Kastrering
jag har bestämt mig för att kastrera min han kanin och då har jag två frågor
- min kanin bor ute året om och han ska vara en hel dag på kliniken efter kastreringen eftersom dom måste se att allt funkar bra efter operationen och då undrar jag kommer han byta sin vinterpäls till sommarpäls då? är det farligt?? vad ska jag göra?
- om jag ska sätta ihop honom med en hona om en månad kommer dom "åka" på varandra ändå eller?
En kanin byter inte från vinterpäls till sommarpäls på bara en dag, utan det krävs längre tid än så.
Att byta päls kräver mer än en dags väderomställning.
Det går bra att släppa ihop honom med en hona om en månad. Viktigt är att vänta minst 3 veckor efter kastrering så att alla spermier hinner dö. Dom kan dock försöka para sig ändå, hormonerna kan nämligen ta flera månader på sig att försvinna.
ok tack för alla svar :)
De kan försöka para sig i flera år efter kastreringen. Även om hormonerna är borta så är ofta beteendet kvar. Jag hade en kastrerad hane när jag var yngre, hur snäll som helst mot alla även andra kaniner. Men han försökte alltid sätta på honorna han var med, lite nu och då sådär. Knaskanin! (Han var ändå "bara" fyra månader när han kastrerades men juckandet fortsatte han med :P))