Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 715 ggr
Ismagg
0

Ledbandet var av!

Hej!

I helgen berättade jag om familjens kanin som hade problem med sitt ena bakben. Benet hängde ut lite när den skuttade och det såg lite speciellt ut. Vi var hos veterinären och det visade sig att ett ledband var av. Skönt att det inte var värre, dock kunde man inte göra något åt det eftersom det pågått väldigt länge, men veterinären sa att kaninen inte lider, och det är ju huvudsaken. Det enda problemet var att hon inte skulle kunna springa lika fort som andra kaniner, och inte kunna hoppa över hinder.

Som tack för alla svar skrev jag detta i fall någon skulle råka ut för något liknande. Då vet ni hur man ska handskas med ledband:)

Salish
0

Sådant kan man väl operera på människor eller? Eller det kanske bara är idrottare. Man kan ju leva med det ändå, om det är helt av alltså. Skönt att höra att det kommer gå bra för den!

[toftaholmskaniner]
0

Inte ont? Jag har själv ont "värk" (inte stark smärta) i mitt knä efter trasigt ledband…
Kanske annan sak för kaniner, jag vet inte.

[toftaholmskaniner]
2

Menar bara.. för att förtydliga mig. Jag har inte smärta så att jag haltar men jag har värk hela tiden som är påfrestande. Det tror jag inte att man kan veta om en kanin har när den inte kan tala. Doktorerna känner på mitt och säger att det är "bra" men det gör ändå ont.

Cameliont
0

#2-3 Jag tänker som dig. Sedan döljer ju kaniner skador och smärta väldigt väl, så bara för att den rör sig någorlunda betyder det tyvär inte att allt är okej.

Men tror djur är bättre på att lära sig leva med smärta, på gott och ont.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Ismagg
0

Salish: Det kan man, men det här hade tydligen hänt tidigare, förmodligen i djuraffären, och när det hinner ta så lång tid så går det inte att operera eftersom kroppen redan läkt skadan

Toftaholmskaniner: Veterinären sa att eftersom det läkt var det ingen fara, det är precis som när man bryter benet, även om man inte operar så läker det, visst det kan läka fel som i detta fall, men djuret känner ingen smärta, dessutom var det bara ett ledband som satt vid tårna eller något sådant. Om det vart korsbandet hade det ju varit en annan sak.

Salish
0

Om ledbandet går av helt läker det väl inte av sig självt? Eller det kanske bara gällde korsband…