Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2507 ggr
[Ai-chan]
0

Snart händer det =))

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… point of no return (the phantom of the opera), - inte för att jag vill det!

Ja, imorrn gäller det. Imorrn händer det. Imorrn kommer hon. En liten blå dvv rex hona. Längtar! Trotts att man har haft kanin i flera omgångar i livet, senast några år sedan, så känner man sig ändå så barnsligt ivrig, och man känner sig som ett barn på julafton fast man är 25 år.

Dock har man haft otur med kanin, så man känner sig lite orolig, men jag hoppas verkligen att det går bra nu. Och det ska det göra med. Hon kommer nog att bli riktigt bortskämd!

Igår fick jag spån och hö. Beställde även igår på nätet efter kaninmat och lite kaningodis. Ska även sedan leta efter lite kaninleksaker på pappas affär (som är zoolog).

Skrev till hennes uppfödare och frågade, men jag skriver här med: Jag fick då vanligt spån igå och alspån. Alspån, är det ok för kaniner? Tänkte då ha det vanliga spånet, och sedan en näve med alspån ovanpå. Tänker byta ut till nå annan spån sort senare, en som inte dammar så mycket.

Jag har idag även tagit upp buren som hon ska få vara i. 120s eller vad det är (men hon kommer att få springa fritt sedan i lägenheten min). Buren står just nu i duschen, och brist på rengöringsmedel så funkar yes diskmedel utmärkt - antagligen. =)

En till fråga… Hus, ska jag stoppa in nå hydda eller något sånt åt henne den första tiden? Tycker inte om att ha hus till kanin och marsvin (undantag för vissa hydor förstås), då jag känner att de kanske bli skyggare och sånt. Men den första tiden är ju viktig så.

Hö häck. Bra eller dåligt (hört att den är både bra och dålig)? Tänkte ha hö där i då, men sen så funderar jag på om man ska ha lite hö på bottnen med.

Man känner sig som en nybörjare fast man har haft kanin. Men man måste fråga lite som man har glömt. =)

Till veckan ska jag även fixa sladdarna. Hon ska ändå vänja in sig den första tiden. Med det nya hemmet, lukterna, katterna (och dom med henne) och mig. :)

Och vad kommer det att bli utav henne? Avel funderar jag starkt på, så därför bad jag även om att ringmärka henne med (min första kanin allafall som är märkt! och som kommer ifrån uppfödare & allt det där). Men detta med Avel kommer jag såklart att läsa på allt eftersom med. Funderar även på att testa på utställning om det blir något i närheten kanske (utan körkort). Och ja, lite allt möjligt. Men speciellt så kommer det att bli kelis. Resten ska jag läsa på mig först allt eftersom så får se. Men ja, Avel lutar det på mest allafall. :) 

Kommer här i tråden att lägga ut bilder, frågor och berätta hur det går allt eftersom den här första tiden. Kommer säkert en ny fråga om några minuter - då min hjärna börjar funka igen lite. ^^

Jag kommer att uppdatera, trotts att iFokus irriterar mig extremt ibland. Ibland helt omöjligt att klistra in text så att det ser normalt ut! (varför är det så??)

Men men, här kommer en tjuvlånad bild ifrån uppfödaren :)

Baby-Blue
0

vad söt! :)

Bamse 08
0

Söt! :)

Ja det går att ha alspån :)

Man kan ha det som bottenuderlag på buren själv man behöver inte ha 2 olika spån,alspån dammar inte ;)

Hus ska man ha ja :)

Höhäck tycker jag man kan ha, men det har alla delade meningar här på KIF :P

What doesn't kill you makes you stronger.

Baby-Blue
0

Jag tycker inte höhäck, men som sagt tycker alla olika :P

Fridaaaa
0

Marsvin ska ha hus ;)
Kaniner måste ha sitthylla som dem kan sitta på och under:)

Höhäck hade inte jag heller haft, bättre att lägga i en hög i en hörna:)

Ja man kan ha alspån, men det räcker med en av dem om man vill,antingen kutterspån (som aldrig i princip har dammat för mig) eller alspån, men går såklart att blanda om man vill :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cameliont]
0

Grattis, vad roligt att hon ska bli frigående!

Hus behöver du inte ha och om hon ska bli helt frigående dygnet runt så fungerar säng, hyllor och soffa som hylla/utkiksplats men du kan även bygga en egen hylla eller ge henne pappkartonger om du inte redan har möbler hemma som passar för en kanin.

