Kan dom fastna?
Hej
!
Jag har hört att kaniner kan frysa fast med tungan i vattenautomaten/vattenflaskan under vintern.
Är det sant?
Tacksam för svar!
Mina har aldrig gjort det 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har aldrig varit med om det heller och tror inte det funkar så på vattenflaskor. Beror nog lite på vad det är för typ av metall och sån metall lär det inte vara i nipplarna. Vet jag läst om någon som dessutom själv testat att slicka på nippeln när det var riktigt kallt ute, för att se om hon själv fastnade. Ingenting hände. Är man orolig dock, så är ju lösningen enkel - att byta till skål.
det har aldrig hänt mina kaniner inte ens när det var minus 20 ute så jag tror inte att det är nån fara
Kaniner slicker ju på "nippeln" så snabbt så tror inte tungen hinner fastna :)

Vad bra 
Fast det funkar ju ändå inte att ha vattenflaska på vintern?
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#6 För mig fungerar det, alltid haft det.
Mina kan inte ha vattenskål, välter ut den eller gräver i spån i dem.
#7 Kulan fryser ju fast jätte fort? Gjorde iallafall det för mig innan jag bytte till skålar förra vintern.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#7 Man har ju sån skål man sätter på gallret.
Vattenflaskor tycker jag också är jättejobbigt. Börjar frysa på några minuter.
Tror inte kaninen fastnar, men man kan ju tänka sig själv att slicka på metall när det är minusgrader ute..
Även metall man inte fastnar på är otroligt kallt och jag tror inte det är något skön upplevelse!
Nej, skålar vintertid är nog att föredra. Dessutom fryser flaskor väldigt fort i pipen. (inte lika snabbt där det är plast dock)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Skål på vintern måste man ha, vattnet fryser ju i flaskan, men förra vintern frös min ena kanin fast med tassen i en vatten skål, när det var riktigt kallt ute, -25, så det nog bra med såna som man hänger upp på gallret.
Varför i allsin dar ha flaska när det är minusgrader? Jag föredrar flaskor och har det ner till någon minusgrad. Då har de ju i alla fall vatten flera timmar innan det fryser, men sen är det skålar som gäller! Och det oavsett hur opraktiskt det är! Till skålvändarna får man hitta på lösningar. Jag har alltid ansett mig smartare än kaniner, så jag vinner
.
Jag har alltid haft flaska till mina kaniner, även om det så varit -35. Ingen av mina kaniner har någonsin fastnat med tungan i pipen :P
Jag kan inte ha skål eller skål på gallret, det fungerar inte för mina. Blir bara spån och bajs i, eller så tar de loss skålen på gallret och "kastar" bort den. Jag har faktiskt haft en unge som fastnade med sin tass i skålen när vattnet var fruset. Det gick ju att foxa snabbt. Men jag föredrar flaska även om jag får springa ut och in fler gånger.
Har vatten skål åt mina på marken har inget spån åt dom bara toalett och halm i husen :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#9 Har inget galler till mina så blir inte lätt
#15; Innan jag byggde om mitt kaninstall till fackburar hade jag boxar där inne. Då hade jag samma problem, de välte ut skålarna.
Så jag fäste en bit galler på väggen, det fungerade hur bra som helst!
Har också ställ in en överdel till en innebur och lagt en bräda ovanpå, och en massa hö. Fungerade super!
Jag tycker man ska försöka hålla sig till skål under vintern så gott det går, för att slicka på en hård iskall metallkula är verkligen inte skönt!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det farligaste är ju inte risken för att de fastnar (och för övrigt, om de skulle fastna så rycker det ju loss tungan omedelbart) utan att de dricker för lite vatten eftersom det är obekvämt att slicka på något kallt + att det tar längre tid att få i sig vattnet, så det hinner frysa innan de har druckit allt de vill. Och dricker de för lite vatten, så äter de för lite. Risk för magproblem. Och vad gör man med den frysta vattenflaskan sen? Har fyrdubbla uppsättningar flasko?r (vid minusgrader ska kaniner ha vatten 2ggr per dygn)
Att det kommer spån och bajs i vattenskålen får man leva med, kaninen dricker inte vattnet när det blivit skitigt utan passar på när det är fräscht. Akitaskålar som man fäster på burgallret minskar risken för att vattnet smutsas ner, och har man en kanin som gärna tippar ut vattnet genom att trycka på skålen underifrån (så att den vänds upp mot gallret) så finns det metallfjädrar att köpa som man sätter på skålkanten och fäster under skålen i gallret.
