Kastrera 4-årig kanin?
Hej! Jag har köpt en kaninhane på 4 år som sällskap till min 6-åriga hona. Han är inte kastrerad så, funkar det att kastrera en 4-årig kanin? Jag vill ju att de ska kunna gå ihop.
Om han är i bra kondition så skulle jag inte tveka. 4 år är ännu inte särskilt gammalt.
Ja det är han. Eftersom han dessutom har anlag för bettfel vill jag vara på den säkra sidan också, ifall att han skulle rymma in till Chelsea, som dessutom säkert skulle dö att att få ungar. Men vad bra då vet jag! Jag har ju hört att det kan innebära mer risker om kaninen är äldre, och det verkar som om det är vanligast att kastrera dom när dom är runt 1 år.
Det är nog för att de är i bäst form då = läker snabbt och så vidare. Din borde funka bra med :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Ja vid 4 års ålder kan du det:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ah vad bra! Funderar lite dock på om det inte är svårt för en utekanin att få det att läka? En utebur är det ju ganska mycket smuts i och halmen inneåller väl också en del bakterier… Kan man lägga en handduk över halmen?
Du kanske ska vänta till våren? Du kan du ta in honom medans det läker.
/Karin
Hm. Är ju rädd att han ska bli lite för gammal då. Dessutom vet jag inte om jag har plats för en kanin inomhus. Men om man kollar såret varje dag och tvättar det borde det väl gå bra?
En liten ruta av hemmet borde man kunna spara. Fördelen är ju att du kan ha bättre koll på honom också. Men ja, vill du göra det nu är det nog bra med spån/halm och sedan ett lakan eller två över och byta det varje dag. Kolla med veterinären vad denne tycker om det, inte alla som rekomenderar att den ska sitta där det är kallt efter operation.
/Karin
Hmm. Han har ju reda satt vinterpälsen, näst intill i alla fall. Jag kanske kan ha honom i friggeboden eller garaget de första dagarna efter operationen, där är det inte riktigt lika kallt som ute men inte för varmt som det är ute heller.
Förresten, har större kaniner lättare att klara narkos än dvärgkaniner?
#9 Nej har dem inte
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ah okej. Ska väl ringa här i veckan och höra vad de säger. Manfred är väldigt lugn av sig överlag och van vid olika konstiga ställen så jag tror att det går bra. Har hört att det är mer riskfyllt om man har en lättstressad kanin?