Jag har frigående innekanin och använder enbart toa-lätt (papperspellets) i hans kattlåda -personligen tycker jag det är helt oslagbart för kaniner.

Träspån används av många, men är egentligen inte bra för kaninens andningsvägar så jag skulle undvika det om jag var du. Blir förstås lite skillnad om du har en massa hö eller halm ovanpå, men när du skriver frigående så gissar jag att du kommer ha kattlåda och inte bur till henne?

Angående höhäck så beror det på kaninen, vissa kanin(ungar) vill hoppa upp där och kan då fastna och skada sig ordentligt. Medans andra står fint bredvid och mumsar i sig sitt hö som det är tänkt. Gäller att ha koll alltså.

Lycka till och fråga gärna om du har fler funderingar!

Anema
0

Vilket sötnos! :) Får man fråga vad uppfödningen hon kommer ifrån heter?

[Ai-chan]
0

OKey. Vad bra att man kan ha alspån!

Sällan jag hade hus till marsvinen, allafall i de tidiga åldern (men visst, ibland hade jag det med). Hade stor höområde oftast, eller en platta som stog på 4 pinnar som de kunna gå under. :) Nog att jag har hört att många har sagt det att man ska ha (men även sagt annat). Men så sällan marsvinen mina var i huset ändå. Tycker att en massa, och då menar jag en massa hö funkade super bra det med, eller som det som man snickra ihop själv med plattan. =)  Men nu så har jag inga marsvin ändå så. :( Dock var de även frigående så de hade en massa på golvet, boxar osv att krypa in i. Osso hade de allt möjligt de sista åren i buren/burarna (bland annat några slags papplådeshus^^). Men har för mig att det har kommit någon lag om det med nu? Dock så ser jag på djuret och se vad dem trivs med och inte trivs med. Och vad som bara tar plats helt i onödan eller ej. Försöker att läsa djuren så gott det går och som jag har även gjort i alla år, en del blev skyggare med hus, en del blev mindre skygg med hus såg jag då. Men men, sak samma nu! =)

Okey, då får jag kolla på hus till veckan som hon kan ha, så får en papplåda duga nu. =) (pappa har inte öppet nu ändå så^^)

Varför nej på höhäck? Kanske som med marsvin, att häcken är då längre upp dvs inte naturligt? Eller med risken att fastna?

tips? på annat spån som inte dammar? Kutter spån dammar för mig, och känner även av det (som jag känner till sen innan, men äh, jag kör på ändå=) envis som man är!)

Kan man hö och spån på balkongen? Som är under tak. Höet möglar förstås ändå?

[Ai-chan]
0

Hon kommer ifrån: http://ljustadalenskaningard.weebly.com/ =)

Ja, hon är jätte söt! :D

[Ai-chan]
0

Den första tiden så kommer hon att få vara i bur (förutom då några motions stunder och såklart då och då gos stunder), så att hon vänjer in sig här  hemma, mig och katterna. Och länge sedan katterna fick se något litet, så måste vänja in dom med (de har nog glömt lite att de är ajjabajja).  =)  Brukar vilja ta den tid det tar för att vänja in sig och sånt, och inte ha för bråttom med allt. Stort nog att säras ifrån sitt hem. 

Men sedan och allt eftersom, lära henne att hoppa ut och in i buren och såna saker. Buren kommer ändå att vara där hela tiden som hennes eget rum. Men att den blir då öppen så hon får hoppa ut och in som hon vill. =)

Tycker att burliv är inget för kanin. Så precis som alla andra kaniner jag har haft här i lägenheten så kommer hon att vara frigående. Känns mera som att hon blir mer i familjen då med.

Finns det något mer än papperspellets att ha i bur, och än spån, och som inte dammar? ^^ Jag får fixa något annat då till veckan. Men spån funkar så länge? Har två säckar här, inte så stora. Så de blir nog slut snabbt. Känns lite onödigt att slänga och sånt med. Plus att man fick dom gratis. Men man behöver inte ha så mkt i buren. + att jag ska även ha hö där med.

En fråga till nu när ni nämner toalett.
Jag har du katter, dvs kattlådor med här och där med kattsand. Använder strö och klumpbildande - som jag har väldigt svårt att leva utan med. Hur är det med kanin? För att hon kommer säkerligen att hoppa ner i dom lådorna med.