Akitaskålen kan man diska i diskmaskin, så det är smart att ha dubbla uppsättningar så att man helt enkelt byter skål varje dag och tar med dom gamla in för diskning. På vintern när man ska ge vatten två gånger om dagen är det smart att ha fyrdubbel uppsättning. På kvällen sätter man in två nya skålar och fyller vatten i den ena. På morgonen behöver man då bara gå runt och fylla vatten i den tomma. På kvällen byter man ut båda skålarna.
Att "knacka" ut isen är inte att rekommendera, jag har pajat hur många Akita som helst med den metoden. Det är bättre att ha många så att man kan ta in dom isiga för upptining.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har dubbla vattenflaskor sedan byter jag 2-3 gånger/dag, fyller bara halva flaskan så tingar det upp snabbare inne sen.
Vattenskålar kan inte jag ha då dem skitar ner dem hela tiden (fått byta vatten många många gånger/dag), sedan har jag inget bra sätt att sätta upp vattenskålar plus att mina har lyckats putta bort vattenskålarna ändå.
Akita är omöjliga att få loss från gallret =). Man vrider nämligen pinnarna så att den låses fast. Och med fjädern går den inte att tippa uppåt heller. Spån och bajs i skålen på vintern är ju ett icke-existerande problem (häruppe) eftersom vattnet ändå fryser på 10 minuter. Kaninen dricker alltså direkt vid varje vattningstillfälle och sen dricker den inte mer, för då har det fryst.
Vattenflaska är därför helt omöjligt att använda på vintern (det fryser till innan dom har hunnit dricka den 0,5-1dl som dom vanligtvis dricker vid varje tillfälle ur skål), men jag kan tänka mig att om man bor i ex Skåne där det sällan är minusgrader särskilt länge så är det ju en annan sak.
Sommartid har jag flaskor, mycket mer hygieniskt. Men flaska i minusgrader? Helweird enligt en Norrbottning :P.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#19 Skrev ju att jag inte har galler till mina :) Bra träväggar för dem går i en bod :D
Jag byter mina flaskor så ofta det behövs när det är riktigt kallt. Ibland kan det bli : morgon, lunch, kväll och innan jag lägger mig. Jag har iof endast haft kaniner i 19 år men ingen av mina kaniner har ätit mindre eller druckit mindre på vintern.
Jag kan inte ha skålar som sitter på gallret då står mina och sliter i skålen och drar hela tiden och då är jag faktiskt rädd att de ska få fel på betet till slut. Det är samma sak när jag har toaletter till mina, de vill inte ha dem i buren utan kastar runt den tills jag tar bort den. Alla kaniner är visserligen olika och på någon av mina skulle det säkert fungera med skål men eftersom jag inte har problem med vattenflaskor, varken att det fryser så ofta eller att de skulle dricka mindre så kör jag på vattenflaskor. Det tycker jag är trevligare än skålar på golvet (eller nätet som faktiskt blir lika äckligt) som det på en kvart blir spån, päls och annat äckligt i. Jag har inte sån tur att mina kaniner dricker direkt när de fått nytt vatten.
Så vi är ju alla olika. Vad som fungerar för mig kanske inte gör det för dig. huvudsaken är ju att kaninen har vatten och äter och dricker som den ska.
#21 Bra skrivet, håller med dig :)
Om man bara har träväggar är det ju lika knepigt att sätta fast flaskor, men det är ju väldigt lätt att sätta dit en nätbit eller liknande så har man löst det.
