar jag inte riktigt något som han gillar extra mkt, som godis att belöna med. Ofta vill han inte äta något från handen alls. Bara väldigt sällan. Lägger man ner det på golvet kan han ta det däremot.
Har även lite problem med kloklippningen… då han sprattlar så fort jag inte håller i honom helt. Rygg har jag inte ens fått honom att hamna på, för han sprattlar som en tok så fort jag försöker! Ska försöka med handduk tror jag. Annars får det bli en tur till djuraffär eller annat ställe som kan hjälpa till tror jag.
Sen sista frågan: Han tuggar nästan inget på något förutom maten han får då. Har lagt in träbitar, gnagarsten, toarulle, olika träleksaker (både som plingar och inte) och granris. Men han gnagar inte på något. Räcker det med att gnaga i sig hö och äta grönsaker för att tänderna ska slipas??
Har inte vågat plocka några grenar heller… för alla löv är borta och jag vet inte vilka träd som är vad nu! Har inte bott här så länge att jag har koll. Vet att det fanns ett rönnbärsträd, men hur ser jag skillnaden jämföra med alla andra träd nu när det är tomt på löv??
Blir ju lite orolig över att hans tänder ska bli övervuxna… :S
Så kom gärna med lite tips? eller svar på mina undringar, tack!