En ny kompis
Jag har en hankanin, som jag hade tänkt kastrera i vår. Eftersom han är ute.
Men om jag skaffar en hona som kompis till honom, hur ska jag då göra när jag ska sätta ihop dom?
Ska dom gå bredvid varann i varsin Hage, men ändå att dom kan lukta på varann?
Han är född Maj-2011
Marie & Mozart
Jag har frigående innekaniner och satte ihop mina i ett stort rum där ingen av dom varit tidigare. Gick hur fint som helst, de hälsade och sedan dess är de bästa kompisar och gör precis allt ihop.
Men det är inte alla som funkar ihop, så man måste vara beredd på att kanske behöva ha dom åtskilda i alla fall…
Bäst är väl att kastrera så fort han tappat sina pungkulor, för att skvättningar och dylikt inte ska fortsätta.
Annars brukar jag låta kaninerna sitta i hagar bredvid varandra så de får lukta lite. Senare träffas på neutral mark där varken hanen eller honan tidigare varit. Så får man vara beredd på att sära dem ifall de skulle bråka.
Det brukar fungera kanon just när hanen är kastrerad och honan fortfarande är unge. Men det är klart att man inte kan veta säkert förrän man testat!
Lycka till!
Jag hade sett ihop dem på neutral mark och hållt full uppsikt hela tiden :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 men han har pungkulorna nere nu. Men om han kastreras tex i april nästa år, kommer han då skvätta OM han redan börjat med det?
Jag har inget märkt nu att han skvätter.
För att kastrera nu kan jag tycka är för kallt, eftersom man ska undvika att ha spån i buren i alla fall 1v. Så det inte kommer i såret.
Marie & Mozart
Du resonerar helt rätt, mycket bättre att kastrera honom till våren.
Hade med väntat till våren, låter bäst tycker jag 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Risken finns ja. Risken är att han det blir ett invant beteende, det är därför som avelshanar som senare blir kelkaniner oftast skvätter fast de är kastrerade. Bäst är att kastrera så fort pungkulorna trillar ned. Men är han är utekanin kanske det inte gör något om han skvätter?
Jag har kastrerat kaniner mitt i vintern. Man kan ju alltid ha toalett istället ett tag och halm. Så stort är inte såret. Och första dagen kan man ju ha kaninen inne. Men ska han ändå vara en utekanin så spelar det ju ingen roll om skvättandet fortsätter. Så vänta till våren du!