"Alla är kung i sin egen fodertunna" och så är det ju, känner ni att flaskor funkar för er och att era kaniner får dricka det dom ska så kan ju inte jag säga att det inte är så.
Men men, som sagt, ur Norrlandsperspektiv sett är det helt crazy att ha flaskor på vintern.
Jag har själv flaskor på sommaren för att det är mer hygieniskt och byter motvilligt till skålar när det fryser på =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#23 Nej det är det inte, vi har kommit på bra smart lösning men det går inte att sätta fast vattenskål.
Jag bor i Södra Sverige = inte likakallt som i Norrland :P
Fridaakesson, jag får inte ihop det här:
"Jag har dubbla vattenflaskor sedan byter jag 2-3 gånger/dag, fyller bara halva flaskan så tingar det upp snabbare inne sen.
Vattenskålar kan inte jag ha då dem skitar ner dem hela tiden (fått byta vatten många många gånger/dag), sedan har jag inget bra sätt att sätta upp vattenskålar plus att mina har lyckats putta bort vattenskålarna ändå."
När de har flaska ger du dem vatten 3 ggr om dagen, vilket innebär att är det riktigt kallt så har de vatten kanske tre kvartar om dagen. Men i andra stycket skriver du att om du skulle ha skålar så kommer det skit i dem så att du måste byta många många gånger om dagen. Varför måste de ha rent vatten hela tiden när de har skålar när det inte gör något att det efter bara en liten stund fryser och blir omöjligt att dricka ur vattenflaskan? Är de törstiga när man kommer med vattnet så dricker de ju då, innan e eventuellt vänder till det så att det hamnar smuts i skålen!
Riktat till alla:
Jag förstår att det till många kaniner inte funkar med plastskålar. De väger ju inget och är tacksamma att slänga runt. Men jag har i många år haft glasskålar och ugnsformar (annan keramik går sönder när vattnet fryser) till mina. Det funkar jättebra! Är det någon som ändå slänger omkring sin skål så kan man t ex sätta den i en anpassad träram. Som sagt (i annan tråd), det gäller att vara smartare än kaninerna!
Jag har akita skålar till mina - året om. Jag ger då på vintern ljummet vatten 2 gånger (kokar det) och sedan normal temperatur en gång. Ibland ber jag även mormor/morfar ge de vatten på dagen eller att de ger någon frukt som de gillar med vättska i. Ibland när jag kommer på vintern och vattnet är fruset, så har de slickat på isen, ildat en liten grop i den. Och då är de såklart törstiga. Sen är mona kaniner ute större delen av tiden så då har de ju snö i värsta fall.
#25 Dem drar ner massa spån i skålarna = knappt något vatten alls.
Mina dricker upp sin halva flaska i regel tills jag byter nästa gång så dem får i sig så mycket vatten dem behöver. Sedan blir det inte många minus i boden (max -5 grader) så fryser ytterst långsamt.
Jag menade att jag inte fyllde flaskorna fulla eftersom kaniner inte dricker en hel flaska/dag plus att fryser då så är det ju bara onödigt.
Fast fyller man dem inte så brukar de ju droppa. Gör inte dina det?
#28 Så mycket nej, inte så att det märks direkt.
En del av mina flaskor gör det andra inte.
#29 Vattnet fryser lika mycket om det är en hel eller halv flaska :S Står den dessutom halvfull och droppar så blir det ju blött och i värsta fall mögel.
Till alla:
Jag har skål på vintern och flaska på sommaren. Till skitgrisarna, de som gräver spån är det lätt att sätta upp skålen på hyllplanet. Där är det inte spån. Hittills har ingen puttat ner skålen därifrån och skulle det hända så är det inte svårt o spika ihop en ram runt skålen och fästa den på hyllplanet. Jag har lätta plastskålar för 5 kr/st.. Har man kaninen i en box är det ju lätt att snickra ihop ett litet bord som man använder som hyllplan/matbord. Så får dem hoppa upp där när dem vill äta/dricka.
