Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8138 ggr
Ismagg
0

Släppande bakben

Hej! vi har en 4 månader gammal kanin som har någon av form av problem med sitt ena bakbenen. Den skuttar runt helt normalt och verkar må hur bra som helst, men det ena bakbenet släpar I marken efter den, vi lyfte upp kaninen på rygg och upptäckte att Den helt naturligt sträckte på det ena benet medans det andra bara låg ner slappt på sidan, vad har hänt? Ytterst tacksam för alla svar. Det är jobbigt att se en förtvivlad syster och en sjuk kanin.

bambiiii
0

Min kanin brukar göra så iblan när han har roligt,bara ibland

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

tokmaja78
0

TS Har hon gjort så länge? Och är de hela tiden eller bara då o då.. Om de har pågått ett tag och hon gör så hela tiden så skulle jag ringa en veterinär bums! De är helt klart något som inte är som de ska i så fall!!!

Zvintos
0

Om han släpar det bakom sig och inte använder det alls, så är det definitivt veterinär som gäller. Kan vara en nervskada eller annat. Oavsett så låter det inte bra alls tyvärr.

emms
1

Den verkar ju vara förlamad i ena benet.

Min första kanin blev förlamad i båda bakbenen och det blev inte bättre så vi fick tyvärr avliva honom…

Tror det beror på selenbrist och vet inte om man kan göra så mycket när det väl hänt?

Men åk och besök vetrinären så kan dom ju kolla vad det är. En frisk kanin släpar inte på något ben.

"Selenbrist

I norra Sverige är det vanligt att djur får selenbrist, pga att det är för lite selen i höet som odlas här. Det yttrar sig så att kaninen blir successivt förlamad i kroppen. Först verkar den bara lite vinglig, tillslut ligger den bara och kan inte röra sig. Men ögonen ser pigga och vakna ut. Detta drabbar så gott som bara ungdjur. Ett tips? jag fick av min uppfödarkollega Ulla Olsson om man finner en kanin med akut selenbrist är att mata den med en ljummen blandning av grädde och vatten. Jag lyckades få en kanin att överleva och bli helt frisk med den metoden. Framförallt är det viktigt att kaninen får i sig vätska. Den är ju egentligen helt frisk, bara det att den kan inte röra sig och komma åt vatten. Får den inte vätska så dör den av uttorkning. För att förebygga selenbrist kan man ge kaninen selentillskott i vattnet. Sedan jag började med det har jag inte haft några fler fall av selenbrist i min besättning.  Kontakta veterinär för recept och råd."

Hittade detta på nätet.
Lycka till och hoppas att det inte är förlamning!!

Emma

Ismagg
0

Den är inte förlamad släppte ut den på golvet och lät den springa, den använder det ena benet, men det känns som det är något som inte lirar föreställ er att det ena benet är längre än det andra. Det är ungefär så det ser ut

tokmaja78
0

Nått är fel! De kan vara brutet eller åkt ur led eller nått sånt.. En kanin lider i de tysta så du vet.. Sök upp veterinär!

Eriikaa
0

Sök upp veterinären! Kaninen lider säkert.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

jag hade uppsökt veternär, låter inte bra…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ismagg
0

Otroligt tacksam för alla svar!

Jag tycker inte hon lider direkt, men man bör ju inte ta risker heller. Veterinären blir väl bäst

Clariiz
0

Tänk på att kaniner är bytesdjur och inte visar att de har ont. De kan mycket väl hoppa på ett brutet ben.
Därför är det jätteviktigt att man är uppmärksam på minsta lilla tecken. Så besök en veterinär.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Salish
0

Det kan vara brutet eller har hoppat ur led. Åk till veterinären!