Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1328 ggr
dermot
6

"Julklappar"....

Nu börjar jag se väldigt många annonser (t.ex på blocket), där det står att djuren kan säljas som "julklappar" åt barn.

Blir rätt less på det. Faktiskt.

Nu menar absolut inte jag att alla föräldrar är oansvariga och köper en kanin som sedan barnen får "ta hand om", men jag vet att det har hänt.

Men man ser så ofta djur som blir köpta som leksaker och när barnen tröttnat så sitter den bara där i buren och får knappt sällskap, utan bara just när de ger den mat och vatten, om ens det. - Nej, nu tog jag kanske i, men nu förstår nog vad jag menar.

Är så trött på att djur alltid ska behandlas som gosedjur. "Tröttnar jag på det, så är det inte mitt problem längre." Verkar det som om de flesta tänker. Men så är det ju verkligen inte! När man skaffar ett djur, ett liv, så får man vara beredd att behandla det som ett också. Oavsett om man har tröttnat eller inte. Jag antar att de flesta här någon gång blivit trött på sitt syskon, sitt barn eller på sin kompis, om ens någon gång? Men man slutar väl inte ta hand om, eller ignorerar personen endå?

Varför ska man skaffa djur om man inte har tid, kärlek, plats eller pengar?? Ni får ursäkta, men jag blir trött och ledsen på att människor ska ha högre status bara för att "människans hjärna är med utvecklad en djurens"! Folk forstätter underskatta och underskatta och underskatta HELA TIDEN. "De är bara objekt, som vi kan göra vad vi vill med." … "Ja, jag vet! Vi testar ett nytt smink på djuret och ser hur länge den överlever."

Jag blir arg…!

Nu blev det liiiite OT, men det börjar ju faktiskt så.

Detta är inte riktat mot någon alls utan överlag, och min synpunkt!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Salish
0

Jag förstår vad du menar. Jag fick min första kanin i present när jag var 6 år. Det kanske var lite för ungt för mig att skaffa kanin då men mamma gjorde ju det mesta jobbet. Har aldrig tröttnat på kaniner, har känts så tomt när jag har varit kaninlös. Vet dock flera som har tröttnat på sina kaniner och sedan skänkt bort dom utan att ens veta vad för människa de skänker bort den till.

dermot
0

#1 Ja precis! När föräldrarna tar ansvar så är det en helt annan sak. Fick min första egna som 4-åring, men då skötte ju mamma dem. Jag vågade ju knappt klappa honom ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

Förstår precis. Likadant som #1 säger, de ger bort utan att tänka på var kaninen hamnar. Fick min första kanin när jag var drygt 3-4år men då lärde jag mig av mina föräldrar. De ärde mig hur man höll en kanin, Hur ofta den skulle ha mat å hur mycket den skulle ha, hur mycket Motion o,s,v. Nu driver jag en egen uppfödning å jag är u 14år. Jag har aldrig slutat tycka om kaniner å jag kommer nog aldrig att göra det.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

Tycker inte man ger bort kaniner eller djur över huvudtaget i julklapp om man inte har bestämt innan vilket man ska köpa och då ta hem efter jul eller födelsedag som present men inte annars

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#4 Precis, om man har gjort upp tidigare, så är det väl helt OK. Men annars så, nej.

// Anka

Fridaaaa
0

#5 Nej precis.

Blir sur när försäljarna skriver "perfekt julklapp"precis som dem vore saker som man bara köper hur som helst :S

dermot
0

#6 ja, har sett på nästan varje nyinlagd annons - oavsett om det är kanin, hund eller katt - att de är lagom klara till jul, annars kan det stanna ett tag till så blir det den perfekta julklappen!…

// Anka

CorneliaAndersson
0

Inte förå försvara men de kanske tycker att det skulle bli en bra födelsedags present till något barn som längtat efter att få en kanin O,o

/ Cornelia Andersson,

dermot
0

#8 Jo visst, men det beror ju helt och hållet på vem det är som tar ansvaret för kaninen då.

