Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 810 ggr
natha-mjau
1

tankar kring 2 kaniner

Jag går i tankar kring att skaffa en till kanin så småningom, antingen en annan ras eller ta en unge ur min kommande kull.
Vilket kön passar bäst att ha? Nu har jag en hona. om jag tar en hane vet jag att jag måste kastrera han men hur fungerar det med två honor?
De kommer bo innomhus i en varsin bur isf.
Och hur fungerar det när man ska presentera dem för varandra?
Tanken är att de ska leka med varandra när de är frigående inomhus.

Fridaaaa
0

Ja 2 honor fungerar om man har stor bur. Men då bör dem helst bo tillsammans hela tiden och inte bara träffas lite på dagarna. Annars tror jag det blir stressigt för dem, för då "Måste" dem göra om hälsningsritualer osv varje gång

Jag har 3 honor boendes ihop :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

#1 okej, jo min holländare bor i en 120 bur, den blir nog för liten för två kaniner…
var ju synd…
gäller samma sak med hona och hane, att de oxå måste bo i samma bur? tänkte att de vore smart eftersom jag har en bur liggandes bara.

Stiinisen
0

Kan du inte 'Koppla ihop' burarna ? :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

natha-mjau
0

vet inte riktigt hur ja skulle kunna göra de.. på den ena buren som jag har nu är det 2 öppningar på båda sidor och på den andra är öppningen i mitten.. har funderat på att ge maja en större bur nu o koppla ihop men då blir det ju konstigt..

Kassy
0

Inneburarna kan väl vara öppna så kan dom hoppa in där när dom vill? Fast om du inte vill ha do frigående jämt kan du ju ha en Hage på ca 8 kompostgaller runt inneburarna? För då kan ju båda va i samma bur ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#4 Man kan ju kanske ta bort ena långsidan på var bur och sätta ihop dem så?
Eller ha kompostgaller runt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

Bor i en liten 2a kan jag ju tillägga så kompostgaller i mitt rum är inte så populärt.
ena buren jag har är 120 cm och den andra är 100 cm.

Kassy
0

# 7 Kan du inte lägga in bild så vi lättare kan komma med förslag? Skulle det inte funka att tex bara ha 2 kompostgaller då?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

mlinz
0

Klippa bort gallret på kortsidorna/långsidorna och sätta ihop med buntband eller liknande?

natha-mjau
0

#9 tänker inte klippa sönder burarna

natha-mjau
0
natha-mjau
0
mlinz
0

Men de där har ju bra öppningar på långsidorna bägge två, de kan du ju ställa ihop :) Och sedan öppna ovanifrån när du ska lyfta ur dem :)

natha-mjau
0

#13 jo men då blir de ju ojämna eller vad man ska säga, så tar de mer plats.
tänkte om de fanns nått annat sätt :p

mlinz
0

Bygg en egen "buröverdel" då? Behövs ju bara reglar och häfta fast nät, sedan bara ställa över burunderdelarna :)

spacesheep
0

Om du har ont om plats kanske det annars är bättre att vänta lite med att skaffa en till kanin? Tänkte mest att det kan bli jobbigt för både dig och kaninerna att bo lite trångt :)

natha-mjau
0

#16 så ont om plats är det inte, men inte så att jag kan ta kompostgaller i mitt rum. eftersom kaninerna kommer att bo där. Bor ju med min mamma nu.
ska vänta iaf några månader till om det blir aktuellt med en till kanin.

natha-mjau
0

så alltså, två honor är ingenting att disskutera om sålänge de inte bor i samma bur om jag förstått rätt?

[Wera]
0

#18 precis.

varför skaffa en till kanin när du knappt har plats?
Det bästa är om du har en kastrerad hane tycker jag.

natha-mjau
0

#18 har inte plats för kompostgaller i rummet, men en bur till har jag plats för. Kollade bara upp detta, bara planer än så länge. Så om de blir en till kanin får de bli större bur då. En hane i annan bur funkar inte heller då antar ja om de ska va ute samtidigt

Ebba-Ö
0

Du kan väl köpa en flervåningsbur? Dom tar ju bara upp plats på höjden. Typ en sånhär http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/tvavanings-kaninbur-120-cm-669.html

[Wera]
0

#21 Jag tycker inte att en tvåvåningsbur ger "större yta", det enda är väl att kaninerna kan ha "en egen våning" ifall de skulle bråka och vilja vara ifred, men i yta på att ex. springa och så då blir det ju ingen skillnad :)