Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1851 ggr
[Kanintokan]
0

Fågelmat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg på en djuraffär idag att kaninerna gav dom fågelmat till. Alltså havreliknande frön.
är det bra? Själv vet jag inte..

tacksam för snabba svar ;)

Lurvboll
0

Jag vet inte! ;o Men det kanske är nån sorts havre? Jag ger själv bara havre åt mina niner eftersom vi har gott om det här hemma. :))

I give you all my love, rabbits...<3

[Kanintokan]
0

#1 okej :) Tror det är havre. Men är det bra att ge? Får dom i sig alla vitaminer e.x genom det?

Fridaaaa
0

Havre ger man mest kaniner som behöver upp i vikt eller liknande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lurvboll
0

2# Vet inte riktigt, men mina mår bra. Ger också med lite grönsaker så där borde de också få mer vitaminer.

BusBella
0

Havre gör kaniner feta, och fetma skapar onödiga sjukdomar som kan leda till döden i vissa fall. Havre är bara för underviktiga kaniner.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Lurvboll
0

5# Har gett mina kaniner länge havre och inte märkt nån skillnad. ;s
Borde jag byta?

BusBella
0

#6 Ja, jag tycker du borde byta till kaninpellets, havre är inte så bra för kaniner.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Kanintokan]
0

Då förstår jag varför dom är så feta ;) Vad rekomenderar ni att jag köper för annat foder till dom? Något som kan köpas på granngården.

Lurvboll
0

7# Hmm.. jo. Men som sagt har inte märkt nån större skillnad på mina.

Fridaaaa
0

Köp pellets istället.

#9 Kanske inte syns så mycket på insidan men mer på insidan.

[Kanintokan]
0

#10, det var det jag tänkte, antingen carrier den gröna påsen eller dendär andra blåa ^^

Lurvboll
0

10# Ok, men något ni rekomenderar? (sorry om jag stjäl lite tråden här ^^')
Och något som jag inte borde köpa?

Wilmuut
0

#12 Jag rekommenderar Stampe o carrier, dem är skitbra! :)

[Kanintokan]
0

#13 ja, jag har Carrier till min kanin här hemma ;)

Fridaaaa
0

#11 Finns fler än dem som är bra:)

Jag har svenskt foder djur&natur kanin&marsvin. men finns t.ex carrier, stampe, edel, mästerfoder mfl

Jag har bara testat djur&natur och carrier. Carrier tålde inte mina kaniner då dem blev dåliga i amgen

Viccan92
0

Vi använder stampe här hemma och har alltid gjort. Nu blandar jag med pellets eftersom vi har några som är lite för smala så försöker få upp deras vitk. Speciellt nu inför vintern.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

conejos
0

Det på bilden ser ut som korn

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Lurvboll
0

Ska tror jag köpa Carrier då jag får tag på det! :)

[Kanintokan]
0

#17, ja det är det säkert ;) Jag har ingen aning.

Lina R
0

Jag tycker att Cuni Pro och Cuni Complete och Royal Rabbit är de bästa fodrena till sällskapskaniner som finns på marknaden.

Carrier är fettigt, lågfibrigt och har hög kalciumhalt (= kan ge njurproblem). Det är inte ett bra sällskapsfoder enligt mig, möjligtvis till Avel.

Vill man ha det (enligt mig) allra bästa får man söka sig till Tyskland =). Agrobs Pre Alpin-serien för häst och kanin är superb, verkligen naturligt foder för kanin. Hästsäckarna köper man om man har många kaniner, annars de färdigblandade kaninsäckarna (lite dyrare). www.futterkonzept.de för kaninfodret, www.stroeh.de för hästfodret.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Salish
0

Ger min kanin liiite solrosfrön (som också är fågelmat) blandat i pelletsen för hon är väldigt svårfödd och blir lätt underviktig. Till kaniner med normalt hull behöver man inte ge det.

Lina R
0

Jag ger också solrosfrön till diande, ungar, och växande ungdjur som ska trimmas inför utställning =). Det är fett- och proteinrikt och precis som du säger inte något man behöver ge till normalhullade sällskapsniner =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Kanintokan]
0

Lina R, vart kan man köpa Cuni Pro och Cuni Complete? ;) tack så mycket för tipset.

Salish
0

#22 Och till gamla damer som har svårt att ta upp näring och som springer runt som en tok. ;D

Kristall
0

#18: Marie, Carrier finns inte i Finland så vitt jag vet =) Jag ger mina kaniner Rodo Rabbit Breeder, kan ge tips? på fler fodersorter via PM.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Lina R
0

#23 Via Djurmagazinet i Sverige. Versele Laga är en stooooor djurfoderleverantör och borde finnas på djuraffärer i hela Europa. Annars så kan du beställa via nätet, vet inte om det finns någon finsk shop men det finns många tyska som har det =). Frakten är billig också.

Hä ä bara att googla Versele Laga Cuni Pro.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lurvboll
0

#25 - Oj, kanske bordat kollat upp det, haha! xD Men ska kolla ditt PM nu! :)