Få stamtavla?
Hejsan!
Jag ska i morgon hämta en kanin. ingen av hennes föräldrar har stamtavla eller är märkta, kan man ändå skriva stamtavla och märka henne? och kunna ställa henne? hon är en vit rödögd dvv rex hona
Tacksam för svar! :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Det går att märka och skriva stamtavla, ja. Men det innebär att hon inte kan stambokföras utan att man ansökt om dispens och fått den beviljad. Hon kan fortfarande ställas ut.
#1 okej, brukar man få dispensen bli beviljad?
Mvh Järnskogens kaniner
#2: Inte alltid. Dispens är väl främst till ex ovanliga pälstyper eller färger. Så att ansöka om dispens för ex en viltgrå dvärgvädur är mer eller mindre lönlöst, eftersom det redan finns såpass mycket avelsmaterial att tillgå (dvs finns redan så många stambokförda man kan använda sig utav istället). Enklast är alltså att använda redan stambokförda avelsdjur. Men om det nu är så att man har en inte jättevanlig pälstyp eller färg och föräldradjuren inte är stambokförda, kan man ansöka om dispens och se om den blir beviljad.
#3 okej tack för svar :)
Mvh Järnskogens kaniner
Vit rö rexdvv kan man söka dispens på absolut, dock måste uppfödaren märka henne med sitt nr, stamtavla kan hon ju skriva i efterhand om honan får godkänt kort. Den behöver du skicka in till Asp i orginal
Lycka till 
#5 okej jag får se hur jag gör. har snackat med uppfödaren men hon har inga ringar hemma…
Mvh Järnskogens kaniner
Har en liten fråga :) Jag har en blå belgisk jättehane och skulle vilja ha härstammningsbevis till han men, Hur går det till att fixa härstammningsbevis? Måste man kunna namnen och sådant på släkt och morföräldrar mm??? Eller kan man bara ta föräldrarnas namn???
#7 Ett härstamningsbevis kan man skriva själva hur man vill :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.