Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1281 ggr
Tina-lin
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp med färgen på en av mina ungar.

Mamman är Isabella wienertecknad
Mormor: Blå vitörad
Morfar: Viltgrå

Pappan är Gul/brun japanwienertecknad
Farmor: Havanna wienertecknad
Farfar: Gul/brun japanwienertecknad

Syskonen till denna unge är
Vit blåögd
Madagaskar
Madagaskar wienertecknad
Gul/svart japanwienertecknad
Svart

Denna lilla plutt var silvrig de första tre dagarna, dock ljusare än madagaskaren. Sedan försvann det silvriga helt. Den har inga svarta tecken alls, men silvrig om nos och öron och mage.

Lägger upp lite bilder på ungen ifråga.

Tina-lin
0

Mer bilder.

Magbild

Tina-lin
0

Bild tagen igår

Zvintos
0

Någonting stämmer inte riktigt. Antingen är den svarta inte svart, eller så stämmer inte någon av föräldrarnas färg. Isabella (bb) och gul/brun japan (bj_) kan inte ge svart (B).

Gällande ungen du funderar över, är slöjan och det gråsvart eller mer blå? Bild på hur ungen såg ut som yngre? Kan vara en isabella, om slöjan är blå.

Tina-lin
0

Den svarta ser bra svart ut i alla fall. Lägger upp en kullbild på de där de var tre dagar gamla.

Släjan är mer åt blå silvrigt håll än gråsvart. Tycker jag.

Är det mamman som har en annan färg kanske? För pappan är jag säker på är gul/brun japan. Lägger upp en bild på henne också.

Tina-lin
0

Bild på mamman.

Tina-lin
0

Puttar upp min tråd lite

dermot
0

Tycker mamman ser ut som en isabella iaf… Ungen kan nog också vara en sådan. :)

Eller den kanske är undertecknad japan?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Tina-lin
0

#7 då är det kanske det då. Tack :) Har haft undertecknade japaner men de har inte sett ut som denna unge…

Men då måste pappan till denna kull vara av annan färg än gul/brun japanwienertecknad alltså? Eftersom han lämnat en svart unge med isabella honan.

I hans härstamningsbevis står det bara Gul Wienertecknad. Men jag trodde han var japantecknad då han har en brun fläck vid ena huvudet. Lägger upp bild på honom.

dermot
0

#8 Hm, jadu… Tycker också det ser ut som en brun fläck där på pappan. :) Vad svårt!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

#8: Även om han ex skulle vara viltgul eller liknande, så blir det fortfarande "fel". Eller så är den svarta egentligen en gul/svart japantecknad som saknar gult. Om det kan bli så vet jag dock ej, då jag faktiskt aldrig sett en sådan och vet inte om det är möjligt. Men det var en tanke.

dermot
0

TS Du kanske kan ta ett par bilder på den svarta? Kanske finns några japanränder gömda någonstans? ;)

// Anka

zezagena
0

Lite gul för att vara viltisabella men kanske en viltkanel..? söt Flört

Tina-lin
0

#10 Intressant… och klurigt det blev nu. Jag har haft helgula japaner men aldrig helsvarta :P

#11 Den svarta är helsvart, kolsvart förutom lite ljusare vid munnen (men det är antagligen wienerteckning). :P

#12 Fast för att det ska vara vilt måste väl en förälder vara det? Och för att det ska kunna vara kanel måste väl båda bära på brunt? Men som du säger är den lite för gul för att vara isabella.

zezagena
0

#13 Jo så är det nog.. men är den inte madagaskar då..?

Tina-lin
0

#14 Ja det funderar jag på också men kan de vara så ljusa? Det kanske de kan, jag jämför väl för mycket med den ungen i kullen som är madagaskar och den är så väldigt mörk med en tydlig fin slöja.

Tina-lin
0

Mysteriet är löst! Med den svarta alltså! Kolla igenom min satin hane idag och nu har han faktiskt tappat sina pungkulor! Har aldrig haft en så sen hane :P Och han har suttit i samma Hage som Mezzola några dagar innan jag lät henne gå med Blomma, så då är det ju min "sterila" hane som är pappan till dessa små! Klumpigt av mig!

Zvintos
0

#16: Fast då dyker ett nytt "problem" upp - att det kom madagaskar. Tungan ute I och med att pappan är svart, dvs B, så måste han bära på japan (bj) för att det ska kommit japantecknade ungar. Det innebär då att det inte finns någon mer plats för ett gulanlag (b), som krävs för att det ska kunna bli madagaskar. Men, det kan vara så att de madagaskarna egentligen är japaner men med alldeles för lite teckning så det inte syns. Glad Eller, så har det blivit så att båda hanarna är pappor till några av ungarna var.

Tina-lin
0

#17 Haha ja då kan det ju vara så att det är en kull med två pappor då! Usch så krångligt det blev :P

dermot
0

Funkar det? Gud vad häftigt att det kan vara två olika pappor till samma kull! :o

// Anka

zezagena
0

#19 det händer, det är ju spermierna som stimulerar honans ägglossning o om hon hade parat sej med bägge inom samma dygn fanns ju bägges där när ägget lossnade..Flört

dermot
0

#20 Aha… Jo det är ju klart. Har dock aldrig varit med om det själv, men det var ju lite kul! Tungan ute

// Anka

zezagena
0

Tina, då är den svarta säker satinbärare men svårt veta med de andra kanske..

Tina-lin
0

#20 De parades inte samma dag. Men Mezzola satt med Bulle dagen innan jag satte henne hos Blomma.

Bulles pappa är madagaskar wienertecknad och hans mamma är svart. Borde han inte bära på gul då istället för japan?

Zvintos
0

#23: Det gör han då, ja. Vilket då innebär att mamman egentligen inte är isabella utan måste vara japan. För någonstans måste japan-anlaget komma ifrån för att det ska bli japan. Och en gul kan som bekant inte vara japan, eftersom det är dominant över gult.

Tina-lin
0

#Kan det inte vara så då att mamman är isabella men att hon blivit dräktig med både Blomma och Bulle, alltså att madagaskar ungarna och den svarta med säkerhet är Bulles (den svart/vita wienertecknade) ungar och japanen är Blommas (han är ju gul/brun japan)? För honan ser ju onekligen ut att vara isabella.