Kaninungar
Ja.. då är det snart dags för ungar här då..
Känns lite konstigt, eftersom detta inte var meningen överhuvudtaget. Hade ju två tjejer till kaniner. Det var vad jag trodde iaf.
Men nu har min kanin blivit oerhört kraftig och svullen om magen, och man kan känna någonting där inne.
Jag trodde inte att parningen skulle ske, just eftersom att jag trodde att det var två tjejer. Men när den ena senare börjar jucka mot den andra, började jag kolla upp detta. Läste mycket på internet, och jag läste att tjejer kan göra så ibland. Men tyckte ändå att det var konstigt, så jag gick till djuraffären och tittade, och självklart var den ena en hane. Ja nu är det ju så att det inte finns mycket man kan göra. Och djurälskare som jag är, så är det självklart att det ska bli roligt och så, men är ändå rädd att det ska bli något fel. Jag älskar mina kaniner och vill inte att det ska hända dem någonting.
När jag kom hem från djuraffären så separerade jag dem direkt, hade nämligen en bur hemma som jag inte använde, så den kom iaf till nytta.
Jag har märkt en betydlig skillnad på henne. Hennes buk är väldigt stor, och jag läste att magen kan bli uppsvälld som en ballong, och det kan man lugnt säga att den är. Vet inte riktigt nu vad jag ska ta mig till, vill ju som sagt att det ska gå bra. Har ställt in ett hus åt henne, för det står det att man ska göra. Om jag har förstått rätt så kommer hon att föda inom ett par dagar, för hennes mage är ganska stor nu. Och jag skulle tro att det gått ungefär 30 dagar nu.
Hur tycker ni att jag ska göra? Finns det något sätt att känna hur många ungar det kommer att bli? Hur vet man att det verkligen är ungar det är man känner i magen? Jag har läst otroligt mycket om detta nu, men jag vill ha lite diskussion om detta, så jag blir säker. Vill som sagt inte göra något fel.
Vad jag har förstått också, gör mamman jobbet själv. Kan ni inte berätta något liknande? Så jag blir lite lugn :p

Hur gammal är den dräktiga?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Min kanin fick sin första kull i lördags! jag visste inte heller riktigt hur det skulle gå till men allt gick jätte bra hon sköter allt själv!!
men det är viktigt att ta bort eventuelt döda ungar så inte de levande tar skada men Isa hade lagt det två döda utanför boet.det är även inte så bra att man tar i de levande för tidigt vissa kaniner vill inte ha sina ungar då och biter dem.
Men det här blir inget problem och du ska inte bli orolig om du inte ser henne inne hos kaninungarna de är dom nämligen inte .det är av av ren instinkt. deet enda du behöver göra är att se till så de är släta och fina så att det får ordentligt med mat
LYCKA TILL

Är kaninerna syskon? :)
Daisy, som honan då heter :), är ungefär 7 månader, snart 8. Så åldern är inge fel på.
Hehe okej, ja det låter ju bra att hon kan ta hand om det själv. Självklart fyller jag mat som vanligt och så, eller aa lite mer senare när hon fött dem. Men vi får väl se. Kommer skriva lite när dom kommer, har säkert lite frågor då med :).
Nej kaninerna är inte syskon. :p Båda är dvärgvädur, men inte syskon. :)
Är hon överviktig eller så?
Nej det är hon inte, ger henne bra med mat och liknande. Mycket fibrer och vitaminer så det är det inget fel på. Varför undrar du?
Om man säger såhär, så är hennes mage stor och rund, absolut inte som för några veckor sedan. Min andra kanin har aldrig varit överviktig eller haft något problem. Jag ger dem likadan mat och de får röra på sig mycket och så. Övervikt har dem inte.
Kaniner sköter det mesta själv så du ska inte oroa dig. Ofta tror man att hon helt skiter i ungarna bara för att hon oftast gör det när du är där, men det är bara för att skydda dom (ja, från dig :P ) Så lita på henne! Titta till dom då och då och plocka bort de som dött men ge henne mycket lugn och ro! Det kommer nog gå bra
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6: Det är svårt att föda för en överviktig kanin, det var det jag tänkte på ;)
Okej :), jo det är så sant. Vill bara att det ska hända nu så man slipper vänta längre, längtar efter att få se dom små liven :D.
Jo, det förstår jag, bra fråga. Men som tur är, är hon väldigt frisk och kry, så det blir nog inga problem förhoppningsvis :).
Får se nu vilken dag det blir, :)
#9: Du får inte glömma att berätta här inne hur det går! :D
Självklart inte, ska bli jätte kul att få förklara hur många det blev och liknande. Självklart kommer bilderna sen också :)

