Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4342 ggr
natha-mjau
0

ätit plast

Maja har varit lite av en rebell de senaste dagarna och hoppat upp på ställen hon vet hon inte får vara på osv.

Men nu började hon tugga på en plastblomma, jag var ute i köket och hon i hallen, jag hörde att det lät konstigt så jag gick o kolla, så såg ja att hon satt där, då sprang hon självklart iväg.
Sen så fick jag tag på henne och fick dra ut ett plastblad ur munnen på henne, det var ungefär 1/4 av bladet som var borta, som hon antagligen svalt.

Vet ju att det inte absolut bra i plast. Finns det nått jag kan ge henne hemma för att.. jag vet inte, göra det bättre? ge henne speciell mat/grönsak/olja?

just nu är hon under sängen och surar för att jag tog henne mot hennes vilja förrut, kommer hålla koll på henne såklart.

och ni kan skippa onödiga kommentarer som att jag borde veta bättre än att ha en plastblomma. det är mammas lägenhet och hennes blomma, har alltid koll på henne. vet inte varför hon gav sig på den nu när hon aldrig gjort det förrut.

kan tillägga att plastblomman är borta nu.

Inspiration
1

Jag vet inte vad du kan ge för att underlätt att det ska komma ut lätt eller liknande. Men kan bara säga att mina små banditer har fått i sig både det ena och det andra.. Och då har jag ändå jobbat för att få ett kaninsäkert hem, men ibland är olyckan framme och de är riktigt snabba i de där små tänderna. Mina har tuggat i sig lådor, en bit av en lädervante, ljus, räckningar, sladdar osv som kan ha hamnat på golvet en kort stund. Dock har det inte varit några problem alls. Jag har hållt koll på bajset och att de har ätit som de ska, och ingenting har hänt.

Så förhoppningsvis så kommer det ut samma väg som allt annat bajs. Men mer vet jag tyvärr inte. Hoppas att det inte ställer till problem i magen!

natha-mjau
0

okej! :) än har jag inte märkt någonting på henne iallafall.
visserligen äter hon i princip allt. hon slickar efter golvet för att hitta gamla rester o sånt, haha:S
Men att hon skulle tugga i sig en plastblomma trodde jag verkligen inte.

kaninjosse
0

Ibland tuggar de ju bara på saker, t.ex. en tidning - de tuggar bara remsor av de utan att svälja.

Men jag tror det finns något de kan äta för att mjukna till det i magen, om det skulle hjälpa, nu gäller det bara att komma på vad det var för något… Sök i artiklar om några mat/sjukdomstips mot förstoppning! :)