Fridaaaa
0

#7 står på jordbruksverkat att det ska finnas minst ett hus/gömställe :D Lite ot ;)

[Ai-chan]
0

Mjo, har för mig att det finns lag om det. =) Men inte allt för ofta som jag lyssnar på lagen så =)

Fridaaaa
0

#11 Ja till och med det:)
Många grejer följer jag :) Viktiga saker

[Ai-chan]
0

Okey =) Bra det =)

[Ai-chan]
0

Jag måste ju komma på ett namn med! Visst, hon har det namn hon har, men kommer att kalla henne något annat. (Sry!^^)

Namn tips??
Japanska endast, ev koreansk kan funka. Men jag kollar mest på japanska. =)

Funderat lite på
Aoi
Sora
Usagi
Chika
Cho
Keiko
Mitsu

Och en massa andra. =)

[Cameliont]
0

Sora var fint! Betyder? Om du ska ha bur med halm/hö över så funkar spån så länge. Vissa kaniner är känsliga för dammet i kattsand och om de äter klumpbildande kan det bli livshotande. Men inte många kaniner som äter sand. Ha lite koll så hon inte blir snorig och så bara. Kanske kan sätta kattlådorna så kaninen inte kommer åt i så fall.

[Ai-chan]
0

Sora betyder sky/himmel =)

Japp, ska hålla koll =)

[Ai-chan]
0

Buren som jag tog fram igår, skrubba och tvättade ren den och ställde den på plats. Idag ska den fyllas med allt  möjligt =)

Kommer sedan att lägga frigolit under buren så att den kommer upp en liten bit. =)

Buren har en del år på sig, som även syns. ^^

Trollas
0

#17 Exakt en sådan bur har jag :) Hehe, tycker även att namnet Soia (Stavning?) Passade om det betydde Sky/Himmel ;D

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

Fridaaaa
0

Använd helst inte kattsand i toalätten till kaninen, inte bra om dem råkar få det i sig.

[Ai-chan]
0

Sora =)

Spån är nu i, försökte sätta dit höhäcken, men det ville sig inte. toan till henne lyckades jag inte hitta ;/ men ska fortsätta leta! I hennes egen låda kommer hon få ha toalettpellets.  Och lådan som jag tänkte bygga om till hennes hus, insåg jag var alldelse för liten & låg för henne. Ska kolla om brorsan eller mamma har någon låda. Vatten flaska är på buren (självklart inte fyld än) och matskål i buren.  Se om något mer går fel när det ändå är igång. Typiskt att det är söndag!  Men men, allt fixar sig allt eftersom ändå, måndag imorgon så *intalar mig själv*,  kan ändå inte göra mer än vad man kan göra idag. ^^ =)

hon kommer hem sent ikväll till mig. Marknaden stänger 17 , tar någon/några timmar att plocka ihop och komma iväg. Och sedan några timmar sundsvall-bollnäs. Tur att man börjar sent imorrn!

Om transportboxen är lagom liten så kanske jag ställer in den i buren så länge. =) Så ska på stan o fixa en massa imorrn med. Ska nog på ica och köpa en toalett påse idag allafall. Annars har jag nog någon lite kattungelåda allafall som hon kan ha som toa.

Hon kommer även få ha en tegelsten i buren.  Ska hälla i höet senare =)

[Ai-chan]
0

Hon är här nu!! Hon är så liten och söt. Man hade ju glömt bort att dom var sååå små. Min bild i huvudet var en större kanin :D:D Men hon är ju så söt!!  

Men jag la in box och allt i buren så får hon komma ut när hon själv känner för det. Allfall tills imorrn :P Imorrn blir det att köpa hus och allt sånt. =) 
+ att hon har fått en publik utav 3 katter nu med. =)

Men hon har en MASSA hö osso gav jag henne lite sallad i boxen och utanför boxen, osso fick hon liiite mat =))

Bilder kommer då imorrn och kommer även att berätta mer imorrn! Imorrn börjar folkan igen så jag måste slagga nu (om man lyckas, är lite hyper^^). NATTI!

[Ai-chan]
0

Så här såg det ut igår kväll, med boxen och allt i buren =) ser ut så än =) men blir mer annorlunda ikväll :D

[Ai-chan]
0

Hon har varit nyfiken och fram och kollat lite.

