Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 16402 ggr
Stiinisen
9

Problem med Räv!

Hej !'

Har upptäck en stor räv idag som var påväg inn i Kaninburen - Dock utan resultat då vi har massa 'lås' säkerhets saker på buren !

Men vi har komigt på att det var den räven som tog Kiwi för 2 veckor sen !

Hur blir man av med Räven ?

Jagvet att ni kanske inte vill skada den , men jag ser inga andra alternativ då den stod vid buren och försökte tills vi var 1 meter nära ! :@@@

Noa får sova inne inatt , dock gillar jag inte de då han har börjat på Vinterpäls osv osv…

Jag vet att han är Vild mm , men han ÅT UPP MITT BARN ! Gråter

HUR BLIR MAN AV MED DEN ? Skrikandes

( Förlåt om jag låter agressiv men är väldigt upprörd justnu! )

[ Visste inte vart jag skulle skriva tråden]

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Zvintos
1

Jag läste någonstans om någon som satt hundpäls i närheten av burarna och det funkat.
Vi hade själv en lite väl närgången räv när jag bodde hemma hos mina föräldrar, men efter jag strödde lite hundpäls där så höll den sig borta.

dermot
0

Ett alternativ är att be en jägare skjuta honom. Men jag vet inte!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Stiinisen
0

ja fast , vi bor i centrum :/

// Stina och Kaninerna

hus-musen
0

Rävar är orädda djur, nyfikna och framåt.
Att skada räven är olagligt, så det kan du glömma. Däremot kan du skrämma iväg den, dock är rävar envisa små rackare.  
De brukar ogilla saker som skramlar, så sätt upp ett litet staket runt om med brukar och sådant som låter när räven kommer åt dem. Gastutor ogillar de oxå (ioförsig lär grannarna ogilla dig med)
Ser du räven så spring fram och för ljud, jaga den långt från tomten, de brukar ge upp efter ett par gånger.

Qui dormit, non peccat

dermot
0

Visst är det så att rävar inte går nära hus om de inte är sjuka? Tänkte precis på det… Kanske är en s k skabbräv?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Stiinisen
0

Nej , mamma har sett han 3 gngr Idag , och han har väldigt fin päls , och är Allmänt frisk som vi kan se

// Stina och Kaninerna

dermot
0

#6 Okej, konstigt för rävar brukar aldrig gå nära bebodda platser.. Men undantag finns väl antar jag Flört

// Anka

Stiinisen
0

Ja , och det är synd i mitt fall :/

Räven har tat sönder Staket oh allt.

Så nu kan inte hundarna vara lösa på gården !

Vi funderar om det finns nånstans man kan ringa … ?

Då vi har Harar , Grävling och nu en Räv , och vi bor i centrum lixom !

Hur sarkastiskt är inte det … ?

// Stina och Kaninerna

Fridaaaa
1

Dessvärre får man inte göra något som kan skada eller döda räven. Och jägare får inte skjuta dem heller, om dem inte är synligt sjuka av skabb osv.
Vi kaninägare får helt enkelt göra säkra burar. Inte mycket mer att göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stiinisen
0

Jo , men Räven har tat in sej i våran förra bur , och tog min ena. :/

Har nu fixat en ny till Noa ( Han som blev kvar )

Och är orolig , då hon är mycket nyfiken.

Han är ju inte rädd av sej häller !

Vi kan nästan röra han !

Men finns det inget numemr man kan rymma ?
skadedjurs bekämpning av nått slag  ?

// Stina och Kaninerna

Fridaaaa
1

#10 Nej kan man inte. Räv är inget skadedjursbekämpning tar, enbart insekter, möss osv.

Nej räv får man inte döda eller liknande.
Finns inte så många rävar kvar.
Och räv har med rätt att leva, människan tar ju djurens skog.

NI får göra rävsäkra burar eller ha dem i bod. Mer kan ni inte göra

Stiinisen
0

Så vi ska bara låta han gå här ?:s

Jag vågar inte längre gå ut med min inne kanin.

Eller med hundarna.

Han 'fräste' åt mamma nyss , då hon skulle skrämma bort han från buren.

Om 1 vecka är mamma klar med Snickarboden , och då ska vi ta inn en bur i snickarboden.

Men det är en vecka , och jag vågar inte gå ut med inne kaninen som VÄRKLIGEN behöver sin dagliga Motion utomhus.