Min kaninhona har nyss fått två kullar och hon har klarat det galant utan min hjälp.Jag har knappt sett att hon har diat sina ungar men det är just så hon vill att det ska vara. Tänk på att inte ta i dom förens dom själva kryper ur boet(vid ca 2 veckor), vissa honor biter ihjäl sina ungar om det tex luktar människa om dom. Tänk på att din hona alltid ska ha tillgång till vatten för att orka med förlossningern och att dia sina bebisar.Det kommer nog att gå jättebra och det är helt fantastiskt att följa ungarnas utveckling. Passa på att njuta för dom växer så otroligt fort.
Lycka till och skriv och berätta hur det går!
Cissi
(kortet är på ungarna från min honas första kull)
Aha okej, jo precis. Läste någonstans att det är så ute i naturen också, eftersom att de andra djuren inte ska hitta dem. Så det förstår jag. :)
Nej då, ska inte göra det misstaget att ta i dem :), i värsta fall om man ser att det är någon död unge kan man gnugga in händerna i mamman eller i bajset, så får det en annorlunda doft, för att kunna ta bort dem. Men det ordnar sig :).
Jajemen, vatten finns alltid tillgängligt, fyller på minst en gång per dag, håller koll så det ser fräsht ut också :), för inte skulle vi vilja ha vatten som stått längre, så jag tänker verkligen på mina små kaniner.
Men nu kom jag på en fråga. Det är så att Daisy har inte boat än, hon har inte slitit av hår från magen än heller. Hon hårar mycket, håret sitter väldigt löst också. Läste att det också är ett tecken på dräktighet. Men jag tänkte nu, eftersom födseln kommer att ske nu de här dagarna som kommer, borde hon inte ha boat då? Kan det hända att de inte boar och sliter bort hår?
Har städat hennes bur och lagt in extra mycket spån, hö och halm så hon har.
Det jag märkt är att hon ofta ligger ner nu, ligger helt utsträckt, äter mycket, magen är rund, kände dessutom på spenarna och dom känns lite svullna.
Dom borde börja boa ungefär en veckan innan, och slita av sig hår från magen några dagar innan. Det kan ju också vara så att hon är skendräktig?, det är ganska vanligt!
Okej..
Men skendräktigheten pågår väl inte såhär länge isåfall?
Och jag tycker mig kunna känna ungarna i magen, kanske inbillning, men det tror jag faktiskt inte.
Hon beter sig verkligen som om hon är dräktig. Okej att det är väldigt likt skendräktighet, men den pågår inte såhär länge?
Hon börjar fösa ut hö och liknande ur huset? och sitter där inne? Sen är hon väldigt annorlunda till humöret, hon ser lite stressad ut.
Förlåt om jag skriver mycket och har mycket frågor, men vill försäkra mig om att det blir bra :p

Min kanin började rycka päls och boa i halmen ca två dagar innan det var dags ,men jag har läst att dom lika gärna kan göra det tio minuter innan bebisarna kommer. Päls rycker dom alltid.
Cissi
Okej, ja det är väl bara vänta och se..
Ska gå härifrån nu. Kan skriva imorgon om jag märker något.
#15: Skendräktighet kan hålla på precis lika länge som en vanlig dräktighet och alla tecken är preics likadana. De får en större mage, svullna spenar, boar o.s.v. Därför är det svårt att säga! Man kan bara vänta, vara lugn, och hoppas på det bästa :)
Hon ser i alla fall rund och go' ut, hehe :)
Vad fin hon är!
Kaninerna kan börja boa en vecka innan eller samma dag som de föder. Det är olika från kanin till kanin. Min hona började slita av sig päls samma dag som hon födde.
Hoppas det blir några ungar! :D Lycka till och håll oss uppdaterade!
Somsagt, olika från kanin till kanin när dem boar. Vissa kaniner boar tre två veckor innan, vissa boar någon timme innan dem föder =)

Min kanin bygde boet ca en timme innan hon fick ungarna
Hur går det?
Hej igen!
Nej ingenting har hänt än.. får se till helgen om det kan vara så att det blir någonting då.. Hoppas verkligen på det, vill inte sitta här och vänta :p.. Men jag tänkte höra, om hon nu var skendräktig?, eller är, går det bara bort helt plötsligt? Asså den spända magen och liknande, går det bara bort utan vidare?
Lovar att skriva så fort det händer någonting.
Men om det är så att hon väntar med att bygga bo och liknande, så kan det ju i princip hända när som helst. Får hoppas på att allt går bra till, så fort som möjligt.
#27: Japp. Över en natt liksom. Pang, bom, borta. Det är ju lite tråkigt när man hoppats på ungar :/ Dock är det ju ganska vanligt bland kaniner. Men vi hoppas på några sötnosar :)))
Okej.. Jo precis, det kan ju bli så.
Men jag tänkte höra med er kunniga, om hur man kan känna ungarna i magen? Hur känns dem? Och hur känns magen, vet att den är spänd, men hur ska den kännas utövrigt?
Ungarna, känns det som om det flyter omkring saker i magen, som om dom rör på sig, känner det nämligen på min kanin, och blir bara mer och mer säker på att det är ungar där inne. Men av er som har erfarenhet, hur kan man känna ungarna?
Jag har lagt ett finger emot magen och tryckt väldigt lätt, alltså inte tryckt på det viset, men lagt den emot magen väldigt lätt. Och då känner jag något.

det känns som små kulor unge fär