Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 915 ggr
Pelzi
0

Hagproblem på vintern :/

Jag har ett problem jag kan inte motionera mina kaniner ordentligt på vintern då jag inte kan ha stora hagen ute på vintern då den går sönder om jag skulle ha det.
Dom har ganska stor bur 200x60x60 som det bor 2 st i den buren kastrerad hane och hona.
Och det blir fort mörkt här kl 14.15 börjar det skymma och är i skolan till 15.00 varje dag och vill inte ta ut dom när det är mörkt då det är svårt att hitta dom om dom rymmer och här uppe i norrland är det ganska kallt på vintern ungefär 15- till 25- regelbundet.

Räcker det om jag motionerar dom på helgerna lördag och söndag i sele och koppel då isf? Tänkte också att när det är kallt så tar det väl mycket energi för dom att värma sig,eller? och att dom inte behöver lika mycket Motion då under vintern.

Hur brukar ni lösa det?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Suskiv
0

Nu är det här vår första vinter med kanin och än så länge är det ju milt ute. (bor i sörmland) Vi har en tillbyggd Hage vid buren. Den står delvis under tak vilket gör att det inte borde bli så mycket snö (och den snö som blir får vi skotta undan). Sen är det ju så att eftersom jag är arbetslös just nu så kan hon vara ute på dagarna. När jag börjar jobba så får hon vara ute på kvällen istället. Vi har belysning vid buren/hagen och därför kan hon vara ute trots att det är mörkt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Majsan1973
0

Hur bor du?
Jag har min kanin på altan som är under tak & nu så har jag "kaninsäkrat" den, satt kompostgaller för trappen & så.
Så nu skuttar han där så glatt, men bara när jag är med.

Marie & Mozart

Pelzi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag bor i villa och har ganska stor gård men jag får inte bygga hursmhelst saker på gården eftersom jag bor hemma :/

Majsan1973
0

Men om ni har en altan under tak, så är det kanske bara lite kompostgaller som behövs & då behövs ju inget byggas =)

Men om du har som på bilden, så kan du ju skotta bort snön =)

Marie & Mozart

Fridaaaa
0

#3 Du kan ju sätta ett tillfälligt tak över hagen? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pelzi
0

5# får inte frågade mamma och pappa :/

Fridaaaa
0

#6 Varför skulle du inte få det? Lär inte kosta många kronor

LMTninis
0

jag har ju turen att kunna använda hästarnas boxar som rasthagar under vintern :) Men annars brukar dom få springa omkring så mycket som möjligt i sele för dom gillar ju att vara utomhus mer än i stallet :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

Ambellah
2

till TS.

Inte för att vara taskig nu men dethär är också sånt man behöver tänka på INNAN man skaffar kanin :) men mina är också ute året om här uppe i Norrland. Men jag brukar ha kompostgaller på hög kant och sen kaninsäkra hela buren, det är det enklaste samt vakta när dem är ute.

Och för dig, som #5 säger, fixa ett tak :)  Gå  till kanske en återvinning och fråga om du kanske kan få ta någon tunnare bräda (t.ex. playwood) om du inte får köpa något. Du kan lägga över pressening? (fast tänk på att lägga stenar så det inte blåser upp och så det kan hålla LITE snö. (skotta med jämna mellanrum beroende på snömängd) Men det blir också mörkt, vilket kanske inte är så bra och du kan inte hålla speciellt mycket uppsikt över dem heller..

Svårt om du inte får köpa något, jag tycker du ska förklara för dina föräldrar hur det ligger till förklara varför du behöver ha tak, att det inte är så dyrt (ev. du betalar) och att du inte ska göra mer än att säkra buren. Då borde dem förstå tycker jag :)

Lycka till! :D

Mvh Alice och Morpen :)

Ambellah
0

Eller tar du bort presseningen under tiden du har kaninerna ute, eftersom du endå ska vakta. Jag brukar inte ta ut mina kaniner om det VRÄKER ner snö så dem blir förkylda och iallafall inte mer än 20 min isåfall. Dem har även alltid fri uppgång till sina respektive burar om dem skulle t.ex. frysa. Då hinner det nog inte komma så myclet snö under tiden :P

Pelzi
0

Men problemet är ju igentligen att hagen har en sån öppning svårt att förklara men ni kanske ser på bilden. Ska fråga om jag får bygga en  Dörr som är typ  är mitt på gallret i kortsiddan så man kan öppna den eftersom hela hagen bryser fast i marken. och då kan jag ju inte komma in till dom ska fråga det :)

Ambellah
0

Vad är det för öppning? :)

Du kan ju alltid endbart skruva på 1 sida om du ska ha tak med gångjärn så kna du öppna :D

Pelzi
0

#12 på fram sidan så drar man hela kortsidan emot sig :P

Ambellah
0

Men lägg endå tak på de andra delarna också kandu lämna just den delen fri från taket. förstår  du vad jag menar?:)

bambiiii
0

Vf inte med sele och koppel? du kan ta en liten promenad varje dag eller ha de insläppta i huset!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#15 Fast sele var dag räcker inte, Hage måste dem få springa med i. Man kan ju inte gå med varje kanin så länge som den behöver med bara sele :P

[Wera]
0

Din gård som du visar i #3 ser ju rymningssäker ut om du stoppar bärnät på "taket". Möjligtvis halva bärnät och andra halvan plåt/plast/pressening som skydd mot snö men jag tycker inte att man täcker hela taket för då blir det så mörkt åt dom i hagen.
Då kan du släppa ut dom på morgonen innan skolan och så får dom gå in och ut hur dom vill, sen kan man stänga in dom efter skolan, eller gräver dom mycket så att dom rymmer på det viset?

Pelzi
0

#17 nej dom gräver inte förutom i sanden då det är tunnlar som dom har grävt och håller på att gräva  men Hage ska jag ha ute :P Måste bara fica något sätt jag kan öppna den  på ett sätt den inte går sönder :)