Enligt mig går allt att lösa :) Det handlar om hur mycket energi man lägger ner på problemet. Har en här hemma som gillar att bolla med skålar, lösning: mer Motion och en skrammel-leksak av trä i buren. Samma platsskålar står nu stilla i buren.
Gillar inte när man skyller på kaninen, den smutsar ner, välter skålen, biter i skålen hela tiden osv osv osv. Finns en massa bortförklaringar och allt är kaninens fel. Ta saken i egna händer och lös problemet.
Visst kan man föredra skål eller flaska men det är pga sin egna personliga åsikt/energi och inte pga kaninens "problem".
Säger också som Katti , var smarte än era kaniner (istället för att lägga skulden på dem)
#30 Bra skrivet!:)
Ja bra sagt :-). Jag tycker också att det är fel att bota symptomet (ex kaninen gnager sönder skålen eller kastar runt den så då har man flaska eller metallskål) istället för att bota orsaken, dvs kaninen är understimulerad. Alla mina har sedan de fått kartongrör och leksak låtit bli att massakrera inredning och burkanter. Den värsta förstöraren (som åt upp en hel burdörr) bor nu i 10kvm box med två kompisar och mår mycket bättre.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har vattenskålar :) Har turen att jag har +1 grad i kaninhuset fastän det är -20grader utanför.
Temperaturen är inte lika låg som i Norrland men vi har faktiskt det kallare i Skåne än i Norrland då det blåser här och det är vindstilla i Norrland. Mamma hade en jobbarkompis från norrland som kom ner och han sa att han höll på att frysa ihjäl och ville ha dubbla dunjackor här nere men uppe hos honom funkade det med bara en trots att det var upp emot -30grader hos honom. Man fryser mer om det blåser hela tiden än om det är vindstilla.
Hade 6 kaniner ute förra vindern och jag fick byta flaskor hela tiden och höll på att frysa fingrana av mig. Men kaninerna behöver vatten så det var bara att ta sig i kragen och palla sig ut.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag har både flaska och skål på vintern. En sån skål som man hänger upp (har inte heller galler i buren, men har satt fast som två öglor (märlor tror jag det heter), och satt fast skålen på), så det kommer inte så mycket skräp i den.
Känns bra att kaninen har möjlighet att antingen dricka ur flaskan, eller dricka ur skålen/slicka på isen (om det blivit någon innan jag bytt vatten igen). Då finns det alltid möjlighet till vätska.
Smart! Med märlor (som alla säger, men egentligen heter det krampor!) menar jag. Då måste skålen sitta mycket bättre än på nät ju
.
Det skulle man ju kunna ha i träburarna också, istället för att ha dem på dörren!
#30 Har inte skrivit att det fryser snabbare med full flaska än icke full flaska!!!!
Vad har du fått det ifrån?
Och mina flaskor står inte och droppar.
Herregud, jag har haft kanin sedan jag föddes, vet hur man ska sköta dem osv!
Jag är inte bakom flötet eller okunnig,.
#32 Mina är inte understimulerade men de rycker i skål ändå, även i pipen till flaskorna ibland. En fixidé dem har för sig helt enkelt.
#36; Rycka i pipen brukar de göra när de tycker det går för långsamt att få i sig vatten. Det kan mina göra ibland om de tex. vart ute en stund utan vatten och sedan kommer in och är törstiga.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Men hur mkt har de att göra i burarna?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#36/#40 Du behöver inte bli så ilsken.. Du får gärna ha dina åsikter precis som jag har mina, man kan ha en diskussion på en lagom mogen nivå ändå. Och jag, min personliga åsikt, tycker inte att man skyller på kaninerna.
Du beskriver att dina kaniner har detta problemet, då hade jag verkligen försökt lista ut varför och inte vara så fast besluten om att dem ÄR så naturligt, för det är dem nog inte.. Kaninerna kan varken slänga med tunnel, stock eller sitthylla.
