Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1645 ggr
BusBella
0

Kluring kaniner

Nu tänkte jag testa vad ni egentligen kan om kaniner…

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

BusBella
0

Kan man inte ändra? Råkade kryssa i fel svar på fråga 11, det ska vara alternativ två och inte ett!

Mind your language.

/Emma

Forgetful
1

Frågan med stampandet, jag har aldrig hört att det ska betyda att de vill ha uppmärksahet :S

http://kanin.ifokus.se/articles/4d717519b9cb462239085d57-kaninens-sprak
"Stampar i marken: Kaniner stampar i marken då de är rädda och är, eller tror sig är, utsatta för fara. De stampar för att alla andra kaniner också ska upptäcka faran och kunna sätt sig i säkerhet."

//Forgetful

BusBella
0

#2 Som du ser har jag skrivit i ett inlägg där över att jag kryssade i fel.

Mind your language.

/Emma

mjuhm
2

Alla gnagare har väl inte hårlösa tassar? ;O

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

BusBella
0

#4 Dock är jag ingen expert på gnagare… Oskyldig Men det är vad jag har läst. Borde väl finnas med pälsiga tassar också, fast dem flesta har ju hårlösa tassar.

Mind your language.

/Emma

Zvintos
0

Dvärghamstrar har faktiskt päls på tassarna, eller ja, inte kineserna, men de andra arterna har.

mjuhm
0

#5 För jag har ju dvärghamstrar, & dom har ju håriga tassar ;P

BusBella
0

#6 Jaså? Sökte just nu på google för att ta reda på det men enligt mig stämmer det inte, alla tassar ser ut att vara lika rosa och pälslösa.

Mind your language.

/Emma

Bamse 08
1

Jag reagerade starkt på en fråga: Vilken rätt finns inte en kanin i? eller vad det stod.

Jag tycker inte det är så bra för att många kan ta illa upp och desutom har vi en dold grupp att prata sånt i.

What doesn't kill you makes you stronger.

mjuhm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glest behårade skulle jag säga :)

BusBella
0

#9 Sorry att du tog illa upp, jag visste inte att det var något man inte fick prata om här inne eller så… Självklart är jag ju inte en kaninätare men jag tänkte väl att jag kunde ha det som fråga… Folk vet ju liksom ändå att det finns kaninrätter så att dem läser det här är väl liksom inte "Åh herregud, hela världen går under nu är jag jätte upprörd!" Menade iallafall inte att såra någon eller något sånt, menade inget illa alls med den frågan. Något jag googlade fram bara.

#10 Ja du har faktiskt rätt… Får man väl ta och säga att det är tänderna som är skillnaden då.

Mind your language.

/Emma

Fridaaaa
3

hittade några saker som itne stämmer (dem jag hade "fel" på.): Det med tänderna och hårlösa tassar stämmer inte. Kaniner måste slipa ner tänderna precis som gnagare så inget som skiljer där och alla gnagares tassar är itne hårlösa

Och när kaninen stampar: Det gör den för att varna eller om den är arg inte för att få uppmärksamhet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

#12: Det med att det skiljer rent tandmässigt så beror det på hur man tolkar det. Ja, de behöver slipa ner tänderna båda två. Skillnaden är att kaniner slipar ner sina tänder själva när de äter om de har ett korrekt bett, tack vare sin tanduppsättning (bland annat de små pegtänderna).

mjuhm
0

#13 Det gör väl marsvin också? :)

Zvintos
0

#14: Om jag inte minns helt galet så är det väl också lite diskussion om marsvin egentligen borde tillhöra gnagare eller ej. Tungan ute Har för mig jag läst någon sådan diskussion tidigare någonstans. Vet dock inte exakt hur marsvinens tanduppsättning ser ut.

Fridaaaa
0

#13 Det gör marsvin med. Det är lika viktigt för dem att ha bra bett plus grenar som kaniner :)

BusBella
0

#12 Jovisst behöver dem också slipa ner sina tänder men deras tanduppsättning är inte likadan som en gnagares, och det där med tassarna har vi ju kommit fram till här i forumet är fel, plus att det där med stampet har jag ju faktiskt till och med skrivit i första inlägget att jag kryssade i fel svarsalternativ.

Mind your language.

/Emma

zickan
1

Fel på frågan jag fick chansa på Nr 2 och en till om stampandet. Men det är inte bara hardjur som har hår på tassarna. Flertalet gnagare har det också. Eller ja mariotet av gnagarsläktet har hår på tassarna ;-)
Exempelvis:
Råttor
Kapybara
Chinchilla
Ekorrar
Bäver

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lurvas11
0

Fick 6/14

Hälsningar Lurvas11Glad

KaninPiggelin
0

Mina kaniner stampar i marken när de är rädda :P

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

KaninPiggelin
0

Aha du skrev fel, då är jag med :)

BusBella
0

Vet ni, jag tänker inte hålla på mer och berätta att vi redan har bestämt att gnagare kan ha päls på tassarna och att kaniner stampar i marken när dem är rädda eftersom jag redan innan någon annan skrivit här har skrivit att jag kryssade i fel svar.

Mind your language.

/Emma

Fridaaaa
2

#22 Alla orkar/vill kanske inte läsa hela tråden utan bara skriva sitt resultat osv eller kanske missat det, lätt hänt.

KaninPiggelin
0

precis, är ledsen för att jag missade det innan jag skrev :)

Clariiz
0

Detta ang. tänderna (såg att ni hade en liten dikussion där uppe). Kaniner och gnagares tänder växer hela tiden.
men Gnagare har färre tänder i framkäken. De tuggar också olika.
Kaninen tuggar i sidled medans gnagare tuggar upp och ner.
Det är väl den största skillnade kan jag tycka.. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
2

Jag fick fel på minsta kaninrasen, för jag vet inte om man ska säga att hermelinen eller dvärgharen är det? Jag tycker hermelinen är det men det var tydligen "fel" ? Obestämd

Inte så konstigt om många får fel på frågan där svaren var på spanska x) Alla innehåll ju ändå ordet "kanin" (conejo) =P

#9 Men det var ju bara olika rätter? Folk äter det utomlands, man blir inte upprörd över sådant tycker jag iaf… fånigt, jag menar det finns häst i korv och sådant? Som går att köpa på typ ICA, hästar är också "husdjur". Jag är ändå vegetarian och har varit det hela mitt liv, men jag tar inte illa upp ändå.. men ja alla är olika det får jag väl acceptera men överdriv inte.

BusBella
0

#26 Vad jag har förstått och läst så är dvärgharen minst.

Mind your language.

/Emma