// Stina och Kaninerna

Clariiz
9

Självklart kommer räven välja en kanin i bur framför snabba harar med oändligt område att röra sig på.
Det är bara att acceptera. Räven försöker ju bara överleva, och vi människor gör det ju inte lätt för dem. Eller hur?

Jag förlorade själv 3 kaniner åt en räv förra sommaren. Det är en hemsk upplevelse, men inte skyller jag på räven. Det var mitt ansvar att fixa den där 10 cm springan högst upp på buren. Jag trodde inte räven kunde ta sig in, men där fick jag lära mig det hårda sättet.

Skyll inte på räven, det är ditt ansvar att fixa en ordentlig bur som räven inte kan ta sig in. Ordentliga brädor med starkt minknät som är ordentligt fast, samt en stor bolåda som kaninen kan söka skydd i för att undvika stress.
Ev. kan du bygga någon form av Hage runt buren. Eller flytta in kaninburen i en bod/uthus eller ett garaget (som självklart inte andvänds av bil)

Jag blir så ledsen när folk skyller på djuren :/ De försöker bara överleva och följer sina instinkter. Vart ska de ta vägen när människan anser att vartenda område är vårt eget?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

#12; Rasta kaninen i en Hage under uppsikt. Finns nog inte så mycket mer att göra.

Men en så pass orädd räv låter inte riktigt frisk.. Kontakta någon kunnig person, en viltvårdare kanske? Har de hand om sånt?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillhems Kaniner
0

Jag och min kompis som bor på andra sidan stora vägen har problem med räv. Han drar ut saker, bajsar på saker och tog för bara en vecka sen hennes frasse hona. Hade slitit ut henne genom kompostgallret :(

Problemet hemma är inte att han kommer åt dom för det gör han inte, men han skrämmer dom, då vaknar min hund och skäller å så håller det på hela natten.. Inte mkt sömn alltså.

Har x antal gånger släppt ut hunden så han har jagat bort honom men lik förbannat kommer han tillbaka…så att jaga bort den är ingen idé, den lär komma tillbaka lika snabbt..

Jag ska kontakta kommunen för att få hit rävfälla så dom kan åka långt bort med skiten. Hoppas bara dom går med på det!

Alone
0

#12 med hundarna kan du nog va säker om det inte är mycket små hundar, då räven borde bli rädd och springa när du kommer.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Zvintos
1

Om det är en såpass orädd räv i centrum, så skulle nog jag försöka få tag på en viltvårdare eller liknande och se om det går att få räven bortplockad därifrån. Det är bara en tidsfråga innan den hamnar i trubbel, så då är det lika bra att se till att försöka få den omlokaliserad ifall den är helt frisk.

Stiinisen
0

Jo , sant.

Men fortfarande , jag vågar inte gå utanför dörren.

Den fräser åt oss , och sitter vid buren hela tiden.

// Stina och Kaninerna

Clariiz
0

#18; Då är det verkligen dags att ringa en viltvårdare!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillhems Kaniner
0

#18 Kan du inte slänga vatten eller nått på den? Nån av dina föräldrar borde våga gå ut?

Stiinisen
1

#15 Håller med dej till Punkt och Prickar ! De kan ta med räven och åka långt bort med skiten !

// Stina och Kaninerna

Alone
0

om jag va du skulle jag be att få den förflyttad och om den kommer tillbaka så skulle jag be en jägare skjuta den, för den kan omöjligt va frisk om den håller på så.

Mvh Järnskogens kaniner

Lillhems Kaniner
0

Föresten, sitter han vid buren även om det inte är någon kanin där? då låter det som den mår dåligt, säger som #19.

Stiinisen
0

# 20 , Jo pappa är millitär, han vågar gå ut men han är aldrig hemma.

Lika så med mamma , som jobbar 1 timma hemmifrån.

// Stina och Kaninerna

Stiinisen
0

Men jag tror inte han mår dåligt.

Finns en massa harar här , och det är nog 'godsakerna' som har lockat hit han (?)

// Stina och Kaninerna

Alone
0

är den vid buren nu? är det kanin i buren nu?

Mvh Järnskogens kaniner

Stiinisen
0

Nej han sitter inte där Exakt nu , då vi precis skrämt han.

// Stina och Kaninerna

Alone
0

men du måste helt klart bli va med skiten. vad säger din mamma? vad tycker hon dah?

