Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4874 ggr
kaninjosse
0

Mjäll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

för ett par dagar sedan upptäckte jag att min kanin hade en liten saknande pälstuss på ryggen. Jag tänkte att det kanske han råkat rycka bort eller något, men idag när jag tog en närmre titt på det såg det utt som en stor klump med mjöl. Mängden såg ut som en tesked ovanifrån, men jag tog iallafall en kam och försökte kamma bort det och då trilla en stor del loss. Men huden är lite mörkare och jag börjar misstänka att det var hans hud som på bara det stället torkat och smulat sönder på något sätt. Vad kan detta vara? Han har inte varit i närheten av andra kaniner på ett tag heller.

kaninjosse
0

puff, snällt om någon svarar. Oskyldig

Denna kommentar har tagits bort.
lisiberglund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kära du de där är inte mjel det är skabb :(

Med all kärlek //Lisi

Chieko
0

Jag håller med om att det ser ut som mjäll, har aldrig sett skabb dock så vet inte om det är samma där. Leta fakta på internet och ring en veterinär imorgon. Det kostar ju inget att bara be om råd! (Även om det kan ta lite tid, det är gaska ofta de har korta telefontider så kolla det direkt om du vill ringa imorgon). Jag håller tummarna för att det bara är mjäll!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

lisiberglund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min förra kanin hade mjäll vet presis hur det ser ut, :(

Med all kärlek //Lisi

lisiberglund
0

menade skabb ,min förra kanin hade skabb vet presis hur det ser ut! men hoppas värkligen att det är mjäll jag med!

Med all kärlek //Lisi

mlinz
0

Mjällkvalster gissar jag på, så såg mina ut när de hade det.

Kontakta veterinär!

Nonu
0

Skabb är väl inte så stor risk att de får om de inte stöter på en skabbräv?? Det smittar väl bara genom kontakt?

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag tror också på mjällkvalster! Ring till en kaninkunnig veterinär, så ska du nog på ordning på det! :)

[myran96]
0

Säger som det andra det ser ut som mjällkvalster. Ta kontakt med veterinären:)

MoaLarsson
0

Jag tror också att det är mjällkvalster. Ta kontakt med din vetrinär! :)

kaninjosse
0

Jag kammade bort det lite och det finns inte längre kvar något sådant, tråden kan låsas :)

[Wera]
0

Alt. mjällkvalster men det kan vara något som dyker upp p.g.a. brist på någon mineral eller något i kroppen som han inte klarar av att ta upp, det hände min kanin. Jag badade honom i ett mjällschampoo för hund två gånger, nu är det borta, funkade suveränt och gick på bara 100 kr. Om inte det hjälper finns Stronghold för 300 kr, receptbelagt (ring veterinär, dom kanske skriver ut utan besök, det gjorde dom för mig).

#12 Men det kan kanske dyka upp igen. Men hoppas inte :)