Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2286 ggr
brandie
0

Vilken ras?

Hej!

Vilken ras? tror ni skulle passa mig bäst? Jag har hittills nästan bara haft dvv och nån lejonhuvad eller korsning med det. Om jag skulle skaffa en till vill jag ha en liten ras och gärna till hoppning och avla på den. Färg spelar inte så stor roll och vet inte riktigt om jag gillar lång eller kort päls mest. Kaninen ska vara lugn och nyfiken men pigg vid hoppningen eller i selen. Vilken ras? skulle ni rekommendera?:)

BusBella
0

Dvärgvädur ska väl vara vanligast som hoppkanin.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Nalle-]
1

Dvärgvädur eller Holländare. Glad

CorneliaAndersson
0

Hermelinkanin kanske?

:) jätterhärlig och nyfiken ras. Hoppar fint och är kvicka i benen. Väldigt sociala. Rasen är känd för sin fina päls och härliga psyke. Väldigt sällan att en hermelinkanin är agressiv, fast visst det beror ju på hur man behandlar den. Men behandlar man den rätt så är det ens bästa vän :)

Min renrasiga hane är nyfiken, älskar att hoppa,aldrig agressiv, snabb i benen. :)

Hoppas jag har varit till hjälp :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du få se en bild på min lille viltgråa pojke :'')

/ Cornelia Andersson,

Borgbackens
0

Teddyväduren passar till allt! 
Otorligt mysig ras, med underbar, silkesmjuk päls :)
Lagomt stor, och alla teddysar jag haft/har har väldigt mycket energi! Så även fast det kan se ganska så lata ut, så kan de vara raka motsatsen! :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

CorneliaAndersson
0

#5 håller med dig men o andra sidan så är det extrajobb med den rasen eftersom den behöver borstas. Fast i och för sej så behövs det inte så mycke till borstning. men men. :P

/ Cornelia Andersson,

Borgbackens
1

#6, Har man inte tid/lust med borstning kan man ju hålla pälsen neddklippt :) 
Då behöver inte rasen mer pälsvård än andra raser ;)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

CorneliaAndersson
0

nä i och för sig.. ;)

/ Cornelia Andersson,

brandie
0

Tack för alla snabba svar:D tycker att hermeliner verkar helt underbara! Och eftersom att jag aldrig haft nån innan skulle de varit kul att prova;) finns de någon bra hermelinuppfödare i Skåne?

brandie
0

putt:)

BusBella
0

Jag har hört att hermeliner kan vara lite sådär rädda för att hoppa över allt för höga hinder, fast vet dock inte om det är sant. Men du kan aldrig förvänta dig att din kanin kommer vara bra på att hoppa och gilla det Vilken ras? det än är.

Mind your language.

/Emma

NaDa...
0

Skulle rekomendera en holländare eller dvärgvädur. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

CorneliaAndersson
0

#11 Hermeliner hoppar lika gärna höga höjder som andra kaniner ;)

/ Cornelia Andersson,

BusBella
0

#14 Okej, fast jag har läst att dem kan bli lite skraja. Fast du vet ju nog bättre eftersom du har hermeliner.

Mind your language.

/Emma

Fridaaaa
0

Allting ang hoppning hänger inte på kaninrasen utan individen.

Ska man satsa på hoppning så är det bäst tycker jag att köpa en kanin med bra hoppföräldrar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

#14 Mina hermeliner hoppar gärna :) Ellar a jag har ju bara en renrasig nu.

---------------------------------------------------------------------------------

Söker hermelinhonor :P

/ Cornelia Andersson,

Lurvas11
0

Holländare kanske? =)

Hälsningar Lurvas11Glad

brandie
0

Någon som vill skriva lite mer fakta om holländare?:)

[sstorm]
0

Liten rex!!! Har ingen bild här men dom e otroliga hoppare :)

hjartelyckanskaniner
0

De som är vanligast på banan är vädurskorsning och harkorsning :) Alltså en ras som är blandad med dvv. De är oftast snällast, taggade och springer och hoppar riktigt bra.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

ninnakm
0

Lejonhuvade, beror ju på individ men de flästa av mina älskar att hoppa!