Mvh Järnskogens kaniner

Clariiz
7

Det här hör inte alls till diskussionen, så jag ber om ursäkt för detta.

Men måste ni kalla räven för "skiten"?
Det är en levande varelse och den har precis lika stor rätt att leva och vara på din trädgård som vem som helst.

Jag tror att alla här på sajten är riktiga djurvänner, och därför tror jag att alla vill att djur ska behandlas med respekt och förståelse, oavsett art!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Alone
0

#29   nej det har du rätt i, blir bara så sur att dom ska ge sig på tamdjur när dom kan äta vilda, men ber om ursäkt och tycker inte att dom är mindre värda. blir bara så upprörd. my bad!

Mvh Järnskogens kaniner

Clariiz
3

#30; Men självklart kommer den välja en kanin i en bur om den kan få tag på den. Det är ju betydligt lättare än att fånga en hare.
Till exempel så köper ju du dina ägg i affären. Du springer ju inte runt i djungeln och jagar djungelhöns att ta hem och sedan vänta på att de ska värpa.

Har räven dessutom redan lyckats få tag på mat en gång kommer den självklart fortsätta. på samma sätt som du återvänder till affären för att köpa äggen, eller som du går tillbaka till din favorit resturant.

Därför är det vårat ansvar som djurägare att skydda dem mot rävangrepp. Det betyder en säker bur, och ett ordentlig skygg som kaninen kan hoppa in i så den slipper bli stressad.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Alone
1

#31  men en kanin ska inte heller behöva sitta i sitt hus hela tiden bara för att räven står utanför och dreglar, och att ägaren inget kan göra.känns inte rättvist mot kaninen att behöva va stressad.

Mvh Järnskogens kaniner

Viccan92
0

Jag tycker inte att det låter normalt för en räv att göra så. Tänk om den anfaller någon. Typ ett barn eller någon som inte fattar att rävar inte är snälla. Visst jag gillar rävar det gör jag verkligen men detta funkar inte. Ring någon som kan köra iväg med honom för det låter inte bra. Tror verkligen inte att räven är frisk om han sitter utanför buren och väntar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Clariiz
0

#32; Såklart inte. Men då är det upp till ägaren att få en viltvårdare att förflytta räven. Eller så kanske man inte kan ha en kanin.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Viccan92
0

#34 Inte ha kanin bara för att man har en räv som håller till i krokarna. Låter inte helt rätt tycker inte jag. Visst räven har lika stor rätt som vi att vara där men ändå. Tycker det är bättre om man fixar en riktigt hög bur. Jag tvivlar på att en räv kan ta sig in i våran högsta bur. Vi har räv i närheten dock har vi både katt och hund så han vågar sig inte så nära. Illrar dock det är en annan sak.

[Cameliont]
0

Vi bor också centralt och har en räv som beteer sig så där, smyger omkring inne på gården och är inte rädd för människor. Jag har min ena frasse ute eftersom han blir sjuk inne, han klarar inte av inomhusklimatet tyvärr. Kan bara hoppas att buren han har är säker nog. Har än så länge inte sett räven inne på altanen vid buren, men det är väl bara en tidsfråga. Känns väldigt obehagligt att läsa om er som fått era kaniner tagna av räv! Räven vid oss ser också frisk ut, men beteer sig inte som ett vilt djur. Förresten så kan rävar ta katter också, så ta in katterna du som skrev att du har utekatter och räv i närheten. Tror inte räven äter katter, men de ger sig på dom och kan skada dom alvarligt eller tom döda katter. Ush, är redan orolig för utekaninen och läsa era inlägg här gjorde inte saken bättre. Kan ju inte ta in min kanin heller eftersom han får kraftiga förkylningssymtom, men mår prima ute…

Stiinisen
0

#36  Jo , visst blir man orolig !

Och käns så dumt att man inget kan göra…

Förutom att ringa till Viltvårdare , och han kommer väl säga " han är där eftersom att det finns harar&Kaniner…"

Och det känns ju inte snällt emot min ena kanin , som får flytta inn , bara föratt nån räv vill äta upp han.

#31  Helt rätt i det du säger , men man blir fortfarande orolig.

Att Räven kan ha sjukdommar ( Tlx bandmask ) och vill ju inte häller att min kanin ska smittas , det gör inte saken bättre…

Men pappa är millitär , han kan säkert fixa ut han i skogen (?)
Och så får räven komma "hem" , och behöver inte vara här…

Igår la vi handukar över buren , och "satte" inn dom under buren så att räven inte skulle kunna ta sej inn till Kaninburen.

