Kastreringsdags!
Nu är min lilla dvv-tjej hos veterinären och ska kastreras. Hjärtat lät bra och vikten var bra, så nu hoppas jag att allt går bra!
/Jessica
Håller tummarna!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 Tackar! Både jag och Lasse-kanin håller tummar och tassar här hemma :)
/Jessica
Håller tummar och tassar vi med, det kommer gå jättebra!
#3 Tack! Det tror jag med. Ska hämta henne vid 14.00, och de har inte ringt ännu. Så troligen går det enligt plan än så länge!
Fixar och gör det fint och rent för henne här hemma nu. Sen ska hon få ha det lugnt heela veckan. Lilla tussen.
/Jessica
Det kommer säkert att gå bra :) Fortsätt du med att göra rent å finst så kommer hon att bli jätteglad ;D Kan även säga att jag å mina ''kort-öron'' också håller tummar å tassar :P
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Hoppas de går bra :)
Får man fråga varför du kastrerar en hona? Nyfiken bara :)
Har du hämtat henne än? Gick allt bra?
/Karin
Allt gick bra och hon är hemma nu! Lasse (min hane) ligger tätt jämte henne och myser. Hon är fortfarande groggy och kommer nog vara det ett tag. Det första hon gjorde var att snubbla ner i lådan och lägga några kluttar, för att sen lägga sig till rätta i myshörnet jag gjort åt henne. Sötnos :)
#6 Hon är ganska ung, ca 7 månader, och har haft en ganska jobbig tonårsperiod och brunst osv. Så för att låta henne och min hane (och mig såklart) slippa det i fortsättningen kändes det bra att kastrera. Men gjorde det även för att undvika alla sjukdommar som kan komma med åren. Då jag inte tänkt använda henne i Avel så kändes det bäst för henne och mig att ta bort "onödiga" hormoner och stress :)
Bild i transportburen påväg hem.
/Jessica
38 Åh, duktig tjej!
#9 Ja verkligen! Log lite extra.
Dock var såret läskigt att se. Helt kal och kladdig usch.. Lilla magen. Men det var inte så stor eller långt som jag trodde det skulle vara. Får hoppas att hon inte kommer ha allt för ont!
/Jessica
#10 Men det gick bra att släppa ihop dom direkt?
Oroar mig lite för när Myran ska kastreras, att Bamse inte ska känna igen henne sedan när hon luktar veterinär. Var någon som kommenterat min blogg där två honor som varit vänner blev osams efter kastrering…
#8 Jaha hoppas hon sköter sig bättre nu :) SKönt att allt gick bra :)
#11 Jo jag har också läst det någonstans. Men det gick jättebra. Han fick komma och kolla när hon fortfarande satt i transporten. Det första han gjorde var att slicka henne i pannan. Så jag tror det gick bra :) Sen satt han jämte henne och åt, låg nära henne och var helt som han brukar vara. Men vi får se hur han reagerar sen när hon börjar traska runt i lägenheten. Men hitills har det gått väldigt bra!
/Jessica
Kliniken glömde ge mig hennes smärtlindring. Jättebra. Så nu har hon inte ätit något knappt sen hon kom hem, så det blir att köpa critical care i samma veva som jag hämtar smärtlindringen. Så nu hoppas vi på det bästa!
/Jessica
Tur att jag kan vara ledig hela dagen och hjälpa henne och kolla till henne.
/Jessica
Stackars liten, inte lätt att ha ont! Håller tummarna för att det lindras snabbt sen och att hon börjar äta igen!
/Karin
Nu har jag gett henne smärtstillande. Men hon vägrar äta, och bara spottar ut critical caren som jag ger med spruta.. Väntar någon timme för att se om hon kanske har mindre ont då och vill äta..
Annars blir det in till veterinären igen. Är ca 24 timmar sedan jag såg henne äta någon nu. Men jag fortsätter försöka.
/Jessica
Kan tillägga att jag var hos veterinären för en timme sen och fixade medicinen. Jag ska inte åka in med henne ännu sa de, men om det inte kommit igång ikv ska jag åka in med henne tidigt imorgon.
/Jessica
Woho! Hon har ätit lite pellets och morot, så nu hoppas vi det flyter på :)
/Jessica
Hoppas att det går bra att få i henne nått att äta. Min hane var förstoppad här för ett tag sen och blev riktigt dålig och vägrade äta ordentligt. Du kan prova att ge henne nått i en spruta i munnen som är lite sött så hon blir sugen på att äta och dricka. Minns inte vad det var för förslag jag fick… Jag provade i alla fall att ge Proviva då det är bra för magen.
Hon har börjat röra sig mer och ätit lite av varje. Så tror att det börjar komma igång igen! Ska dock hålla koll på henne hela kvällen och se hur det utvecklas.
/Jessica
Får du i henne lite hö och vatten så tror jag inte det ska vara någon fara :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Åh vad skönt att hon kommit igång att äta och röra på sig!
#22 Inte så lätt när hon vägrade äta något jag satte nära hennes mun. Hon spottade ut critical caren.
Men hon har börjat plocka lite själv. Det går upp och ner. Men känns bra att jag har smärtlindring nu. Förstår att hon inte ville äta innan.. :/ Klantigt av veterinären att glömma. Nu vilar hon i alla fall, så vi får hoppas att det bara blir bättre :)
/Jessica
#24 Nej det förstår jag. Jag hoppas hon kommer igång igen! Håller tummar och tassar här hemma för att allt ska fungera med sötnosen. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
:)
/Jessica
Har inga tassar hemma för tillfället med håller naturligtvis tummarna!
/Karin
Jag och Bambi är glada över att hon mår bra! jag håller tummarna och Bambi håller lilla vita tassen! hhe! ;)
Hon verkar må mycket bättre nu, har använt spruta i mungipan för att få i henne lite extra vatten. Nu håller hon på att tvätta sig för fullt, det är ju ett gott tecken :)
Ett plus är att jag nu verkar kunna ha dem helt lösgående hemma igen. Hon blev mycket mer rumsren direkt efter kastreringen. Lite underligt, men hon är verkligen jätteduktig på att gå på lådan nu! Så nu får de vara lösa även under nätterna och när vi jobbar hade jag tänkt. Skönt :)
/Jessica
Sån blev Sture också. Går på lådan perfekt, tills nu efter att han blivit frisk. Då ska han bajsa på mattan utanför kattlådorna. Han talar väl om att mattan är hans eller nått. Eftersom han bajsat begränsat utanför så får han gå ute hela tiden och det fungerar bra. Håller tummarna för din lilla nu. :-)
Hon är nästan sig själv igen, vilket känns skönt. Hon äter dock inte 100 % ännu men mumsar i sig critical care som att det är godis! Så tänker ge henne det 1 eller 2 ggr om dagen nu över helgen också. För att vara på den säkra sidan. Dricker gör hon också.
Hade en 30 min lång gos-stund nyss, hon låg med huvudet helt platt mot mattan och bara myste hela tiden. Min lilla luddrumpa :)
/Jessica