utfodring?
Ni som inte ger pellets vad ger ni?
Hö och …?
Även hur mycket och hur ofta?
Mina får fri tillgång till Hö och äppelgrenar, sen grönsaker etc. någon gång i veckan :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Jag ger inte klassiska pellets men jag ger en sorts kraftfoder, som mest är olika sorters hö :P.
Det är pressade "flingor" av ekologiskt ängshö (60 olika arter), flisor av ekologiskt ängshö sprayade med linfröolja, små melassfria lusernpellets, torkade blommor, torkade örter, torkad morot, torkade äpplen, och till växande/utställningstrim även solrosfrö. I blandingen finns dessutom mineralpellets med organiskt bunda mineraler (St. Hippolyt GMK).
Mina får 0,5-1dl av den här blandningen varje dag, den väger lite mindre än pellets så det motsvarar 0,25-0,5dl pellets (jag har hermeliner).
Det är nog många som tycker att jag är galen, jag har 14 kaniner och ger förmodligen det dyraste fodret av alla utställare :P. Men jag tycker att det är värt det, jag vet att mina kaniner får det bästa och det har gått riktigt bra på utställningar och i avelsarbetet (inte en enda död unge, inga magproblem).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#2 Vad heter ditt foder? Och var får man tag på det, pris?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#3 Importerar och blandar till det själv. Pris runt 400kr/25kg inklusive frakten. Pre Alpin Wiesenflakes och Pre Alpin Senior och St. Hippolyt GMK från www.stroeh.de. Örterna etc från www.futterkonzept.de (de har jättebilliga plingbollar etc också).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Värdena (ungefärliga):
Avel och ungdjur (Wiesenflakes, Senior, luzern, solrosfrön, ört/blom/rot-mix):
Energi: 10,37MJ
Råprotein: 13,4% (srp ca 103g --> kvot på 10,4:1)
Fett: 3,9%
Fiber: 28,225%
Kalcium: 1g
Underhåll (Wiesenflakes, luzern, ört/blom/rot-mix):
Energi: 9,9 MJ
Råprotein: 13,2%
Fett: 2.6%
Fiber: 29,25%
Kalcium: 1g (liiite högt men vill jag ha högt protein får jag leva med det, börjar nån kissa orange så kan jag minska mängden luzern)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Om man har ett bra hö med örter osv i så räcker det, är man osäker kan man torka örter själv (eller ge färska) om man inte vill ge pellets.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#6 Nej, i det vilda så äter kaniner olika grässorter, örter, blommor, bär, frukter, knoppar, bark, rötter, och får även i sig jord/kan slicka på jord om de känner behov av vissa mineraler.
En kanin kan *överleva* på enbart hö, men för att få den att må så bra som möjligt måste man erbjuda den en varierad diet =).
Men den behöver absolut inte pellets, pellets är den snabba och slöa vägen att se till att kaniner få i sig allt det dom behöver =). Du kan absolut ge grönsaker, kvistar etc för att kompensera. Är du riktigt nojjig över mineralerna (som jag är) så finns det koncentrerade mineralpellets, av den sorten jag ger kan du ge 2-3 stycken i veckan till en liten kanin för att täcka hela behovet.
Jag kan skicka en liten påse om du vill =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#8 vad är det för mineral pellets? :)
Vilka grönsaker ska man då ge för att täcka behovet?
#9 det finns massa listor online på olika grönsaker. Jag ger mina det jag får gratis från butiken, så den här veckan blir det selleri, äpplen och brocolli =). Jag vet att det finns folk som satsar på att alltid ge tre olika och helst tre olika "sorters" (ex en bit morot, lite bladspenat, en bit rotselleri). Det finns säkert någon artikel här på KiF om det också.
St. Hippolyt GMK är en hästpellets som går att ge till kanin, men som sagt, några få pellets i veckan. Dom är små som kaninpellets och innehåller lite örter och sånt så de smakar nog gott för att de ska äta dem. Det finns många återförsäljare i Sverige av St. Hippolyts produkter, www.stroeh.se kan man beställa ifrån. Jag köper mina från stroeh.de för att det är billigare, men då ska man ju orka hålla på med tyska och att skicka pengar till ett IBAN-nummer :P.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se