Men han tog tag i handukarna , sprang iväg med dom och gick tillbax till buren !

// Stina och Kaninerna

Fridaaaa
3

En räv attackerar inte en människa, då är det inte frisk eller så har den blivit trängd.

Ni får inte göra någonting emoten. Det är till & med olagligt att skada eller skjuta räv utan specialtillstånd.

Men gör säkra rävburar, går jättelätt att göra, då kommer den inte åt kaninerna.
Och du kan ju gå med dem i sele, går det med.
Och ha då ev hundarna med dig.

Men sluta tracka på den stackars räven! Den lever sitt liv, vi människor har förstört en massa för de stackars vilda djuren.

Alone
0

jo visste har vi förstört en massa av deras natur jag inget annat än att hålla med, men jag skulle inte vilja se på när räven gång efter gång försöker ta sig in i burarna till mina kaniner och att man ska låta bli att ha kanin bara för att det finns räv känns inte rätt. en frisk räv beter sig inte på detta sätt. jag skulle göra mig av med den på ett eller annat sätt.

Mvh Järnskogens kaniner

Fridaaaa
0

#39 Då mste man ha tillstånd och annat innan man får ta och avliva en räv. Och en jägare som vet hur det går till osv. Är en process.
Men man kan ha kanin trots att räv är i närheten. Vi har räv i närheten, men vi har rävsäkra burar helt enkelt. Man ska inte heller straffa ett vilt djur för att man inte vill/kan göra rävsäkra burar, då får man fixa det ändå om man vill ha kanin ute anser jag :)

Deniseskaniner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

du har ingen bod du kan ha honom i, för jag tror inte att räven kommer att försvinna av sig själv direkt :/

Norberg90
0

Det räcker ju inte att bara ha rävsäker bur.. Räven kan även stressa/skrämma ihjäl kaninen genom att attackera buren..

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Cameliont]
0

#42 Precis, det är vad jag är mest rädd för med räven som stryker runt vid oss. Kaniner kan ju bli stressade bara av lukten från rovdjur. Kan bara tänka mig hur rädd kaninen skulle bli om en räv verkligen skulle försöka bryta sig in.

Tror inte hus, täckta väggar och säkert minknät hjälper mycket i det läget.

Fridaaaa
0

Det enda man kan göra annars är att ringa viltvård. Säger dem att det inte finns något att göra, så kan man dessvärre inget göra hur mycket man än vill.

Clariiz
3

#35; Kan man inte göra det särkt och tryggt för kaninen med en räv i närheten så tycker jag inte man ska ha kanin.

Rävsäkra burar är inte svårt att fixa. Ordentligt tåligt nät med små rutor som räven inte kan få in tassarna genom. Ordentligt tjock trä som är omödligt att riva/gnaga sönder. Samt höga ben på buren.
Då håller sig räven ute.

Det andra problemet ni nämner är att räven kan stressa kaninen. Därför är det viktigt att bygga ett stort ordentligt skydd åt kaninen. En bodel över halva buren, med en liten ingång så att kaninen precis kan ta sig in. Då kan kaninen hoppa in där och känna sig trygg, utan att behöva sitta inklämd i ett hörn.

Färhoppningsvis ger räven upp efter ett par veckor. Men har den fått tag i mat på det stället förut kommer den garanterat ta sig tillbaka.
Jag har massvis med rävar och eftersom de fått tag i kaniner har jag valt att endast låta mina kaniner vara ute under dagarna när jag håller koll på dem. Samma sak på sommrarna.
Mina kaniner bor i kaninhus, men kommer snart även ha kaniner i vanliga uteburar. har haft det tidigare och det fungerar bra.
Trots rävarna.

Inte har mina lättskrämda kaniner varit uppstressade i buren trots massvis med rävspår och märken i träet på buren.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

marty94
0

Om du har tillgång kan du testa ställa ut en radio,
Som sagt gillar de oljud.
Men ha självklart uppsikt då :)

strössel-kawaii
0

Saknar Kiwi :´(

[Sindie]
0

Jag har hört att om man (en männska) pissar runt buren så håller sig räven där ifrån. HAHA låter helt sjuk, jag vet!

