kaninschampoo?
Var inne på gnagarboden och hittade ett schampoo, men ska man verkligen tvätta dem med schampoo? Om man inte ska använda sånt schampoo finns det något skonsammare man kan använda på tassar och bakdel? Ska tillägga att jag inte tvättar han så ofta men han har långt hår som han inte sköter om som han ska i den regionen, och de blir mycket kiss på, så tänkte att man kanske skulle testa schampoo eller liknande iaf en gång. Tacksam för svar! 
kramar från Emma och Chewie 
har aldrig testat shampoo själv men har läst och hört mycket om att man ska inte tvätta kaniner med sånt men som sagt är inte helt säker på det :)
Man ska väll inte tvätta kaniner? Dom har väll ett ämne i pälsen som inte ska bort? Alltså, är inte en expert på det här. ;)
Jag har med för mig att man inte ska, men gnagarboden ska ju bara ha bra produkter? Jag vet inte heller :)
Man ska inte bada kaniner OM den inte har fått något äckligt i pälsen eller liknande men annars inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men när det sitter massa kiss som klumpar ihop sig, om man inte sköljer bort det, hur ska man göra då? raka bort håret, eller e det ok om man ibland sköljer med lite vatten för att sen kunna kamma ur det? :)
#5 Bajs mena ru dom sitter i rumpan eller liknande? Ja då räcker det med vatten eller klippa bort det :)
Man ska som sagt inte bada kaninen i onödan, men OM den fått smuts eller ohyra i pälsen som den inte kan tvätta bort själv så måste man så klart göra det.
#6 Okej, då vet jag hur jag ska göra då :) Ja de blir ju en blandning eller vad man ska kalla det, både lite bajs och kiss som klibbar ihop sig och så blir det ju som tovor i rumpan och bakben tillslut :) Ska nog ta och skölja han i lite vatten sen då och klippa bort det som är mest drabbat eller vad man ska säg :)
#8 Ja så får jag göra på en av mina honor ilbland, skölja bort så mycket jag kan och ev klippa bort resten:)
Jag tror det schampot är för marsvin? Eller? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Om man kollar på kaninsidan på gnagarboden där bland päls&klor tror jag det heter, så finns det ett schampoo där som man ska kunna använda enligt sidan :)
Bättre att låta bli ^^, Har inte behövt bara en enda kanin, mer än lite vatten där bak för att få bort bajs :)
#12 har du förresten något bra tips? på hur man gör när kaniner tycker det kittlas, såfort man rör hans rumpa så sprätter han och försöker ta sig loss. hur gör man i en sån situation, e så rädd att råka slinta och klippa han i huden ^^
#13 Har råkat klippa en kanin i huden en gång, men det läkte ganska fort. Testa att vänj honom vid att bli rörd vid rumpan stegvis så att han inte sprätter när du ska klippa. Kan gå på några timmar, kan ta flera dagar.
#13 Hade varit 2 på en sådan kanin, en som håller och en som klipper. Ev ha den i en handduk :) Testa det ^^,
En gång så bärde jag min kanin och plötligt fick jag näsblod så det droppade mycket på BAMBI! JAG sprang in med honom i badrummet tog schampo på kroppen bara! och sen gnuggade bloden hade stelnat i pälsen och han ville slicka det med jag lät aldrig honom! så jag torkade honom med hårtork! :) hehe
#16 Tog du schampo som mäniskor andvänder?
What doesn't kill you makes you stronger.
Njaaw,tor det var oparfimerad barn schampo
Det finns billiga oparfymerade miljövänliga schampoon (Garants Såklart! på Willys är mkt bra) som är bra till att tvätta smutsiga bakdelar med =).
Tassar som ska fås rena inför utställning kan behöva något starkare, galltvål är en klassiker. Men jag är ett stort fan (nyvunnet sådant) av Show White Paste, som är en ogiftig gegga som man smetar under tassen och låter torka. Tassarna blir supervita och man slipper blöta ner stackaren. Men nyckeln till att slippa göra det är ju såklart att städa buren en gång om dagen innan utställning, men ibland har man inte tid till det :P.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#19 För min del så kvittar det om jag städar varje dag eller ens två gånger om dagen. Mina kaniner använder sina sitthyllor som toalett, och sedan sitter de i bajset. ;)
Så trimkniv och Show white paste är räddningen för min del… Brukar försöka strö spån på hyllorna men det hålls ju inte där särskilt länge :/
Lösningen fick bli att lägga huvudet under filten, och en stackars pojkvänn som fick hålla :)
#13Jag ska försöka vänja honom vid att jag rör honom vid rumpan men det kommer bli väääldigt svårt, han avskyr det mer än något annat. Blödde det inte väldigt mycket efter att du hade klippt i huden?
#15 Har testat det med handduk någon gång tidigare, han bara sprätter och ålar sig och kommer loss ganska snabbt dock.
#19 Aha okej det var ett bra tips? :) Har inte han på utställningar så tassarna behöver inte var avita, bara det inte e tovigt och bajs i så e jag nöjd :P Haha!
Svaren blev lite sena, hoppas inte det gjorde något :)
21# Det blödde inte jättemycket, men det blödde. Sköljde av och tog på lite potatismjöl för att stoppa blodflödet.