Min kanin som jonglerar i buren har en stor bur med likadan inredning som du beskriver, och det räckte inte för henne heller. Hon ville kasta med någonting och tills hon fick den leksaken använde hon skålarna, vilket jag såg som ett problem (för mig, fick fylla på vatten hela tiden. för henne är det inget problem). Så ett tips? är att prova en sådan leksak :)
Bild nummer 4 i denna artikeln http://jattekanin.ifokus.se/articles/4d714107b9cb462233057223-leksaker-till-din-jatte
Jag vill också passa på att understryka att jag aldrig har påstått att du är okunnig kaninägare som är bakom flötet, det var ditt egna påhitt. Det spelar ingen roll om du haft kaniner sedan du föddes (säkerligen har du inte tagit eget ansvar förens du blev äldre ändå…) men man är heller aldrig fullärd. Det skadar väl inte att se hur andra gör för att kunna förbättra sin egen kaninhållning? Ett forum är väl ändå till för att lära sig mer och mer av varandra?
Säger inte heller att jag är bäst eller att jag kan allt (lär mig mer varje dag), jag säger vad som funkade för min kanin och att jag tycker att det är fel att skylla på kaninen när man själv kan lösa problemen om man Vill.
#41 Förlåt om jag lät sur, men det var inte meningen!
Är inte sur igentligen, bara blev så.
Och ja man lär sig något nytt var dag, och man blir inte fullärd, det vet jag :)
#36 Varför så många utropstecken? Tänk på hur du skriver så får vi ett trevligare forum :)
Ingen har väl påstått att du är bakom flötet?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#43 Första gången jag skriver så, brukar aldrig göra det. Så behöver inte tänka på det ;)
Läs inlägget ovan ditt ^^,
#44 Inlägget fanns inte där innan jag la ut mitt ;) Men då förstår jag, tycker bara att det blir så jobbigt att läsa och dessutom är det inte kul med en jobbig stämning. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#45 Aha :)
Ja det blir det, men tänkte inte så då
Men blev allmänt upprörd. Tolkade väl text fel antagligen bara.
har inte läst hela inlägget men men jag har en fråga nu när det är kallt ute fruser kulorna fast i flaskorna jättesnabbt,på dagen gör det inget för då är det alltid nån hemma som kan fixa till det men på natten då gårde det inte så bra så har någon något tips? på hur man kan göra så att dem fryser inte lika snabbt. jag kan inte ha skålar till mina kaniner för om dom står på golvet blir dom helt spåniga och bajsiga och om dom sitter fast på gallret "kastar" kaniner bort dom och då blir det blött i buren.
Nej, det finns iget att göra åt det för när kulorna fryser så gör även vattnet det, så det kommer inget i alla fall. Läs hela tråden för just det du skriver om har diskuterats livligt här!
#36 Hur kan du veta att dina kaniner inte är understimulerade utan har "fixideer"? Har du frågat? ;) Förresten,ni med flaska på vintern,ni vet väl att vattnet i i pipen kan frysa långt före att vattnet i flaskan gör det?
#50 Hur "mååånga" timmar?
Ok, fast det är ju bara 8 av 24 timmar/dygn+Vad finns det att göra i hagen? Det är inte alla kaniner som roar sig med att bara springa och skutta i hagarna..;)
#53 Dem kan ju inte vara ute när det är mörkt eller hur?
Dem bara sitter och glor då.
Dem har tunnel, stockar och annat. Dem kan gräva så mycket som dem vill.
Jag har inte understimulerade kaniner, det vet jag.
Nej det sa jag inte heller, det jag försökte säga var att du kan ändå aldrig veta om de är tillräckligt stimulerade eller inte,vissa saker vet man bara inte ,men man kan tro;) Men för att kunna tror det skulle jag spendera mer tid med kaninerna,även när det är mörkt. Och eftersom dina kaniner slänger med skålarna så behöver dom antagligen få leksaker att slänga med istället,annars gör du ju,precis som det var nån som skrev,botar syntomet istället för orsaken.
#55 Dem slänger inte matskålarna längre. Men vattenskålarna blir superskitiga om jag skulle ha det, och har ingenstanns att hänga upp (eftersom det är träväggar alltihopa). har försökt men fick inte.
