Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 767 ggr
[Momiji]
0

Trög i magen

Momiji har varit trög i magen sen igår. Han har bajsat, så han är inte helt förstoppad.

Han dricker ordentligt och äter ordentligt och skuttar runt och tvättar sig.

Har kännt lite på hans mage och den är lite hård men inte så hård att det känns som trumsjuka. Har testat att massera lite på magen och den blir lite mjukare då. Vågar ju dock inte trycka på den för mycket eftersom jag inte kan nog mycket om kaniners anatomi för att veta om han kan skadas av att jag trycket på magen. Så jag har bara masserat lite lätt.

Jag hör även hur hans mage jobbar(den låter alltså som vanligt) så det är ju inte något totalstopp i magen.

Vad kan jag göra för att hjälpa han få ut bajset som är kvar i tarmarna? Någon speciell mat som jag kan ge honom?

Blir det värre åker jag självklart med han till djurkliniken

Lusthan
0

Sture blev förstoppad och fick åka till veterinären och få vätska och b-vitamin. Själv gav jag paraffinolja två gånger om dagen. Finns hos veterinären. Hur ser bajset ut? Först bajsade Sture superlöst och därefter små ljusbruna pluttar. Mindre än en hermelins bajs trots att han är en belgisk jätte. Jag ger inte längre några grönsaker och måste ge bra hö annars blir han dålig igen.

[Momiji]
0

Bajset ser ut som vanligt, fasta och runda lortar.

Ger nästan bara hö, dom får endast lite pellets(anpassat för dvärgraser) och det har funkat bra hitills.

Ska höra med moster om hon kan ta hem paraffinolja om det inte har släppt senare idag. Han har börjat bajsa bättre sen jag masserade magen Glad

Nonu
0

Paraffinolja är bra!

Lina R
0

Kan vara att han satt i sig lite väl mycket hår :-). Vanlig matolja insprutad i munnen kan också hjälpa.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Momiji]
0

Tack för tipsen allihopa Glad

Hans mage känns mycket bättre och han har bajsat ordentligt Skrattande

[Wera]
0

Hört att morotspuré kan hjälpa :) annars vanlig olivolja?