Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1459 ggr
[Djurlinnea]
0

Dvärgvädur med scheckteckning?

Finns det någon sån? Alltså dvärgvädur med scheckteckning?

För jag gillar dvärgvädurar och är helt fast i scheckteckningen. Så dvärgvädur hade ju varit perfekt! :p

Om inte det finns så är det nog mitt nya avelsprojekt! :) Även om det finns så ska jag ändå ha det :p

Zvintos
0

Tror faktiskt inte det finns några schecktecknade dvärgvädurar faktiskt, så där har du ju en utmaning. Glad

[Djurlinnea]
0

#1 Okej! :) Jo utmaning blir det ju. Men det är ju kul med utmaningar :P

[Djurlinnea]
0

Jo en fråga, om man parar 2 scheckar med varandra kan det bli vitscheck då?

[sstorm]
0

Ja de kan de, så därför brukar man avliva dem redan som bebisar.

[Djurlinnea]
0

#4 okej

[Cameliont]
0

Tyska jättescheckar paras ju scheck och scheck…

[sstorm]
0

#6 ja? De är ingen som sagt att dom inte gör de, men dom får vitscheckar ändå.

[Cameliont]
0

#7 Har bara alltid funderat hur det hänger ihop med detta att man säger att man ska undvika sådana parningar vad gäller alla andra raser.

Med tanke på att tyska jättescheckar avlas så i generation så funderade jag bara på om de har nedsatt hälsa pga detta eller ej.

League
0

Fast med just Tyska Jätteskäckar, är ju i princip rasen en färg… förstå mig rätt nu. När hela rasen ÄR att de är skäckar, så gäller väl inte den "lagen" på samma sätt?

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dvärgvädur, - korsning i och för sig - som har någon scheckliknande teckning. Vet dock inte om det räknas riktigt…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan nog ta fler bilder sen, detta är från när han vart yngre.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mlinz
0

Tyska jättescheckar är stora djur, vilket betyder att det inte är ovanligt med 10-12 ungar.

Man måste kunna ta bort nyfödda ungar om man har en såpass stor ras, för det första är det inte bra för honan att föda upp så extremt många ungar, det tar på henne REJÄLT och dessutom växer ju ungarna sämre eftersom maten kanske inte räcker till.

Tyskarna lämnar ju dessutom helsvarta ungar (i genomsnitt 25% helsvarta, 50% scheckar och 25% vitscheckar, och hur många av tjeckarna som får bra teckning? Otroligt få…) och stora raser är ju inte precis djur man säljer som kelkanin till en ovan barnfamilj, så ja, uppfödare av stora raser, speciellt tysk jättescheck måste kunna avliva ungar.

Eller slakta dem som ungedjur.

[Cameliont]
0

#9 Nej, jag vet inte…

Fast det borde ju vara samma sak eftersom det är just färgen/teckningen som ger upphov till svagare individer om jag förstått det rätt.

League
0

JO, men om det förekommer en större andel "dåliga" kaniner som avlivas vid födeln, är det då lönsamt att föra upp dem? sen att det blir mer eller mindre teckning (större/mindre vita/svarta fläckar)på dem är ju iofs ointressant i det sammanhanget. Jag menar det finns ju ingen anledning att avla på djur som ser fina ut, fast blir dåliga (kanska sjukdomar/handikapp av olika slag) då är ju vitsen med kaninen borta? Fast i avsikten att slakta kaninen så bryr sig nog inte uppfödaren speciellt mycket, de ser ju kaninen som mat, inte sällskap. och då hur den ser ut med tancke på pälsen av viss betydelse, om uppfödaren ska använda pälsen efter slakt…

[Cameliont]
0

#14 Sant.

Skulle vara intressant att fråga en seriös uppfödare av tysk jättescheck om detta. Men nu blev det ganska OT från vad tråden handlade om från början.

Finns ju flera scheckraser också, som avlas på samma sätt.

[sstorm]
0

#14 En scheck som inte är vitscheck har i regel inga problem. Dessutom korsar man ibland in dessa helfärgade djur som föds ibland.