Inatt gav jag då henne 2 salladsblad och lite mat i matskålen, och hon hade varit fram. Även gjort behov. =)

Nu imorrse gav jag henne också några salladsblad. För att locka fram henne lite mer och få se henne lite mera. Nog att hon har varit ut lite då o då. Men det är ju så läskigt! Men gott var det med sallad allafall =)

[Ai-chan]
0

Osso fick hon lite frukost i skålen med =)

[Ai-chan]
0

Osso doppar vi ner hela huvudet…

Och de stora öronen ser flygfärdiga ut =)

[Ai-chan]
0

Lagt upp flera bilder på min bdb Nao-chan. Dock inte så super bra bilder och bildskvalite. Men det kommer det med! =)

[Momiji]
0

Gillade namnen Sora och Chika Glad

Trollas
0

Aww! Dessa flygöron! Hoppar lite med min, hon flyger som dumbo med dessa öron! :D

www.Fotoryttarnas.se ;)

[Ai-chan]
0

Mitsu kommer jag att kalla henne för. Men är lite osäker över betydelsen över namnet, men men, wtf. Det är fint =)

[Ai-chan]
0

Har en massa bilder på http://dayviews.com/nao-chan För den som vill se. =)

[Ai-chan]
0

Och öronen är helt underbara. Har också tänkt på att det är som dumbo och funderade ett bra tag på att döpa henne till Dumbo. Men hon är ju ingen pojke =)

[Ai-chan]
0

Vi pussas varje morgon så här genom gallret. Oket, jag pussar, hon är nyfiken xD Men hon kommer fram ändå så =))

[Ai-chan]
0

Och hon som aldrig hade träffat kattern. Detta är dagen efter =)

Näe. Nu får ni se resten utav bilder på BDB (Nao-chan).
Jag har ju förstås även facebook där jag har en massa bilder, och kommer även att dyka upp lite filmklipp.

Fb: Annie Gunnarsson Hedbrant

[Cameliont]
0

Du vill inte börja blogga om henne då? Jag tycker det är så himla kul att läsa om andras liv med kaniner!

Vi har också tre katter och en kanin förresten.

[Ai-chan]
0

Nja, kommer nog inte att göra det. Men skriver ofta på bdb och fb ändå. Så man kan följa där om man vill det =)

Trollas
0

Haha Ljustas kaniner är väldigt lika x'D Frallan som min kallas pussas alltid när man kommer fram till gallret! :D

www.Fotoryttarnas.se ;)

Shabby-Chic
0

Roligt med en rexfrälst till! Vi kanske ses på utställningar framöver:)

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[Ai-chan]
0

Ja, jag hade hoppats på att komma ut på utställningar. Men körkortslös som man är - hopplöst ibland! Letar för fyllt efter en chaffis till Ytterhogdal. Men verkar rätt så hopplöst. Och jag hade verkligen velat åkt på den.

Ljusta
0

#38 Jag tog mig friheten att fråga även på Kanin-net om någon där i närheten av dig skulle åka till Ytterhogdal. Det skulle vara så kul om du kunde ställa ut henne där!

Kul att se att hon verkar så nyfiken! Här hemma blev hon ju lite besviken på dumma mig när jag gjorde allt det där jobbiga, som att ringmärka, klippa klor och titta i munnen. Det kanske bara är mig hon är lite sur på nu, tur det ;)

Hon har det bra hos dig Annie!

Ljustadalens kaningård

[Ai-chan]
0

Det är bra att du tog friheten, hoppas att någon nappar. Ja, det hade varit jätte skoj om jag kunna ställa ut henne där! Tänkte också slutet utav september betala in till skaf. =)

Men man borde kunna anmäla sig till utst innan man betalat in till skaf? Mejlade frågade lite på skaf, och det verkade ok.

Hur anmäler man då i såna fall till uställning? Kostar det något?

Ja, hon är jätte nyfiken. Men fortfarande lite läskigt med allt möjligt.  Hon var lite sur här om dagen och visade även lite smått det, eller om jag gjorde något som hon inte tyckte om. Men äh, allt går bra här. Hon är så go så. Har dock inte låtit henne sprungit löst ännu, eftersom jag tänkte att hon skulle vänja in sig vid mig, katterna och allt runt om innan. Men tänkte släppa ut henne en stund på golvet i helgen. =)

Ja, jag hoppas att hon kommer att trivas här" Och tack för all hjälp med alla mina frågor och att jag fick köpa henne. =) Hon är helt underbar. Hon luktar faktiskt gott, så extremt pussvänlig på vissa ställen där det är extra mjuk och lent. Och ja, hela hon är mjuk och len - men vissa ställen är lite mera, som kinden och så. =)) Har "tvångst gosat" med henne några gånger redan. =)

Ljusta
0

#40 Man borde kunna anmäla till utställning, kruxet är bara (om jag minns rätt) att man skriver på anmälningssedeln vilket medlemsnummer man har. Men det är ju bara att du ringer till den som är kontaktperson för utställningen och berättar hur det är, att du ska bli medlem senare. Man betalar in samtidigt som man anmäler. Men du som bara ställer ut en kommer att komma lindrigt undan ;) Det var en ungdsjursspecial då dessutom med lite billigare för ungdjur.

