Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1374 ggr
bambiiii
0

Hane och hona?

Tänkte skaffa en kompis hona åt Bambi,vad tycker ni?

en kastrerad hona då,går det att sätta ihop de?

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
1

Du bör kastrera bambi istället.
Annars är risken att han försöker bara henne hela tiden.
Kastrerad hane + hona är bäst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inspiration
0

Har du tänkt att kastrera en hona eller kastrera Bambi?

Om du köper en hona och kastrerar och har tänkt ha dem tillsammans tror jag att det kan bli lite stressande för honan, eftersom att Bambi troligen fortfarande kommer vilja para sig osv. Vilket nog inte är så trevligt att bli utsatt för hela tiden.

Men om du kastrerar Bambi och sen efter några veckor (när man är säker på att alla spermier dött) köper en hona och sätter ihop honom med kan det gå. Om de får vänja sig vid varandra sakta och säkert. Och då är de också bättre att kanske köpa en äldra hona så du inte sätter ihop Bambi med en liten hon-unge. Det kan vara väldigt stressande för den unga kaninen att bo ihop med en vuxen kanin.

Annars får man låta dem bo i olika burar ett tag tills ungen blivit lite större och mer van. För det är inte säkert att alla kaniner går ihop, men kastrerad hane och hona är väl mest rekommenderat.

bambiiii
0

#1 jo då,Bambi ska jag kastrera innan jag sätter ihop honom!

2# Båda och hehe,TACK SÅ MYCKET FÖR SVAREN! :)

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#3 Okej :)
Och sedan behöver du ju dubbelt så stor bur?

bambiiii
0

#4 Hehe ja det kan jag räkna med,men jag har en bur som är 50  lång och 100 bredd :) går den eller?

Fridaaaa
0

#5 Menade att ha båda i?
Nej, hade jag absolut inte haft:) Lagligt sätt får du det, men inte bra eller rätt för kaninerna

Zvintos
1

#5: En 100x50 bur anser jag på tok för liten för två kaniner. Helst minst 140x60 eller större beroende på ras.

Fridaaaa
0

Till en holländsk kanin och en dvärgkanin/liten ras hade jag haft minst 160x60cm, inte mindre.

bambiiii
0

Okej 6# 7# 8#

men fr[gan 'r vad det 'r som passar Bambi_

Kassy
0

# 9 Vadå passar Bambi? Alla kaniner blir ju glada av att få större utrymme..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Clariiz
0

Väger inte holländare över 3 kg?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

bambiiii
0

10# Jag menar rasen,asså Vilken ras? brukar mest passa holländare,liten ras stor ras? :D

Bambi är något med 2 kg ungefär :D

Viccan92
0

#11 Nej då holländare väger max något på 2kilo.

#12 Jag hade skaffat en till holländare om jag skulle ha dem ihop. Kanske med annan färg med bara för att det är roligt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

natha-mjau
0

100x50 är för liten för en holländare.
en fullvuxen holländare ska väga mellan 2,6- 3,2 kilo.

sen undrar jag, först ska du sälja kaninen o sen ska du helt plötsligt skaffa en till?

Viccan92
0

#14 Oj förlåt jag tänkte helt fel. Blir fel när jag gör en blandning av dvv och holländare.

bambiiii
0

14# Jag vet allt blev så konstigt,men nu är det som vanligt Bambi behålls och sen ska han få en kompis snart :)

Lina R
0

Tänk på att kaniner i det vilda har egna hålor, att sätta två kaniner i en bur blir som att tvinga två kaniner som inte valt det själv att dela håla.

STOR bur, helst två våningar eller en box och många gömställen är bäst om man har dom ihop. Och det är fortfarande ingen garanti för att de kommer att gilla varandra.

Du skulle ju kunna bygga en snygg hörnbur på tre våningar, blir både snygg möbel och en bättre bostad för Bambi och en eventuell kompis.

Och: Bambis nuvarande bur är för liten för en holländare. Jag tycker att det är för litet för en hermelin… har alla mina på minst 120x60.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

bambiiii
0

Vänta här skrev preciiis allt fel buret är inte 50x100 det är precis som denna fast gul :) heheheh förlååååt jag är dålig på spnt :) http://kanin.ifokus.se/Sites/794166aa-a584-4880-adc2-cd68acb4eb25/bur(1).jpg

Lina R
0

Det där är en 100x50, den minsta godkända buren man kan köpa till kaniner.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

bambiiii
0

okej,det var den största jag hittade i djuraffären :(

Lina R
0

Jo, det kan ju vara så. Men försök sälja den på blocket. Djuraffärerna brukar kunna ta in större och Djurmagazinet har oftast 120x60 och 140x70 på lagret.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Kassy
0

Det enklaste vore om du byggde en bur själv, det behövs bara reglar, lite nät och plywood/OSB. Då kan du bygga en STOR tvåvåningsbur på kanske 200x70 för varje våning? Och du har det och bolådor är det ganska säkert att dom går ihop, speciellt om båda är kastrerade.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#20 Försök hitta på blocket eller bygg själva, dessvärre kan du inte ha 2 kaniner i den, på tok för litet för 2 kaniner, nästan för litet för en kanin tycker jag.

