Gäller minmått överallt?
Hejsan!
Det minsta lagliga mått som gäller för kaniner är ju ganska litet tyvärr. Men när det gäller kaniner som föds upp för dess kött. Gäller samma regler då? Jag skulle kunna tänka mig att det inte efterföljs isåfall.
Såg en del klipp från Youtube om kött-kaninuppfödning och de burarna var ju verkligen små. Plus att de hade nätbotten, ingen sitthylla och många hade inte hö utan bara pellets. Nu var ju detta i USA och inte i Sverige så de har väl andra lagar där. Men jag blev nyfiken helt enkelt hur det är här.
Någon som vet?
Medarbetare på Hundar.ifokus
När det gäller för ex uppfödning av kött och yrkesmässig uppfödning, så har jag fått uppfattningen att det är ännu mer noga med burmått och andra regler.
Kan dock inte säga med säkerhet att det är så, så får hoppas att LinaR kikar in i tråden och kan ge lite mer klarhet i det hela. 
#1 Jag kan också tänka mig att det är mer noga med måtten! Men tänker på om det är samma minmått som gäller?
Hoppas att hon kikar in :) föder hon upp kaniner för kött så borde hon veta ju =)
#2: Hon studerar djurskydd och brukar ha koll på sådana frågor. 
#3 ahaa :)
Haha, Lina R kikar in :D. Heheh.
Ja, så här är det: produktionskaniner har halkat mellan stolarna! Man kan faktiskt hålla dom hur bäst man vill, men man behöver ju givetvis ha tillstånd för yrkesmässig verksamhet.
Men producentföreningen i Sverige rekommenderar att man följer L80, och de har en dialog med SJV om att det ska införas att samma gäller för produktionskaniner och sällskapskaniner.
Många producenter har faktiskt bättre hållning än utställarna, eftersom det är ekonomiskt och arbetsbesparande att ha ungdjuren i stora boxar (men utställare kan inte har det eftersom ungdjur som ska tävlas inte får skada sig).
Kaninproduktionen på i andra lände är vidrig, som med burhöns. Oinredda pyttesmå burar i jättelika anläggningar, förjävligt helt enkelt.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Vill man veta hur köttkaniner föds upp i Sverige så ska man absolut inte titta på filmer från andra länder.
I USA tex så sitter kaninerna i minimala burar med nätgolv, och de får inget hö (visst, undantag finns säkert)
Ja, kolla på uppfödarnas hemsidor istället =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se