Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4052 ggr
[EllenAlicia]
0

Ute bur under vinter

Hej

jag ska ha kaninerna i en utebur utomhus under vintern behöver man sätta för något på nätet/gallret?

Hur ''fodrar'' man hos dom?

tack för svar

[sstorm]
0

De viktiga är att buren inte står direkt på marken. Fodrar gör du precis som vanligt förutom att dom behöver vatten minst 2 ggr om dagen eftersom de fryser.

[h-malm]
0

Du behöver inte sätta något för gallret så länge inte hela buren är öppen på någon sida. Alltså kan kaninen gå undan bakom något där det inte drar så är det lugnt. Skulle du märka att snö kommer in genom gallret kan du ju sätta för något =)
Fodrar gör du med halm. Lägg halm i huset eller hela buren om du vill.

[h-malm]
0

Och menar du fodrar som mat så gör du som vanligt. Men skulle du märka att dom behöver mermat så ger du helt enklet mer. Vattnet fryser ju så ge nytt minst två ggr om dagen

[EllenAlicia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej!!

ska man isolera (stavning)?

Här är en bild,bara så ni skulle se ''benen''

[EllenAlicia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såg att man inte såg :P en ny bild, vi har gjort om så vi inte har övervåning

nu ser ni att vi gjort om :)

se bild*

Viccan92
3

#5 Är ju en bra och fin utebur.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Zvintos
0

#4: Man kan isolera om man vill, men det är inte nödvändigt. Ska man isolera bör man se till att det är isolerat på rätt sätt, blir det för tätt kan det annars orsaka fuktskador/mögel i buren.

[EllenAlicia]
0

okej :)

Fridaaaa
1

jättefin bur

Måste inte isolera, jag brukar proppa huset med go halm som kaninen kan gotta sig i Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chieko
0

Där kan ju kaninen krypa undan om det börjar blåsa så den blir nog bra! Fyll som sagt på med lite extra halm om du tycker att det verkar kallt!

När du ger kaninen vatten på vintern kan det vara bra att ge den ljummet/rumstempererat vatten. Blir inte så kallt för magen. Dock har jag för mig att ljummet vatten fryser snabbare än kallt så kan vara bra att ha två skålar eller ge ljummet vatten, se att den dricker och sedan hämta kallt.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[EllenAlicia]
0

#10 dom dricker i vattenflaska :) (Zira kan dricka i skål men inte Zingo)

är det inte bakterier i ljummet vatten?

[EllenAlicia]
1

Dom är aldrig i huset xD

Fridaaaa
0

Mina får ljummet vatten på vintern, har alla våra kaniner fått, ingen har blivit sjuk ;)

ninnakm
0

#11 inte bakteriermen de inehåller stora mängder koppar. Jag kokar alltid vattnet ååt mina:)

Suskiv
0

#11 Du kan inte använda vattenflaska på vintern. Pipen fryser på bara nån minut i minusgrader. Tänk sen själv vad som händer när de slickar på frusen metall samt att deinte kan få nått vatten eftersom det är fruset.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#15 Jag har anävnt flaska i snart 21 år (haft kanin sedan jag föddes) aldrig problem, byter vattnet 2-3 gånger/dag istället. Skål fungerar inte här.

[EllenAlicia]
0

#15 Ena min kanin,Zira kan dricka i skål men inte Zingo och fattar inte :P

svartkanin
1

Själv bor jag högst uppe i Norrbotten och jag har alla mina kaniner ute året om utan några problem.

När det är kraftig vind/ snöstorm vid minusgrader så brukar jag täcka för gallerdörren med en plastskiva, då snöar/ blåser det inte in i buren så kaninerna blir sjuka.

Att ha vattnet i flaska är helt uteslutet då det konstant är minusgrader. Jag kör på "Jokerskålar" som är lätta att spänna upp på burdörren och hälla ur iskakan från.

Hoppas att det blir till någon användning Flört

//Linnea
♥Elwis♥Lakritz♥

www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[EllenAlicia]
0

#18, tack då vet jag :P

//Ellen, Zingo & Zira x)

[EllenAlicia]
0

Hur mycket Halm/spån ska man ha då ??

bellamollylovee
0

Finns väl inget speciellt mått, men spån kan du ju ta lika mycket som vanligt :) Halm stoppar du bara in så mycket som du själv tycker behövs, tror ingen här brukar stoppa in exakt 20 dl spån och 1 liter hö direkt ^^

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[EllenAlicia]
0

:) okej tack för svar