#22 Man ska ha plats till det och TS bor i lägenhet.

natha-mjau
0

minsta buren för en holländare är 120x60 om jag inte minns fel.

Fridaaaa
0

#24 Ska dem ha bur som är för kanin över 3 kg?
För jag fick veta av någon annan att dem räknas till under 3kgs kategorin eftersom de allra flesta holländare väger under 3kg.
Så då är ju 100x50 lagligt?

Zvintos
0

#25: Fast i och med att de har som rasstandard att även väga över 3kg, anser jag det är dumt att sätta dem i en bur för kanin under 3kg. Bättre att sätta dem i en 120-bur.

Fridaaaa
0

#26 Ja det håller jag med om, men skrev bara vad jag hade hört:)
Jag skulle själv inte sätta en dvärgkanin under 3 kg i en bur som är under 120x50 (kunde tänka mig det förr men nu vill jag ha så stor bur som möjligt).

natha-mjau
0

#25 eftersom maxvikten är satt över 3 kilo så är även sagt att de ska ha en större bur.
Jag har ju haft en 100x50 bur hos mig pojkvän (i den tråden jag bad om hjälp att sätta ihop 2 burar)
Maja har bott i den i 3-4 dagar bara när jag varit hos han, jag känner att den är på tog för liten. Den jag har nu på 120 är nätt och jämt, tycker jag, men sen är ju min kanin frigående oxå.

Fridaaaa
0

#28 Okej jaja skrev bara vad en här inne med holländare hade sagt är lagligt.

Zvintos
1

OM kaninen i sig väger under 3kg är det väl egentligen lagligt med 100x50cm. Men precis som att det är lagligt att sätta en belgisk jätte i en 130x70cm bur, så är det inget jag skulle göra själv jag tycker det är på tok för litet.

Sen är det ju även tal om 2 kaniner. Och 2 kaniner i en 100x50cm bur skulle jag inte sätta, oavsett storlek på kaninen.

Fridaaaa
0

#30 Nej det är just det jag har menat hela tiden.

bambiiii
0

Men Bambi är 2kg och sen när han är större och rumsren kommeer han att få vara lös i lägenheten har är nästa aldrig inne i buren på dagarna ,han är ute och skuttar tills kl blir 9:00 på naten,så han sover där bara :)

Fridaaaa
0

#32 Han måste väga mer än 2 kg om han är renrasig holländsk kanin eftersom han är över halvåret?

bambiiii
0

Jo,han är 6 månader,ska kolla upp det nu igen och se det,tack så mycket Frida :)

Fridaaaa
0

Jag hade köpt större bur:) Minst 120x50 till han, och ska du då ha kompis till han så minst 160x60 :)

bambiiii
0

35# jo han väger nog lite mer än 2 kg,det är klart att jag ska ha en större bur då, :D hehe ska städa hans bur nu :)

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Det blir säkert jättebra :) Och bra att du fixar större bur :)

bambiiii
0

Ja det ska jag göra,hehe så söt kanin unge du har i handen på profilbilden, :) 37#

natha-mjau
0

Du kanske borde försöka få upp han i vikt?
Han borde väga minst 2,5 nu.

[ÖstergärdetsKaniner]
0

#38 Tack så mycket :)

Clariiz
0

#39; Fast det är oerhört svårt att säga. Han kan vara liten i storleken.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Viccan92
0

Dessutom är holländarna mindre nu. Ska börja födda upp och dem uppfödarna som jag har pratat med har sagt att jag ska vara noga med att dem är stora eftersom många är små. Så han kanske är av mindre sorten. Är han dessutom inte tjock eller mager utan lagom så är det ju inga problem

bambiiii
0

39# bambi är rätt så liten,jag tycker att hans kropp passar hans vikt, det är inte lätt att känna hans ryggrad,och hans hull är jätte bra,det betyder att han inte behöver mer,han får allt han behöver :) en dl pellets,grönsaker,vatten och hö varrje dag och han mår jätte bra :)

bambiiii
0

41# och 42# jo ni har rätt,Bambi är liten i storleken,fast han har bra hull åch så