Jag är med mina kaniner lite när det är mörkt med men inte så att dem går i Hage eller i sele eftersom man inte ser någonting
#56 Om du har ett hus eller liknand(kanske typ hylla) till dina kaniner kan du ställa upp skålarna där-inget spån i dricksvattnet.
#57 Har testat, dem river ner dem där ifrån när dem hoppar upp och ner (testat med matskålen)
#59 Mälor har jag testat ja, fungerade inte.
Hylla med ram runt nej men det kan jag testa.
Inte ram runt hyllan utan ram runt skålarna! Som en ställning för dem alltså! För dina "bråkiga" kaniner ska den nog sitta fast i hyllan också
.
Menar du att de tar loss skålarna ifrån märlorna? Annars om du gör som en hylla, där de endast har matskålen i ram och vattenskålen fast på något sett. Sedan lägga in mer leksaker, kanske en låda med sand/jord, stenar som de kan gräva i? Jag tror absolut att du är en kunnig kaninägare som vet vad som är bäst för dina kaniner, men man kan ju alltid ändra på sina principer och förnya!:)
#61 Typ sån man har till hundar och katter att köpa?
Bråkiga och bråkiga, busiga 
eller så har man bara tunga keramikskålar, det är svårt att välta ner;)
#64 Ja kan man ju med testa.
Kastar dom med skålar vill dom ha kastleksaker. Gnager dom plast vill dom ha något att gnaga på. Det är mina logiska slutsatser :-). Just hoppkaniner är ju lite "smartare" än andra, det är som att dom vaknar till när dom börjat gilla hoppning, och blir mer stimulanskrävande. En "tom" bur nattetid räcker inte längre för dom då :-P. Jag har några som inte gör något kul alls i buren, andra som förstör allt inom räckhåll och lever rövare hela tiden. Jämför med en nyutexaminerad högutbildad människa som sätts att skura korridorer… Det är liksom inte nog stimulerande :-P. Men för någon som gått arbetslös en längre tid är ett städjobb guld värt :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Kastar dom med skålar vill dom ha kastleksaker. Gnager dom plast vill dom ha något att gnaga på. Det är mina logiska slutsatser :-). Just hoppkaniner är ju lite "smartare" än andra, det är som att dom vaknar till när dom börjat gilla hoppning, och blir mer stimulanskrävande. En "tom" bur nattetid räcker inte längre för dom då :-P. Jag har några som inte gör något kul alls i buren, andra som förstör allt inom räckhåll och lever rövare hela tiden. Jämför med en nyutexaminerad högutbildad människa som sätts att skura korridorer… Det är liksom inte nog stimulerande :-P. Men för någon som gått arbetslös en längre tid är ett städjobb guld värt :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har tungaa keramikskålar och mina kan inte slänga i väg det då men det kommer ju liiite spån såklart i vattnet men jag byter ju vattnet varje dag så det gör inget :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Jag tycker inte det är någon skillnad på de som är avlade för hoppning än de som är avlade för utställning. Inte i buren iaf. Utanför buren så springer de som är hoppare som galningar och är överallt och ingenstans. Har aldrig behövt ha leksaker i deras burar. De får använda hjärnan på banan och i hagen men i buren så får de vila huvudet. Visst, de sitter väll inte stilla hela tiden utan hoppar lite, gräver lite, vilar lite osv. Jag har studerat den kaninen som är allra bäst på att hoppa och han sitter mest på hyllan, gräver lite i spånet och sen sätter han sig på hyllan igen. Kommer man dock ut och går mot honom så får han en väldig fart i tassarna och tycker att man ska släppa ut honom i trädgården på en sekund för mer tålamod har han inte.
Jag har skålar till alla mina + flaska nu när det inte är minusgrader. Inte en enda kastar med skålen och som LinaR säger så har ju hoppkaniner mer energi än de som är avlade för utställning så då borde ju skålarna vara av från gallert illakvickt men de sätter sig bara och dricker eller så gör de något annat.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#67 Får införskaffa lite kattleksaker eller liknande och se om dem uppskattar det