Vad menar du med att hon visade att hon var sur? Bet hon dig? Hon har aldrig varit nära att visa sådana tendenser här förr så hoppas det bara var något tillfälligt "psykbryt". Ingen, varken syskon eller föräldrar har varit aggressiva heller så man får hoppas att hon blir som dem.

Ja rexar är väldigt pussvänliga :) Synd att många av dem har kantig rygg och kors som tar bort den mjuka känslan lite ;)

Och tvångsmys det får hon allt vänja sig med damen! Hon kom inte undan här heller ;)

Ps, "Frallan" här ovan som #36 har är halvsyster till din. De har samma mamma :)

Ljustadalens kaningård

LinneaJohaanson
0

Får välkomna dig in på Rexkanin.ifokus.se som jag är Sajtvärd till då!
Superduper fin tjej du fått Skrattande

Som dom överstående säger så är det då lag på sitthylla på 
kanin. Hus gillar jag inte heller då dom för det första aldrig går in
i det och för det andra så nya kaniner gömmer sig bara i det!
Så hylla rekomenderar jag helt!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Ljusta
0

#42 Ett hus kan ersätta en hylla (lagligt) då det finns tak på det som blir "hylla". Dock är det ju som du säger att rädda kaniner gärna kan gömma sig i det. Vissa kaniner älskar sina hus, och andra går aldrig in i dem :)

Ljustadalens kaningård

[Ai-chan]
0

Ska svara på resten så fort jag hinner. Men tänkte fråga lite snabbt vart man kan hitta sitthylla?

Ljusta
0

Kanske kanske så kan du åka med Dunludds kaninuppfödning till Ytterhogdal OM du kan ta dig till Edsbyn som de åker förbi. Har du någon som du kan åka med dit, tror inte att det är så långt? Ta kontakt med dem om du vill :)

#44 Sitthyllor till gallerburar finns på djuraffärer eller i internetbutiker. Kanske Gnagarboden har? (orkar inte kolla just nu ;P  )

Ljustadalens kaningård

[Ai-chan]
0

Bättre sent än aldrig. Här kommer det svar. =)

Ja, får se om det blir någon utställning då. Men får hoppas. Annars får man väll ta det nästa år. Men funderar också starkt på Att ta en kull på henne senare med. =)

Hon bet inte mig eller något. Men typ ville skrämmas så hon hoppade på mig lite me tassarna. Men sen dess har hon inte gjort något mera. Så det var nog bara tillfälligt. =) Kanske jag som gjorde något fel med som inte hon tyckte om. Men men. :)

Ja, det är synd att hon är kantig på ryggen, skulle vart lika mjuk o go som dom andra vädurarna. Men äh! Det gör inget. Hon är go att pussas o kramas ändå med =) mjuk och len på andra ställen. :)

Tvångs gos tror jag att hon har redan börjat vänja sig vid. Hon kommer fram i buren till gallret typ med nosen och vill ha puss. Fast hon är säkert kanske bara nyfiken. Men ser ibland ut som att hon vill ha puss. =)

Idag fick hon vara på golvet för första gången, försökte lite igår med att låta henne hoppa ut själv. Men hon gick på brädan fram o tbx. Men kom aldrig på golvet. Men såg ut som att hon hade skoj ändå med den där brädan! Har en massa bilder om det på bdb och på fb om ni vill se. =)
Men idag så tänkte jag städa ur buren så då släppte jag ner henne på golvetm hade gjort en liten Hage runt om bure. Och jisses vad skoj hon hade. Gjorde värsta racing ut o in i buren. Och ja, det där var då en kanin som hade skoj. Katterna försökte också leka lite med henne - men då sa matte ifrån. Så de har kollat på en massa. Men hon är då bra nyfiken på katterna. =) Och jag blev så förvånad när hon skuttande fram till mig som hon gör i buren och skulle bli pussad. Och att jag fick klappa henne så mycket som jag fick, fast hon var lös. =) Men ja, ibland så hade hon inte tid heller för att sitta still, vem har det. :)

