På söndag...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har det gått 3 veckor sen jag fick hem lilltjejen, Mitsu, min blåa dvv rex. Tiden går fort!
Just nu håller hon på att springa av sig energin som hon har tydligen samlat på sig under natten (ser mera ut som en veckas energi). Full fart!
Hon har gett en massa skratt och ja, det är mest bara full fart på min lilla kanin. Fast jag har då kommit på att hon inte är en kanin, blivit lurad jag. ;) Hon är en blandras mellan Dumbo och känguru. :)
Hon fick först vara i buren de första dagarna, och ca en vecka efter så gjorde jag en liten Hage utanför buren så att hon kunna motionera av sig lite. Och jag har nu tagit bort den lilla hagen, och hon har nu hela vardagsrummet på sig. Men hon kommer att tidsnog att få hela lägenheten, men hela lägenheten får bli när hon har blivit större. =)
Och jag kommer även att testa på utställning någon gång. Och såklart leta efter en hande åt henne, då jag känner att hon skulle ha haft en kompis. Och då kan man behålla en dotter efter henne. :) Frågan är ju vad för hane man ska leta efter? Är ju hemskt sugen på zobel! Vill ju också hitta någon i närheten eftersom man inte har något körkort…. Ska nog prata lite med uppfödaren om det, om lite tips? och sånt. =)
Och hon har ännu inte lärt sig dricka ur flaskan (startade en tråd om det tidigare), så jag fortsätter med skål. Men har ändå kvar flaskan - så hoppas kan man att hon lär sig. =)
Och sen så en grej till jag har märkt utav. Hon är lite smått vaktig i buren. En gång när jag hade handen inne i buren så hon attackerade inte, utav hon försökte skrämma bort mig så hon gjorde typ falsk attack eller hur man ska säga. Men hon bet mig inte, men jag hoppade ju till lite.
Min ena katt brukar gå in i buren ibland och äta hö (hon har inga problem med katterna annars). Men hon brukar hoppa på honom ibland när hon och han är i buren samtidigt. Jätte bra att hon säger åt katten, men jag tycker inte om detta vaktiga beteende ändå - eftersom jag känner att det kan vändas emot mig med just pga det lilla beteende hon gjorde när jag hade handen i buren. Än så länge är hon ok när jag ger henne mat. och kan ta tag i henne och sånt. Men jag vill inte att det vaktiga beteende ska bli ännu större och värre. Nå tips? på hur jag kan göra och sätta stopp för det? Jag hade för några år sen en riktig argbigga till kanin, väldigt vaktig och så. Som jag var faktiskt rädd för. Är rädd för sånt beteende och tycker inte alls om bitande djur. Inte för att hon bits och så. Men är lite smått orolig om det hela ska bli värre! Sätta på en handske och låta handen vara i buren så mkt som det går? Eller ska jag fortsätta och se hur hon utvecklas? Hon har inte varit här så länge ännu.
Men annars så är hon helt underbar alltså. Hon är så fläng så det inte är sant. Och hon är mera en känguru än en kanin. Och med hennes öron så är det Dumbo inslag. Ibland så undrar man om hon verkligen inte kan flyga så som hon springer ibland och gör glädjeskuttar. Och hon är så mjuk, len och super go att pussas med. =) Trotts med all tvångsgos och pussande så tycker hon om det tror jag. Annars skulle hon inte komma fram till gallret - när hon borde ha lärt sig att hon bara får pussar när hon kommer fram med nosen. :) hehe
Flera bilder hittar ni på min bilddagboken: Oneechan, och på min facebook: Annie Gunnarsson Hedbrant. Har även filmat in henne så filmklipp kommer att komma upp sedan till fb. =)
#2 Har du testat att smeta lite ättika eller annat "äckligt" på kablarna? Om de har en tendens att tugga en gång fortsätter de gärna, om man inte får det att förknippas med något obehagligt :)
0# Det kan ju vara ett tonårsbettende, det med falska attacken..? Hur gammal sa du hon var?
hon är född 8/6 -2011:)
Hmm, jag undrar om det kan ha med katterna att göra? Att hon instinktivt reagerar när något kommer in i buren i och med att de brukar vara där inne och "rota" (i hennes ögon) och hon inte gillar det? Vet inte annars vad det skulle kunna vara? Lite för ung för att vara tonårsbeteende tycker jag (även fast vissa börjar redan som 3-månaders…).
Hennes mamma och pappa är supertrevliga båda två, och alla syskonen (har alla kvar här hemma), plus tre halvsyskon som alla är jättemysiga och som man kan vända och vrida på hur som helst. Ingen har visat någon aggressivitet alls.
Det jag gör med aggressiva kaniner är att ta på mig handskar och långärmad tröja och hantera som vanligt. Gärna "provocera" så som att städa buren med kaninen i osv, bara för att visa att kaninens beteende inte får någon effekt. Oftast så brukar de sluta efter ett tag.
Ljustadalens kaningård
#4 Ättika i mycket små mängder ska inte vara skadligt! Det är ett tips? jag fått av vet, så jag törs lita på det i vilket fall. :)
Annars finns ju alltid kabelskydd. I fall att hon lyckas komma åt dem trots att de är upphängda. Vissa kaniner är envisa, särskilt om hon är i tonåren.. ;)