Hoppas att du blir av med räven! Skrattande

Stiinisen
0

Får snart panik , vi får testa att ha kaninerna inne i nån vecka.

Sen får vi se om han är kvar , om han är det då vet jag ska göra, jag vill ju inte ha en räv på Trädgården stup i kvart.

Och desutom kan han bli påkörd , det åker många bildar här.

Men hur Räven kom hit , är en sak vi klurar på .

Då det inte finns några 'Gryt' lr vad det heter.

Han måste ju bo nånstans ?

Är kanske överdrivet rädd.

Dock är det ända stängslet på min bur Kompostgaller , men vi ska sätta annat över…

Han var på trädgården ikväll , och skrämma bort de får man väl göra ?

För jag sprang efter han och skrek.

// Stina och Kaninerna

Lillhems Kaniner
0

#49 Är kanin på marken? alltså bur som står på marken?

[Cameliont]
0

Skaffa minknät, det är mycket säkrare än kompostgaller. Förstår att du är jätteorolig och självklart får du skrämma räven, du har all rätt att göra det så länge du inte skadar räven. Svår sits att försöka skydda sina pälsklingar från angrepp…

Lillhems Kaniner
0

Kopierar in vad jag var med om idag från min fb sida!!

Helt jävla sjukt vilken otrolig tur ja hade nyss! Skulle ut å ta in Contessa och Nikki som var lösa i trädgården, direkt Boss kommer ut så sticker han efter nått, Nikki satt på grusgången så ja trodde det var Contessa han jaga, men det var RÄVEN!!! Tänk om ja gått ut 10 sekunder senare hade antagligen någon av frassarna varit rävmat :O Ingen av dem hade märkt av räven så dom slängde ja in direkt i buren och Boss kom ganska snabbt tebaka. Men va fan ska man inte kunna ha nån ute ens när det är ljust ute?? Men som sagt vilken jälva TUR!!!
Viccan92
0

#52 Jag håller med om att du hade himla tur där. Duktig hund!

Lillhems Kaniner
0

Jo han är jävligt duktig men det hjälper inte ett dugg. En natt jaga han bort han tre gånger.. grejjen är att vi bor bredvid 45:an (stooor väg) och jag vågar inte släppa han iom räven springer längs vägen. men idag han ja inte med å ta han och när han väll drar efter går det inte få stopp på han…

Ja vill bara bli av med skiten (ja för mej är han skit) som inte kan låta mina djur få vara ifred, att dom inte ska kunna vara ute utan att man är rädd att han ska ta dom och att han skrämmer dom på natten. Han har massvis med skog och åkrar som han kan vara i, behöver inte vara vid mina djur. Vill att mina kaniner ska ha det så bra som möjligt och det innebär inte att dom ska sitta instängda i sina burar dygnet runt, det är inte därför jag har dom.

[Cameliont]
0

#54 Förstår dig. Bor du på landet? I så fall kanske du skulle kunna sätta elstängsel runt trädgården? Finns ju som fårstängsel men i elband. Fast då kanske hunden får stötar också.

Qepta
0

Jag har haft samma problem, dock var det är supertam räv som var och spökade vid kaninburarna.

Yra högg den i tassen då hon är så nyfiken och vill hälsa på alla.

Nu är den räven död, inga fler rävar här inte.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lillhems Kaniner
0

Jo jag funderar på elstängsel men ser hellre att den försvinner helt.. Lite smått rädd för rävskabb på hunden oxå.

Idag hade kompisen (o grannen) besök av den på morgonen. Hennes kille upptäckte den utanför fönstret men när han öppnade fönstret för att skjuta så stack räven. Fyra gånger kom den tillbaka men varje gång han skulle skjuta så stack den. Hoppas hoppas han får tag på den innan han åker tillbaka till Norge!

Fridaaaa
0

#57 Det kan du få på hunden även inne i skogen, rävskabb, så det kan hunden få ändå tyvärr.

KanelKanin
0

Usch vad hemskt, hoppas verkligen räven ger sig snart! Har du provat att ringa någon viltvådare?

Har sett en räv som stryker omkring ca 1,5 km från vårat hus. Tror den var sjuk eftersom varje gång jag såg den så satt den och klia sig .. Hoppas verkligen inte den hittar hit men iofs så bor mina kaniner i sina burar som är i en bod. Så dem är nog i säkerhet.

.. Hoppas inte detta räknades som en gammal tråd.