har ännu inte fixat kattsand pelletsen, och inte heller hittat kattungelådan. Man är så ovan nu när skolan har börjat igen så man är helt slut när man kommit hem. Plus att man även har hjälpt pappa att flytta. Så jag har inte hunnit fixa det. Men tänkte försöka göra det imorrn. Men självklart så vaknade man med feber och ont i halsen imorrse, så får se hur det blir imorrn. Men ska försöka fixa det så snabbt som möjligt. =) Hon fick det allafall fint i buren idag, hon fick även en hängmatta (eg för råttor, iller o sånt, men än så länge borde den hålla för henne då hon inte är så stor än^^), får se om hon tycker om den. Men än så länge har hon bara varit nyfiken på den =)

Skickar med en bild från igår. Såg så roligt ut när hon vela ut på golvet men inte våga. ^^ Som sagt. Kolla in bilderna som jag har på bdb och fb =)

[Ai-chan]
0

Till Edsbyn kan jag ta mig till. =)

[Ai-chan]
0

Så här såg man ut också igår. Nyfiken…

[Ai-chan]
0

Modiga tjejen har nu en tass på brädan. Och hon ser så stolt ut ^^

[Ai-chan]
0

Här kommer en till söt bild

[Ai-chan]
0

Och en sista bild. Sen så får ni se resten på bdb eller fb. hehe ;)

Fridaaaa
0

Smart med en sådan ramp :)

[Ai-chan]
0

Japp, tog den ifrån kattställningen för några år sen.  Så den hade jag först till masvinen och sen de kaniner som jag hade genom åren. funkar super bra =) Lätt att göra sån egen med som jag också har gjort några gånger, eller jag o jag. Rättare sagt fd sambon som gjorde. =)

Fridaaaa
0

#51 Heter du på fb eller bdb? :)

[Ai-chan]
0

fb: Annie Gunnarsson Hedbrant
bdb: Nao-chan =)

Fridaaaa
0

#55 ok ska kika där ;)

[Ai-chan]
4

Och så här mycket har hon vuxit…

Och hon har redan fått varit på sin första utställning, och flera blir det!

Fridaaaa
0

#57 härlig färg tycker jag :)

[Ai-chan]
0

Oja, hon är fin. Men hon fick bara 9 av 10 i lördags på utställningen på färg och teckning. Undra varför… hmm..

Fridaaaa
0

#59 9 av 10 är bra ändå :)

[Ai-chan]
0

Absolut =) Men man undrar lite vad felet kan vara, då jag själv bara ser en blå kanin. :)

Fridaaaa
0

#61Ja något litet antagligen:P Svårt kanske för ett otränat öga? Eller är det hur domaren dömmer med:=) För kan ju skilja mellan domare med.

[sstorm]
0

Ser ut att ha ojämn färg.

[Ai-chan]
0

ojämn? på vilket vis?

Ljusta
0

Hon är nog inte färdig i päls/färg än då hon (om hon är lik syrran) nyss fällt och därför kan vara lite ofärdig. Blir nog bättre med tiden då pälsen blivit tätare och färgen jämnare. Annars är 9 poäng väldigt vanligt att man får om kaninens färg inte är "extra bra" och ska ses som normalt.

För att veta vad som är bra blå färg: Färgen ska gå så långt ner mot hårbotten som möjligt och ska vara jämn över hela pälsen (undantaget buken där färgen kan vara lite mattare). Gärna glansig men det kan vara svårt att få till på en rex ;) Men man ge lite extra solrosfrön någon vecka innan utställning, det hjälper till med glansen men är lite extra feta (tänker på hennes vikt, hehe).

Ljustadalens kaningård

[Ai-chan]
0

Okey då föstår jag lite bättre =) Ska kolla in henne mera nogrant senare!

haha ja, solrosfrön kan hon få när hon har bantat ner en del. ;) Ger henne nu ca 1 dl med mat (från 1½dl). Har även börjat lite smått med att ta lite utav den maten och lägga i aktiveringsbollen eller toa rullar osv så for hon jobba med maten, då hon är så extremt bortskämd. Men oftast ger hon upp efter ett tag, men ibland kör hon hårt. Men dagens slut och jag ser att det är mat kvar i bollen eller något sånt så plockar jag ut och lägger i matskålen. Men tänkte få henne att jobba mera för maten. Just pga hon är så bortskämd och så där smått bekväm. :)

[Ai-chan]
0

Kan nämna att hon inte är så glad att hon får lite mat och att jag har lagt undan matlådan ;)