Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 930 ggr
[linneasandberg]
0

Sprattlig-osäker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en jättejobbig kanin här hemma som är en hona. Hon heter Leia. Hon sprattlar nån förbaskat! När man ska ta upp henne i buren, Ta in henne när hon har fått springa i rummet, släppa ner henne i buren, hålla henne i famnen i början, klippa klor ALLTSÅ hon är jobbig! Jag vet inte vad jag har gjort fel! Hon gillar inte heller när man tar henne på magen & rumpan och hon kan inte ligga på rygg i knät! Hon har stora baktassar som hon sparkar med för livet när man lyfter upp henne, hon river en på magen, händerna osv och det är inte trevligt! nästan så att man börjar lägga sig på golvet och grina…. hehe

Jag vet inte vad jag gör fel… Jag ska börja att träna hoppning på ett hoppningsgrupp i närheten av blå stjärnan och få upp vårt band till varandra så hon känner sig säkrare, men finns det nått mer jag kan göra? Det är JÄTTEjobbigt verkligen! Hon är rädd när man ska ta in henne i buren igen osv. och det är verkligen jättesynd för hon är så go annars när man har hållt henne ett tag typ när man äre ute och går på promenad!

Åhh hjälp mig… :(

Fridaaaa
0

Ligga på rygg i knäet är det inte alla kaniner som gillar eftersom det inte är naturligt för dem så det kan jag förstå.

Vissa kaniner är mer sprattliga än andra, gäller bara att träna bort det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

#1 Jo men frågan är hur XD :D

MoaLarsson
0

Hur reagerar du så fort hon sprattlar? Släpper du ner henne eller håller du kvar? :)

Fridaaaa
0

#2 Vara lugn men bestämt:)

Om hon sprattlar när hon ska ner i buren: Ta tillbaka henne i famnen igen och håll på så tills hon inte sprattlar mer.

När du klipper klorna: Ha henne som vanligt i famnen, ej på rygg eller liknande, ev ha handduk på/runt henne

[linneasandberg]
0

#3 jag försöker hålla kvar henne men det går ju inte, hon åker bakom armhålan och sparkar och rivs med baktassarna… :(

#4  det är inte alls lätt att ta tillbaka henne när hon har sparkat sig halvvägs ut ur händerna och river upp armar och händer… :/ Jo jag klipper hon så nu för tiden!

MoaLarsson
0

#5 Ha som vana att ha på dig tjocktröjor och vantar. Jag förstår att det är svårt men ge dig inte! Du måste försöka hålla kvar och går det inte så ta upp henne direkt. Annars har hon "vunnit" och beteendet kommer att fortsätta! När hon är i buren kan du klappa henne men inte ta upp henne. Då lär hon sig att kontakten inte är farlig och att du inte alltid vill rycka och slita i henne :) Lycka till!

[linneasandberg]
0

#6 Då får man väl bära upp vantar till rummet då… ;) Men jag förstår hur du menar, ska man kanske ta med några morotsbitar upp till rummet så kan man sitta på golvet och när hon kommer så kan man ge en bit? då kanske hon förstår att jag bara vill gott! eller? :)

MoaLarsson
0

#7 Ja precis. A och O är att ni känner er trygga med varandra och ett bra sätt är att göra precis som du skrev. Bilda någon liten bur och sätt dig i den tillsammans med kaninen med godsaker. Håll fram godsakerna och när hon kommer fram kan du klappa lite försiktigt och så kan du upprepa det två gånger per dagen. Om du får det att fungera kan du försöka få henne att hoppa upp i ditt knä osv :) Hoppas det funkar!

[linneasandberg]
0

#8 jo alltså, hon kan komma fram till mig, lägga sig brevid och vilja att jag ska klappa henne och ibland hoppar hon upp i sängen på kvällen och pussar mig i ansiktet. Det är mest det när jag ska hålla henne, det känns som hon tror att jag är nått rovdjur eller nått' sånt!!! :(

Pelzi
0

min ena han kanin kastrerad HATAR att vara på rygg det går inte att ha han på rygg så han sitter som vanligt när jag klipper klorna det tycker han bättre om :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[linneasandberg]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 det är inte klippa klorna som är problemet, jag vet att vissa inte gillar det så det funkar bra nu med klippningen! :) Min hane älskar det, han kan somna så, eller ah, han sover så! Kan visa en rolig bild när han sover…

Fridaaaa
0

#11 Haha charmigt :D

[linneasandberg]
0

#12 javisst ! ;)

bambiiii
0

Som sagt springer han ifrån dig så kollar du honom i ögonen och säg neej,ta det lungt eller sluta fast inte argt det funkade idag på Bambi han bet på matta och jag knuffade honom lite bort men till slut blev jag galen så jag kollade honom i ögonen och sa (nu slutar du,neej) och det funkade verkligen han gick ut från rummet och gjorde något annat!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#14 Man ska inte kolla ett djur i ögonen, för det är ett hot för dem.

bambiiii
0

15# Ja hundar kan jag hålla med om men Bambi är iallafall inte rädd! det är oxå hue man upfattar det kollar man de aggresivt och argt blir de rädda men just bara med vanliga ögon och säga ganska tyst neej är inte direkt hot! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
1

#16 Okej för djur brukar göra så när dem vill utmana varandra.