[h-malm]
0

Såg en räv i cemtrum igår! :O

Forgetful
0

Jag har sett räv i Växjö. Mitt i stan, han gick över vägen där det va trafik. Det finns inte många mer ställen att leva på nu för tiden där det finns tillräckligt med mat. De kanske helt enkelt hittar mer mat i städer vem vet? Jag förstår också räven men även er ägare. Om jag hade varit räv hade jag lätt hellre försökt mig på en kanin som sitter i bur. Efter ett tag hade jag varit tvungen att hitta mat på annan väg om det inte gått så det enda är väl att vänta och va envisare än honom.

//Forgetful

Qepta
0

"Tyvärr" så var det inte den räven som dog, räven stryker fortfarande omkring här vid gryningen. Den hoppar upp på burarna och försöker att ta sig in. Vi har ringt till komunen och vi ska få hit en rävfälla inom kort. Först så ska fällan stå öppen i ca en vecka full med mat, sedan så ska vi ställa in fällan så att räven sitter fast. Då kommer komunen och tsr hant om räven, vi ska fråga om den inte kan placeras på en djurpark då den söker sig till människor och troligtvis så kommer den inte att klara vintern om inte någon matar den.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[h-malm]
0

#62 rävar som söker sig tilll människor är ofta skabb rävar.

Forgetful
0

I dagens samhälle behöver det nog inte vara så. Det kan faktiskt vara lättare att hitta mat där människor bor också. Denna verkade ju inte ha skabb utan är nog mest ute efter en lätt middag

//Forgetful

zatanica
2

Trådskaparen, jag förstår apsolut inte din stora skräck du verkar ha för räven. Visst räven kan ta kaninen, men det är sådant man får räkna med om man har dem ute. Det enda man kan göra är som andra säger att se till att man har rovdjurssäkrat så gott man kan. En bra säker bur på ben, gärna i en Hage.

Men har du nu fått räven till tomten och den vet att där finns mat så får du försöka skrämma den. Kissa runt buren ska funka, då märker du ditt revir och det luktar läbbig männsika. Ställ ut en radio, det behöver inte vara jätte högt. Det har min farmor för o skrämma vildsvin o det funkar.

Om du nu är så jätte rädd, varför då inte låta kaninen vara inne kanin och bara gå ut med den i sele?

Som ni säger kan det vara så att rävarna börjar lära sig att det i städerna och tätbebyggda områden är lättare att hitta mat. Där finns husdjur och även massor med matavfall.

Så ut o kissa runt buren :) låter galet men funkar. Själv vet jag att vi har lodjur som smygit runt i vintras. Troligen räv med. Men räven är inte farlig för oss, om den skulle atakera är det som folk skriver för att den är sjuk eller känner sig oerhört trängd. Det gör ju även vi om vi känner oss trängda vi går i försvarsställning.

Hoppas du löser det och får en lite bättre inställning till de vilda djuren.

Stiinisen
0

Vi har försökt allt.

Vi har tom ringt viltvårdare , men de säger att 'Vissa tycker att djuren är fina , och de är mysigt '
3 stycken har ringt , en granne till mej som hunden blivigt biten av räven.

Mina kompisar har klappat den , så dethär börjar gå lite förlångt.

Vi har redan testat Radio & kissa runt buren , utan resultat.

Och snart ska Kaninerna inn i snickarboden , så då får vi hoppas att han inte kommer in där.

Och vi är även rädda för Skabb och Bandmask, som rävarna kan föra med sej.

// Stina och Kaninerna

zatanica
0

Låter nästan som att det är någon/några i grannskapet som ger räven mat så att den inte längre har skyggheten kvar för människor. Skabb kan hundarna dina få ändå utan räven strykandes runt knuten. Bandmask tycker jag inte att man ska noja över ännu. Gå in på http://sva.se/ så kan man läsa det senaste om bandmasken och hålla sig uppdaterad.

KaninPiggelin
0

Har inte läst hela tråden, men vildjur som "härjar" runt i stan brukar skjutas, särskilt om dom är till problem eller skada.

