Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1108 ggr
bambiiii
0

kastrera

hEJ! EFTER EN låååååång prat,så bestämde vi oss att kastrera Bambi! vill veta hur det går vad det är som händer efter mm!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

natha-mjau
0

det jätte många bra trådar där folk beskrivit kastrering, sök lite :)

Inspiration
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har kastrerat både min hona och min hane. Hanen kostade ca 700 kr har jag för mig, men det varierar beroende på vart du bor, så ring till de veterinärer ni har i närheten och kolla priser, om det är vana vid att göra ingrepp på kaniner osv.

Jag lämnade in honom på morgonen hos veterinären på bestämd tid, hade med mig mat, vattenflaska och hö till honom. Och såklart en varmt ombonad resebur. Veterinären kollade igenom Lasse (min hane), vikt, muskulatur, hjärtat osv. Fick veta om riskerna med att söva ett djur och fick ställa frågor. Sen fick jag en tid (ca kl 13.00-14-00) då jag kunde hämta honom.

Hämtade honom på utsatt tid, då var han fortfarande groggy och trött efter narkosen som inte gått ur kroppen ännu. De hade då tagit bort hans testiklar och sytt med stygn som löser upp sig själv efter en tid. Så man måste inte åka tillbaka för att ta bort stygn. Men får ett papper på vad som gjorts och hur man ska sköta honom hemma veckan efter operationen, och ett kvitto såklart.

Hemma väntade buren, full med tidningar på bottnen, då det är det bästa att ha som underlag den första veckan. Spån, halm och annat smått kan irritera såret. Så jag bytte tidningar i buren varje dag. Mest får man hålla koll de första dygnet så att kaninen börjar äta, bajsa och kissa som den ska. Det tog några timmar för min Lasse att piggna till. Men på kvällen så åt han och bajsade som vanligt. Sen får man ju såklart hålla koll på såren varje dag, om det blir rött, svullet eller irriterat får man kontakta veterinären.

Men allt gick bra för min lille Lasse, han läkte fint och är nu en lugn, stabil och glad hankastrat.

Hoppas det gav dig lite svar på vad du ville veta :) Fråga om det är något jag missat.

Bild på Lasse dagen efter kastreringen, tuggar i sig lite spenat.

[Cameliont]
1

Du ringer och beställer tid. Sedan ska kaninen äta precis som vanligt före operationen. Det är ett ganska enkelt ingrepp men kaninen kommer vara sövd. Efteråt får du hämta din kanin och då kommer han vara lite groggy, men så fort han piggnar till måste han börja äta igen och sköta magen.

Det är viktigt att hålla kaninen varm det första dygnet efter operation, så ha honom inne om han är utekanin. Använd ett lakan eller en fleecefilt de första dagarna, så det inte hamnar smuts från spån eller halm i såret.

Han ska dock ha tillgång till hö hela tiden. Köp gärna hem persilja eller annat som han gillar innan operationen så du kan få upp aptiten direkt efter.

Att kastrera en kaninhane brukar kosta omkring 500-600 kr, ibland lite mer.

Lycka till!

[Cameliont]
0

#2 Vi skrev visst samtidigt, inte meningen att upprepa allt.

Inspiration
0

#3 Du kompleterade bra med det jag missade att skriva :)

Så nu hoppas vi att TS föräldrar tar ett bra beslut!

bambiiii
0

Mamma vägrar inte och nu är det bara att fråga pappa!

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Inspiration
0

Låt dem läsa lite här så kanske det blir lättare.

bambiiii
0

Det är klart!

Inspiration
0

Bra, lycka till :)

Fridaaaa
0

Ett tips: Ring och prata med veterinärkliniken, så får ni alla tips? och råd ni behöver.
Rekommenderar nättrabys veterinärklinik (smådjurskliniken) hört mycket bra om dem Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bambiiii
0

9# tack! :)

10# ja,där ska vi kastrera Bambi! :)

Fridaaaa
0

#11 Misstänkte det Glad

bambiiii
0

hehe! 12#¨

Om han fortsätter med sitt beteende är det säkert att vi ska kastrera nästa månad! tycker ni att det var en bra val?

[Sara-]
0

skulle du inte sälja honom :P?

bambiiii
0

Jo men det blev  så himla komplecerat islutet! och sen bestämde vi för att behålla honom! :)

[Sara-]
0

Okej vad kul! :)

bambiiii
1

16# Ja jätte kul kan jag säga! :)

Zevzi
0

bara en fråga, någon som vet ifall han kaninen börja lukta mindre ifall man kastrerar dom??

Trollas
0

Kastrerade min kille idag, de gav honom lungnanade och lokalbedövning, honom sövde de inte eftersom att det finns en risk att de glömmer bort att andas och kommer in i en slags dvala. Det är ungefär 1 på 20 kaniner som inte klarar av ingreppet

Han mås bra just nu, äter och dricker som vanligt ;) För mig gick det på 750 kr ;)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

Inspiration
0

#19 Är det så? Trodde jag inte. Vad har du fått de uppgifterna ifrån? (Det med dvalan, och 1 på 20).

Trollas
0

#20 har hört det här på kanin ifkous och utav vet :o det med dvalan hörde vi ifrån vet och med 1 och 20 men det med 1 och 20 har jag hört här på kanin iFokus också!

www.Fotoryttarnas.se ;)

[Cameliont]
0

Det där med 1/20 kan aldrig stämma, möjligen för 10-15 år sedan men absolut inte nu.

Inspiration
0

Tänker också det, låter väldigt mycket.

bambiiii
0

Nu blir jag lite skrämd!

Inspiration
0

Jag har inte själv några siffror. Men de kan inte stämma(1 av 20), och så farligt är det inte att söva en kanin. Om veterinären är duktig och kaninen i bra skicka så brukar det gå bra.

Så du behöver inte bli skrämd bambiiii. Kastrering av kaniner, och särskillt hanar känns som en ganska vanlig operation nu för tiden.

Fridaaaa
0

#24 Du har kan vara lugn! Är ytterst få kaniner som dör av narkos eller kastrering idag

bambiiii
0

Okej,får hoppas på det bästa för jag ska nog göra det om 20 dagar nått sånt!

Trollas
0

Nej självklart tror jag inet att det är någon större fara! Skrev bara det vet sa ,D

www.Fotoryttarnas.se ;)

Clariiz
0

Eftersom det endast är kaniner i dålig kondition eller med dolda sjukdomar som tar skada av en sövning, om det sker på rätt sätt med kunnig vet. och inte gång efter gång, så tror jag inte att det är någon fara bambiiii.

Känns lite väl mycket med 1/20. Så många misskötta kaniner eller kaniner med medfödda sjukdomar/skador kan väl inte finnas..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Trollas
0

Nu blir jag bara förvirrad, min vet har inte sövt kanin på ganska länge, så han hade nog inte så stor koll angående narkosen.

www.Fotoryttarnas.se ;)

Bamse 08
0

om man räknar ihop det så blir det att  5/100 kaniner dör av narkosen och det kan ju inte stämma. Eller snarare stämmer inte. Om det hade varit så så hade vi på KIF som har fått sin/a kanin/er sövd/a och fått de kastrerad/de haft en väldans tur :P

#30 Nja tror inte heller att han hade så bra koll på narkos.

What doesn't kill you makes you stronger.

Salish
0

Det där kanske stämde bättre för 15-20 år sen. Om kaninen är frisk och veterinären vet vad den gör så ska det inte vara någon fara. Jag var också jättenojig när Manfred skulle kastreras men det gick jättebra!