Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1141 ggr
Imasy
0

Vattnet fryser

Såg i morse att kaninernas vatten är fruset, och vi har typ bara 1 minus än så länge.

Hur sjutton ska jag göra för att det inte ska frysa?

Linnet
0

Dom lär sig att dom ska dricka precis när man ger dom vatten, innan det fryser, så det brukar inte vara några problem. Man måste ha vattenskål, flaska går inte på vintern.

Fridaaaa
0

#1 Man måste inte alls det ha vattenskål på vintern.
Jag har alltid haft vattenflaska, har alltid fungerat kanon.
Så vattenskål är inget tvång, upp till var och en vad man tycker är bäst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
1

Jag tycker att du har fel Frida! Att slicka på iskall metall är inte trevligt. Dessutom säger du i den andra tråden om samma ämne att du har dina kaniner i en bod där det aldrig blir kallare än minus 5. Ändå rekommenderar du alla att ha flaskor genom att säga att det funkar jättebra även på vintern. De senaste vintrarna har vi periodvis haft över 20 minusgrader i hela landet! Då är det inte många minuter kaninen har chans att få något vatten ur flaskan. Dessutom kan kaninerna om de har en skål slicka på isen och få i sig i alla fall lite vätska den vägen. Det är omöjligt med flaska.

Till ts: Man får ge dem ljummet vatten flera gånger om dagen. De dricker mest efter att de har ätit upp sitt kraftfoder, så är det riktigt kallt är det viktigt att ge dem maten först och vattnet kanske en halvtimme senare eftersom det annars hinner bli iskallt innan kaninen har ätit upp (de prioriterar alltid maten, i alla fall dvärgvädurar Skrattande).

Fridaaaa
0

#3 Mina har aldrig fastnat, alltid haft det bra med vattenflaska.
Vattenskål har aldrig gått hos mina eftersom dem älskar att gräva = skålen full med spån.

Jag har haft kaniner ute innan, alltså ute ute där det blev många minus, dem har med alltid haft flaska, man får byta ofta helt enkelt.
För min del fungerar inte skål oavsett vad ni säger.

Imasy
0

Jag har kaninerna ute på vår inglasade altan. De har sin bur ståendes på golvet intill husväggen, och utanför har jag öppnat upp en Hage med matta under, och där ute har jag även mat och vatten, jag har bara vattenskål.

Men det är ju inte ovanligt att vi har mellan 20-30 minusgrader här på vintern, och det känns ju taskigt om de ska behöva sitta "utan" vatten för att det är fryst, under tex natten, när man jobbar etc.

Katti
0

Det du kan göra är att ge dem snö i en annan skål. Det är helt naturligt för djur att få i sig vätskan via snö på vintern. Så gör ju alla de vilda djuren! Observera att jag inte säger att de ska ha bara snö, utan snö och tempererat vatten minst 2 ggr/dygn!

Fridaaaa
0

#6 2 av mina 5 kaniner gillar att slicka på snön när jag har dem i sele :)
Så man kan ta lite in till dem i "buren" i en skål då?
Min minsta har inte sett snö ännu så ska bli spännande att se vad hon säger när snön kommer :)