// Anka

Salish
0

#8 Håller med dig lite grann. Bara ägaren ser till att föräldern och barnet är seriösa med köpet är det väl bra.

Fridaaaa
0

#8 Att köpa kanin kräver planering osv inte bara att köpa.
Men ska dem köpa det ska föräldrarna ta ansvaret inte annars och vanligast är att dem köper kaninunge för det är gulligt, sedan tröttnar ungen och då säljs den "Pga av allergi"

CorneliaAndersson
0

Jo men såklart menar jag att föräldrarna ska ha ansvar men det är ju ok om de är berädda att ta ansvar å låta sina barn lära sigom kaniner  :P

/ Cornelia Andersson,

dermot
0

#12 Ja, det är väl klart. :)

// Anka

Itchy
0

mammas äldsta hane var en "påskkanin" familjens barn fick honom i ett påskägg, inte lång tid efter så var han bortglömd Skrikandes

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridaaaa
0

#12 Tyvärr finns det få föräldrar som gör det.
Plus att ge en kanin på födelsedagen eller på julafton är dumt, blir stressigt för kaninen osv, bättre att ge det efteråt osv
Krävs planering, inte bara att köpa för att barnen vill det:)

CorneliaAndersson
0

#13 tänkte väll ;)

/ Cornelia Andersson,

dermot
0

#16 Dock så brukar föräldrarna tycka det är kul så länge barnen tycker det är kul. ;)

// Anka

CorneliaAndersson
0

a :P

Dock ärinte mina föräldrar direkt intresserade längre men nu kan ju jag ta hand om dom själv förutom att de fårju betala maten. Men spån & leksaker å orstar o,s,v. betalar jag själv :)

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#18 Eftersom du är under 18 har dina föräldrar huvudansvaret ändå.
T.ex ta kaninerna till veterinär osv

CorneliaAndersson
0

Jaja men det är ju klart med vetrinär men asså det jag borde klara av (utom att köpa maten) fixar jag ju. ;)

/ Cornelia Andersson,

Viccan92
0

Båda mina kusiner har nu inom någon månad skaffat kanin. Handlar inte om julklapp men ändå. Den äldsta kusinen är 7år och dem skaffade för att hon ville. Dem är ju inte säkra på att intresset kommer att hålla i sig. Jag hoppas att dem ser till att sälja henne och att hon kommer till ett bra hem om hon nu skulle tröttna. Bara dem inte antar att jag ska ta emot denna som jag gjorde med deras sista kanin. Men det är ju liksom 5år sedan och då hade jag ingen kanin och jag var väldig nöjd med ändå.

Sedan har mina yngsta kaniner med fått kanin och dem är 3 och 5år men där var det inte barnen som tjatade om kanin utan det var mamman i familjen. Dem frågar mig om råd ang mat och sånt. Dem fick gnagarblandning så jag sa till dem att köpa pellets så hoppas att dem gör det. Men där tror jag att det kommer att hålla i sig. Jag vet hur mycket mamman gillar djur och sånt så tror att det kommer att funka.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Anema
0

Har inte läst igenom hela tråden, men måste bara inflika att julklappskaniner inte alltid behöver vara ett så kallat impulsköp,
även om de mycket väl kan vara så också.

Jag har själv sålt "julklapps" kaniner till flera familjer,
men då är det något familjerna planerat och tänkt på i förväg. Att skaffa kaniner till julklappar blir på så sätt något för barnen att se fram emot, istället för att bara åka en helg och skaffa kaniner, det kan ju vara minst lika mycket impuls där .. ;)

Men det är klart att dessa "julklapps" kaniner, precis som ni säger kan bli bortglömda, då barnet tappar intresse m.m, men detta är ju såklart beroende på hur seriöst hela köpet är, föräldrarna bör ju alltid ha huvudansvaret, även då barnen tröttnar. Dock så ska man nog inte ha för givet att dessa typer av köp görs just vid julen, födelsedagar etc
Sommarkaniner går ju igenom samma sak, likaväl som sommarkatter etc.