[EllenAlicia]
0

hermelin eller holländare kankse ( jag älskar dom raserna)

Viccan92
1

Håller med om holländare.

#18 Jo holländare är en liten ras som ska väga max 3,2 kilo och det är väldig sällan dem går över den vikten. Har själv två små och ska börja avla på rasen till våren. Köpte en i somras och blev helt frälst. Vi har börjat träna gå i sele lite smått och ska snart börja hoppa och jag vet att det inte kommer att bli några problem. Dem har ganska mycket energi men älskar att kela. Mycket sociala och blir helt tosiga när jag kommer. En helt underbar ras.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[EllenAlicia]
3

Hollis

Viccan92
3

Min yngsta holländare Knut.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

bambiiii
1

Hollandare ;) busiga och inte jätte rädda,mysiga och ÄLSKAR att slicka,lättlärda :) tycker jag!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

ninnakm
1

Trodde jag hade en hoppbild på ett lejon men inte på den här datorn.

Fridaaaa
0

Här är en hoppade lejonhuvad, dock inte högt :)

NinaS
0

Jag kan också rekommendera holländare. De jag haft har varit otroligt trevliga, sociala och vackra kaniner. Hoppning gillade de också. :)

bambiiii
1

en hollis! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

CorneliaAndersson
0

#9 Han jag visade på bild är till salu :) Finns i Norra Skåne PM:a gärna

/ Cornelia Andersson,

bambi11
0

18# själv klart!

det finns här infermation om holländare! sök på holländsk kanin så hittar du en massa!

i allafall de är väldigt sociala busiga och för det mästa orädda,snabba och lättlärda :)

:holmgreen:
2

Jag håller med föregående om holländare. Själv har jag en som är helt underbar , jag hoppade med honom förut och han hoppar jätte fint , enda problemet med honom är att han är alldelles för feg. Därför har jag slutat tävla med honom, han blev för stressad, fungerade helt enkelt inte.  Lille pär som han heter har aldrig kommit i mål på en tävling , de mesta han har hoppat är nog 4 hinder på en bana.

Alla domare har typ sagt att de tror att han har scenskräck eller nåt, stackaren XD

Men en kompis har en holländare som älskar att tävla och är helt orädd.

Det varierar ju nåt otroligt.  Antar att min lilla kille är ett sälsynt fall om man läser vad som har skrivits här ;)

Holländare i övrigt är ju helt underbara kan jag lägga till ;P

Cloudberrys
0

Jag tror att en Lejohuvad Dvv skulle passa dig helt perfect!

Just nu avlar jag på renrasiga Lejohuvad Dvv med stamtavla osv. Om jag ska berätta lite om rasen så är det nog den mest intelligenta, mysigaste, finaste rasen jag någonsin stött på. Dom har en så otroligt mysig personlighet. Passar perfect för både utställning och hoppning. Så som jag uppfattat rasen, så tycker dom om allt frå hoppning till gosa i knät.
Det enda haken är att om du vill vara med i en utställning så finns det tyvär bara 4st uppfödare i sverige av denna ras, som avlar fram renrasiga kaniner med stamtavla.

Helt enkelt tycker jag att denna ras är riktigt mysig. :)

<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3

Wellingtons.weebly.com

Salish
0

Tror att det snarare handlar om individen och generna än rasen. Men dvärgvädur, hare och vädurskorsningar brukar vara vanligast inom hoppning. Men kan också rekommendera holländare. Har en själv som är jättemysig. De hoppar bra och lär sig snabbt.

[EllenAlicia]
1

min hollis slickar mig och den andre kaninen medans den andra är västa egot och slickar nästan aldrig holländaren =D

Lina R
0

Holländare är mycket trevliga. Liten rex är en ny och spännande ras i bra storlek till det mesta.

För de som gillar harar (lite granna att jämföra med arabiska fullblod) så finns det både dvärghare, belgisk hare och den nya (inte godkända än) rasen Sverigehare som är ett mellanting i storlek.

Hermeliner är billiga i drift och söta men jag har aldrig fått en att hoppa högre än Medelsvår, de är inte riktigt byggda för mer (korta ben och knubbiga).

Dvärgvädurar är populära men inte min favorit :P.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

CorneliaAndersson
0

Kan hålla med #37 med hoppningen av hermeliner. När det är lagom höjd så flyger min hane över ;) Men som sagt de är små, men även dvv är tjocka fast de är mer vanliga i hoppning än hermeliner. :P

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#38 "även dvv är tjocka", dem ser kanske "tjocka ut" men en tjock ddv tvivlar jag starkt på hoppar särskilt högt.

hjartelyckanskaniner
2

Då skulle ingen förutom min hare komma över hindert:) Sven på 1,92, Tosca på 2,01, Suffi på 2,2, Bäret på 2,1, Alf på 2,25 och den som hoppar bäst 2,83kg. De som är riktigt duktiga kastar sig över 2m i längd, 90cm i höjd och 50x80cm i bangrenarna, de väger runt 3kg. Det har inte med tyngden och göra när vi nu inte snackar 7-10kg. Jag har inte sett en hermelin hoppa Svårklassade hinder. En dvärghare har jag där i mot. Han kunde nästan gå på bommarna för han var ju så lätt. Jag tycker mina är superduktig och de har muskler och tanken till att hoppa. Alla raset kan hoppa men det är förtroende till föraren och viljan till att hoppa som gör att de kan hoppa. För min på nästan 3kg är ett muskelberg.

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

Dubbelt

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

Dubbelt

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

Vill snarare kalla dvv grova än tjocka. För är de tjocka så lär de inte ens hoppa över start. Känner en familj som föder upp dvv till hoppning. Skulle tippa på att 3-4st av de, vad kan det vara? 10 de hoppar är svårklassade. Sen borde man kalla vädurskorsningarna för dvärgvädurskorsningar för det är dvv som är korsad med en annan ras. Har med egna ögon sett en rex hoppa 1,80 i längd. Så lite större raser kan visstdå hoppa. Lika mycket som att små raser kan hoppa. Är bara ovanligt att se hermeliner och dvärgharar på tävlingar. Finns en Teddy som är svårklassad med pinnar och elit i antingen höjd eller längd:)

Mvh Emma

CorneliaAndersson
0

Ja ok då :P Mullig, var ordet jag sökte :P

/ Cornelia Andersson,

hjartelyckanskaniner
0

#44 Mullig är fel ord för då är den också överviktig. Dvv är grova. Man säger ju inte att en Jätte är mullig/fet för att den är stor? Det är också en grov ras. Dvv är grova för att vara små men de är inte mulliga eller feta.

Mvh Emma

Fridaaaa
0

#44 Mullig är nästan samma sak som överviktig :)
Grov är bättre :)

hjartelyckanskaniner
1

Här är min dvv hane. Du ser inte minsta tecken på övervikt, ellerhur? Du ser dock en grov kanin för dvv är en ''bred'' och ''rund'' ras men det finns inte det minsta fett som hänger på denna kanin. Är de tjocka och mulliga så kan man får tag på fett och hålla det mellan fingrarna. Det kan man inte på denna kaninen. Han har mage men det är för att han äter 24/7. Finns det inte hö eller foder under natten så äter han spån och då växer magsäcken och magen buktar utåt. Men tjock eller mullig, nej.
Har folk som kan svara på det.

Mvh Emma

Ninnelille
1

Jag kan intyga att sven (#47) absolut inte är tjock. Grov är rätt ord. Och det är ju så en dvärgvädur ska se ut, heller hur? Och dessutom är dom OTROLIGT charmiga och söta små knuttar. Och som emma tidigare nämt så finns det en familj som föder upp dvv:ar och dom har dessutom svårklassade. Med pinnar! Så tycker inte du ska uttala dig om något som faktiskt inte stämmer :)

Fridaaaa
0

#48 Ja en dvärgvädur ser grov ut, deras charm ;) hihi

Ninnelille
0

#49 Eller hur, man kan inget annat än att bli totalt fäst vid dom ;) Speciellt sven! Hans namn, stil, allt!