:)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Forgetful
1

Jag tycker inte man ska skjuta den för att den försöker överleva? Den kanske ser det positivt att vara i närheten av människor om den får mat lättare. Om att en hund blivit biten av den kan jag förstå om den kommer för nära för då var det självförsvar. Djur skadar inte för att vara dumma, de är inte "onda" och biter för inte för att det är kul heller. Allt är utav en anledning och nu när det inte finns mycket räv kvar så tycker jag man ska se det positivt att de har hittat ett bättre sätt att leva. Visst det är synd om de kaniner som får ge sitt liv för det men då får amn som ägare ha det ansvaret. Allt går om man bara vill :) och nu menar jag att låta den va och göra allt i sin makt för att bygga ihop en bur som är rävsäker

//Forgetful

Qepta
0

#64 Den er absolut inte ut som en skabbräv. Den har fin päls och ser välgödd ut.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

mjuhm
1

Har inte läst alla kommentarer, men hoppar in lite här med min åsikt.

Att skada/döda räven är för det första olagligt. Och den ska väl inte få skit för att den försöker överleva? Den har lika rätt att leva som en människa har. Vi förstör ju för djuren.

Som #69 skriver så är inte djur elaka. Dom försvarar när dom känner sig hotade, det är helt naturligt för dom att göra.

Du får helt enkelt göra kaninburarna säkrare eller flytta dem. Räven låter du vara som den är.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
0

Eller, ringa nån sak (va det nu heter) som möjligtvis kan plocka bort den.

KaninPiggelin
0

#68 det är vad jag har hört ivarefall :)

KaninPiggelin
0

#69 en rejäl rävsäker bur ska man ha! det är ju det bästa :)

Soffido
0

Jag hade ofta både rävar och grävlingar på besök när vi hyrde hus i ett välbebyggt område. Så undrar var det är för skit om att bara sjuka djur håller sig nära bebyggelse?

Nä. Grävlingarna sprang på tomten, och någon gång blev jag överraskad av att någon var på inglasade verandan. Rävarna (tror de var 3?) cirkulerade runt kaninburarna, mina äldre kaniner brydde sig inte ett skvatt. Mötte dem på promenaderna med hunden, och den yngsta var kaxig nog att tro att han kunde slåss med 30 kg hund.

Dom där rävarna var helt underbara att ha inpå knuten. Jag hade säkra burar och lugna kaniner (hundar inne i burarna bekom dom inte). Och dom var vackra att se på.

Att grävlingarna däremot lyckades skrämma mig halvt fördärvad i tid och otid var bara en liten bieffekt. Inte höll det mig inne…

Fridaaaa
0

#73 Om den biter eller skada någon ja, men inte annars, du brukar dem flyttas. Men det är väldigt sällan rävar osv är i stan.

Forgetful
0

Men eftersom det är många här som sett räv i stan som verkar friska, borde inte det betyda något? Det har tydligen ändrats och blivit vanligare att se räv i stan. Plus att de ser friska ut och tydligen letar mat så tror jag att vi kommer få ser allt mer räv i bebyggda områden då de tydligen klarar sig bättre här för om de inte skulle klara sig bättre i stan, varför skulle dem då va där om de är friska?

//Forgetful

Fridaaaa
0

#77 Hittar ingenstanns där det står att TS ens bor i stan?

KaninPiggelin
0

#77 jo då är det ju bra! :)

Jag syftade förut på att hon skrev att hon bodde i centrum ^^)

Fridaaaa
0

#79 Vilket inlägg står det?

[h-malm]
0

den räven jag och mina kompisar såg, såg verkligen inte frisk ut iaf. Den hade inte alls så där fluffig svans och fin päl, och dessutom satt den på trottoaren och kollade på ossoch verkade inte alls vara rädd. Därför trodde vi att det var en väldoigt stor katt först. Och rävar som har sådär konstig päls och tyr sig till människor är ofta skabbrävar.

[linneasandberg]
0

Jag har aldrig sett en räv :o jo, 2st som sprang över gatan när vi var påväg hem från nått i mörkret…

Hoppas det blir bra med kaninen och att räven håller sig borta!!!

Mannez
0

Vi hade en räv som lyckades få upp burdörren och tog en utav kaninerna, en liten teddyvädurshona. Så vi satte lås på dörrarna och strödde även lite hundhår runt om och det fungerade. Det värsta var ju att kaninen var inte vår, utan vi tog hand om den åt en kompis och vi har även vakthund. Men räven tog den ändå. Så kaninägare får istället försöka göra rävsäkra burar.

Hälsningar Amanda och kaninerna

mjuhm
0

#80 I inlägg #3 t.ex.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.