Skulle personligen inte reagera negativt om någon säljer sina kaniner lagom till julen och ger förslag på att kaninungarna ska bli julklappar. Detta beror ju helt på hur seriös säljare samt köpare är.
En seriös säljare ser ju till att kaninen kommer till ett bra hem och en seriös köpare ser ju till att detta fullföljs, även om barnen tröttnar osv ;) !

Alla julklappskaniner ska därför inte dras över en kam, vissa får det ju faktiskt riktigt bra!

dermot
0

#22 Absolut, det har vi diskuterat en del i tråden ;)

Jag har heller inget emot att det är en julklapp, men jag tycker att -precis som sagt - att det ska vara planerat och gärna att hela familjen (förutom den som ska få den då;)) vet om det. Och inte bara att pappan eller mamman kommer hem med en kanin helt plötsligt. Om du förstår vad jag menar? :)

Precis! Det är ju uppfödarens ansvar att fixa rätt hem åt dem, men det är ju egentligen inte så jättelätt, även om man kan ställa frågor om hur den ska bo osv, så betyder inte det att köparen är ärlig eller om den bara gissar. Men absolut, det finns minst lika många - om inte fler! - som är sköter sina kaniner korrekt!

// Anka

Stjärnfallets
1

Lite OT men jag är bara tvungen att kräka av mig. Kom att tänka på det när jag läste trådskaparens första inlägg.

Jag vill kräkas på alla djuraffärer som visar upp stackars kaniner och marsvin till allmän beskådan i glasmontrar. Usch tvi och blä!!! Jag vill också kräkas på deras sk skötselråd. Man kan ju undra om de överhuvudtaget vet va f*n en kanin eller ett marsvin behöver. Säljer en massa skit rent ut sagt och påstår att de ska ha kalkstenar och dyl utan att veta ett skit. Jag är heligt förbannad!! Deras foder mm, enbart för att tjäna pengar.

De har också mage att sälja burar som inte ens är godkända….. bara de idioterna får sälja. Det borde vara straffbart!

F*n vad arg jag är!!! Skrikandes

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Itchy
0

ännu en sjuk grej jag kan berätta om är när jag skulle köpa fiskmat på Grizzly förra julen, jag tittade givetvis in i djurrummet, och de hade över 100st dvärghamstrar :O

självklart så frågade jag vrf de hade tagit in så många, svaret blev

-de hade slut på långhåriga kaniner, så vi kommer att erbjuda dvärghamstrar i julklapp iår Skrikandes

CorneliaAndersson
0

#25 Om du menar Grizzly inne i Kristianstad så stämmer inte det ;)

/ Cornelia Andersson,

[_annaH]
1

Så länge man bestämt i förväg med uppfödaren om att det ska va som en julklapp till barnen så ser jag inget fel med det :). Men en bättre sak är att ge typ kaninburen o tillbehören till julklapp o sedan hämta kaninen :).

CorneliaAndersson
0

#27 a typ så jag menade :)

/ Cornelia Andersson,

Itchy
0

#26 grizzly örebro

Viccan92
2

Min syssling fick en hamster i födelsedagspresent för några år sedan. Hon hade tjatat mycket och föräldrarna tyckte att dem själva hade tid och trodde att hon skulle klara det.

På morgonen fick hon buren och alla sakerna. Föräldrarna sa att hon fick buren nu och skulle byta strö, ställa in mat och så i några veckor för att se så att hon klarade det. Hon var jätteglad och sa att det skulle hon göra. Haha dem lurade henne.

Dem åkte in till djuraffären och gick inte till hamstrarna. Så sa föräldrarna att hon skulle välja en. Hon blev så glad att hon började gråta. Detta är nog ca tre år sedan och ja den hamstern dog för några månader sedan och dem har en till hamster som dem köpte för ca ett år sedan. Det är mamman som är intresserad nu.

Så bara föräldrarna är lika intresserade eller lite så blir det nog bra. Ville bara berätta detta tycker den är så rolig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast