kanin utomhus
I år är det min kanin, olivers första vinter ( han är alltså en utekanin ). Jag är därför ganska orolig över hur det kommer att gå !!. I buren har jag spån och mycket halm, men hur mycket halm ska jag ha egentligen? hur ska jag veta att min kanin inte fryser?
skulle ni kunna ge mig tips? på hur ni gör under vintern, för att kaninen inte ska frysa ?
är tacksam för svar :)
/Kram Betul ♡
En kanin fryser inte ute. Jag har enbart haft utekaniner (har dock ena kaninen inne pga platsbrist ute i boden).
Har spån plus halm.
En kanin har tjock bra päls, så dem klarar sig jättebra:)
Du måste byta vatten ofta när det fryser, många tycker man ska ha vattenskål, för det är lättast att byta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ett tjockt lager blir bra, behövs inte mätas eller liknande. Jag har fleecefiltar och andra gosiga tyger till mina två denna vintern pga att deras päls blir så tovig av halmen.. Kommer sedan att flytta ner dem i källaren där det är plusgrader om temperaturer sjunker alldeles för långt under 0 grader.
Jag var också orolig första vintern, men det gick så bra så! :)
/ Emma
Jag lägger bara in lite extra halm och ger lite mer mat. Du behöver inte vara orolig han klarar sig bra. Har haft alla mina kaniner ute och det har aldrig varit några problem.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Är också lite sådär nojig för att min kanin ska frysa då min förra kanin blev förkyld i början av vintern och veterinären sa att han blivit kall om tassarna. Nu har jag dock slutat noja mig för det mesta pga vad jag hört från andra :) Men klart jag fortfarande är nojig när jag isolerade botten på buren på nya buren jag byggde och isolerade alla vägar i bodelen av buren.
Men annars har bara lagt in lite halm över spånet i hela buren istället för bara bodelen, men det kanske är mest för att jag tycker att det ser lite mysigt ut nu i i kylan ;)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack för alla svar.
Men om temperturen sjunker aldeles för mycket, vad gör jag då?
/Kram Betul ♡
#5 En kanin klarar många minusgrader. Vi hade som mest -25 grader (annars har vi max 15-20 minus), och mina kaniner var ute, iförsig i boden men blir några minus där plus att jag har haft ute också, alltså inte i en bod, när det har varit över-15 grader, dem klarar sig utmärkt :)
#5 När det går upp mot -30 brukar jag ta in dom (dom brukar ex. ha frost på morrhåren då) i våran kalla tvättstuga (ingen värme där men varmare än ute), nu när vi har flyttat kommer jag nog ta in dom i vårat (oanvända) kyliga garage, det ligger intill huset så det är lite varmare där inne. Dvs det ska inte bli för stora temperatursskillnader om du vill ta in dom.
Mina förra kanins ögon fryste ihop förra vintern när det var som kallast.. Då fick han genast flytta in i garaget där det iallafall var lite varmare, vi använder inte vårt garage till bilarna så.
/Elin
#8 Då måste dem ha haft extremt kallt?!
Bor i mellan sverige och det var vääldigt kallt där en period. Dem frös ju inte ihop totalt, men jag fick värma upp så det smälte innan han kunde öppna ögonen helt igen. Han gillade att ligga vid gallret och låg oftast där även fast vi halmat en massa. så blev väl lite kallar där än om han legat i sin bodel.
/Elin
Tack för alla svar !
/Kram Betul ♡