Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1217 ggr
Ellen95
0

Kallt elr varmt?

Ska man ha kallt ellr varmt vatten eller ljummet vatten till sin kanin?

Tina-A
0

Mer åt det ljumna hållet skulle jag säga. Men nu när det är så varmt ger jag ganska kallt vatten

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sotis
0

Nu när det är varmnt ger jag mina kaniner som kalljumet!

[Quellii]
0

Tänk på att ta kallt vatten från kranen och sen värma upp det om det behövs :)

Horsepower
0

varför?

Tina-A
0

#4: Det kan lossna rost och så från kranen när man tar varmt direkt.

[Niike]
0

Jag ger kallt vatten, inte iskallt, men gott törstsläckande till mina gosegrisar^^

Lotta_A
0

Nu när det är så varmt ute så blir vattnet i flaskan snabbt varmt så det är bra att försöka ge rätt så kallt nu på sommaren.

På vintern ska man ge lite varmare.

Ellen95
0

Tack för svaren!<3

Chessan
0

Jag måste bara rätta lite här. det lossnar inte rost från kranen när man tar varmt vatten dirke.t Det kan lossna koppar från insidan av rören. Vilket då inte är så bra, man mår inte bra av förmycket koppar…

Clariiz
0

jag ger kallt.. Nu är det ju varmt ute.. SKönt å svalka sej lite i kallt vatten.. Ping Pong bor ju i ett kaninhus där det är svalt men efter hon vart ute.. (den andra är på PARNING hos hane) Doppar hon framtassarna i vatten skålen och tvättar ansiktet.. Jätte gulligt.. :) Hon gjorde det igår.. Får se om hon gör det i dag eller om det bara var en gång.. hehe

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Proanders
0

#3 & #5, och vi som har kopparledningar då, finns ju ingen rost i de…Fundersam

Tina-A
0

#11: Tror inte det är rost som lossnar, som #9 kanske det är koppar.

Daniellaaa
0

Har inte du kanin? om du har borde du ju veta? det tycker dåjag!!!

Tina-A
0

#13: Jag har kanin, men jag vet inte vad det är som lossnar från en vattenkran om man tar varmt vatten. Tycker inte det är exakt samma sak, kaniner och vattenkranar, och jag vet i alla fall att man ska ta kallt så det gör jag.

Om jag kände att det var det mest viktiga i mitt liv att veta just nu skulle jag ta reda på exakt vad som lossnar.

Proanders
0

Om vi tar det från början så är koppar(Cu) en (halv)ädelmetall och reagerar således inte med vatten, om du nu inte har extremt aggresivt vatten, men har du det ska du nog inte dricka det själv.

Det som möjligen kan lossna från kopparrören är kalk som har byggts upp där under åren och lagrats där. har du kalk, så är inte vattnet aggresivt.

Äldre fastigheter har däremot tjocka järnrör, just därför att de rostar. Har man egen brunn kan annan beläggning också finnas där. Längre upp i landet är kalkproblemet mindre och tvärtom med järnet.

Aggresivt vatten försvinner vid upphettning, alltså även det i vv-beredaren. Fö så ska det finnas en annod i beredaren, som avjoniserar de salterna…

När jag höll kaniner förr, hade jag vissa ute och vissa i ett stall. Problemet med frysande vatten löste jag med att sätta en "doppvärmare" för akvarium i vattenautomaten.

ciss
0

Bra svar.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Hopi
0

På vintern brukar jag värma vatten i vattenkokaren o blanda med kallt vatten i en plastdunk (fd saftdunk) som jag ger kaninerna. Nu gör det inget om det blir lite kallare, bara det inte blir iskallt..

Som sagt, ta aldrig ljummet vatten ur kranen till djuren!