Fridaaaa
0

#50 precis hehe jag har alltid haft ddv har dock inte nu, jo lejonhuvad ddv :)

Sven är stört skön hihi

hjartelyckanskaniner
0

#49 Då ska du se Sven ;) Charmig ras och sen charmar han alla ;) Har du en godis eller ett knäckebröd i handen så lär han göra allt för att få äta upp det ;)

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

Asså hallå! Nu får ni mig nästan att bli stum! Min underbara Svennis <3 Älskad av alla.

Mvh Emma

Ninnelille
0

#50 Jag med! Vill ha en svennebebis!
har oxå lejon-dvv men inte alls samma sak :P

#52 men han åt inte mina chips!!!!! D:
Sven är bäst!

hjartelyckanskaniner
0

#54 För du valde äckliga chips tyckte Sven ;) Man kan inte öppna en påse nära sven för då dyker Sven ner i påsen ;) Så som Suffi hoppa i påsen med krossade ärtor och inte kom ut xD hahaha. Jag har nog sjukast kaniner i hela Skåne..

Sven är bättre än bäst :D

Mvh Emma

Ninnelille
0

#55 kanske det.. ;) han får välja nästa gång ^^
haha tror det oxå.. xD
Svennemannen är bäääst! <3

hjartelyckanskaniner
0

#56 Vi får ta med honom på ICA i helgen och han får snoka igenom hyllan ;)
Fast charmigast :D
Min Svenneman<3

Mvh Emma

Ninnelille
0

#57 haha klockrent! Göm han i jackan!
Svennis :D

hjartelyckanskaniner
0

Jackfickan ;) Han tar upp örat för att lyssna när det är klart att komma upp ur fickan ;)

Mvh Emma

Ninnelille
0

#59 Haha ;)

Lina R
1

Alltså det jag menade med "knubbig" är att hermeliner avlas för att ha så korta och kraftiga ben som möjligt och en stor och rund kropp. Utställningshermeliner är dessutom ofta rejält övergödda (syns inte utanpå utan först när man slaktar).

Min personliga erfarenhet är att de inte har självförtroendet för att hoppa högre.

Dvärgvädurar, trots att bra utställningsdjur ska se ut som hermelinerna (rund kropp och korta kraftiga ben), verkar ha ett större självförtroende. De är ju dessutom nästan dubbelt så stora, och det kanske kan ha med det att göra :P.

Dvärgharar däremot, som väger mindre än hermelinerna, är ju en "racing-variant". Långa, smala ben och en väldigt lätt och nätt kropp. Och det finns dvärgharar som hoppar elit =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[h-malm]
0

Tror en vädurskorsning avlad för hoppning skulle passa dig. Vällj en unge efter föräldrar som är som du vill att ungen ska vara.

[EllenAlicia]
0

jag säger igen; holländare x)

hjartelyckanskaniner
0

#61 Vi reagerade inte på dina ord om Hermeliner utan #38:as mening om att Dvärgvädurar är tjocka vilket de inte är om man nu inte övergöder den. Vast vilken kanin lär hoppa ifall den är överviktig? Tror ingen hade gjort det om den nu inte var så bra kompis med ägaren att den gör precis allt för sin älskade ägare.

Självförtroendet på Dvärgvädurar kan jag hålla med om. Hjälper jag min Dvärgvädur som är världens segaste så sitter han och tvärvägrar och stampar för han tycker att han kan själv och att jag kan hålla mig 5 meter bakom så kan han sköta sitt jobb och jag mitt som är att springa. Han tycker att jag skämmer ut honom om jag hjälper honom.

Jag hade inte velat hoppa elit ifall jag var en liten dvärghare :P Hinder som är 5ggr högre och 8ggr längre än mig själv, nej fy! Till och med mina kaniner hoppar längre i längd än vad jag själv gör :P Haha

Mvh Emma