Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 715 ggr
[linneasandberg]
0

2hanar?

Hej!

nu är det så att jag hade 1liten kaninhane på 17veckor här hemma nere i vardagsrummet och han är könsmogen o allt sånt… Och nu har jag fått tillbaka en kanin hane som förra ägarn inte kunde ha kvar :/ så nu bor båda nere i vardagsrummet i var sin bur men när ena hanen är ute så blir dom jätteglada när dom ser varandra! du försöker komma till varandra och slickar på varandra genom gallret! men ena hanen Melwin som vi fick tillbaka är en riktig budunge och kom ut ur buren när Mio den andra hanen var ute så mamma märkte dom när dom båda satt och jocka på varandra samtidigt! :o dom verkar inte nått agressiva, men har hört att vissa hanar kan vara tillsammans men sen när dom blev äldre så kommer dom kastrera varandra själva (?)

Kan nån förklara, kan 2hanar vara tillsammans? vågar jag testa att ha dom tillsammans en gång för att testa?

[linneasandberg]
0

busunge* inte budunge ;) haha

Melwin är också könsmogen osv :)

[Sophieeee]
0

Du kan alltid testa men då tycker jag att du ska ha dem i sele, så ifall dom ryker ihop så du kan "sära" på dom lätt. Finns ju en risk att den ena försöker bita den andra mellan benen och de går snabbare än vad man tror.. Tycker inte du ska lämna dom utan sikte :)

[linneasandberg]
0

#2 klart att jag inte lämnar dom utan sikte ;) tack för tipset om selar! men dom kommer inte kastrera varandra då ändå när dom märker att båda är hanar? ;D

dermot
0

Hanar kan gå ihop, det har jag själv exempel på. Men man ska vara försiktig om man väljer att ha de ihop, och vara beredd på att sära dem. Det är inget jag egentligen rekommenderar.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[linneasandberg]
0

#4 har du 2hanar tsm? rekommenderar du inte för att dom kan kasterara varandra eller är det nått annat skäl till det? :)

dermot
0

#5 Ja, två brödrar. Den ene är könsmogen det vet jag, den andra är jag inte säker på. Men så fort de - och om de - skulle börja bråka (dvs vilja kastrera varandra) så skiljer jag ju dem. De går bredvid sina systrar, och har inte visat vare sig dominans eller bråk. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[linneasandberg]
0

#6 då ska jag nog inte chansa eftersom Mio ska jag använda i Avel nästa år. :)

dermot
0

#7 Du skulle nog inte ha chansat endå. Gör ju ont i vilket fall Flört

Nej, men jag förstår hur du menar! :)

// Anka

[linneasandberg]
0

#8 japp! men om man kastrerar då…? :) alltså hos vet ;)

dermot
0

#9 Det har jag ingen erfarenhet av själv, men visst, två kastrerade hanar kan väl funka ihop. Så länge de har stor plats och inte bråkar så Flört

// Anka

Clariiz
0

Sen bör man också tänka på risken att man kanske inte är där när de väl ryker ihop. Det kan gå helt plötsligt utan några som helst tecken, och det kanske tar flera timmar innan man kommer hem.
Då hinner de både kastrera och ta död på varandra.

Du kan ju låta dem träffas endast under uppsikt, men låta dem bo skilt. Och såfort du märker minsta lilla sära på dem direkt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

dermot
0

#11 Precis! Glömde säg det. :)

// Anka