Tecken på dräktighet/skendräktighet?
Hej!
Idag (12/11-11) så parade vi min lejonhuvade kaninhona med min kompis kaninhane. De parade sig åtta gånger utöver vad jag såg och fem gånger utav dessa så knorrade han och svimmade. Så nu undrar jag sedan vilka tecken man ser på att hon är dräktig eller skendräktig?.
Tacksam för svar!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Det är det som är det knepiga, för det kan ofta vara samma tecken för både dräktighet och skendräktighet. Vissa dräktiga honor märks det inget alls på förrän ungarna i princip ligger i boet, andra stökar och bökar runt ganska tidigt, en del visar tecken. Det varierar alltså från hona till hona.
Honan dricker mer, drar av päls från sig själv osv :) men allt detta skrer också när hon är skendräktig?. Kolla om du känner något på magen försiktigt när de börjar närma sig :)!
Lycka till! =)
#1 och #2: Tack så mycket, det är min första kull men jag har läst på i nästan två månader innan jag parade och fått råd utav en veterinär, Så det blir nog bra. 
Jag har både haft honor som har blivit otroligt tjuriga, grävt mycket och inte velat kela & sen honor som blivit otroligt keliga och inte märkt att dem är dräktiga :) Men boa en hona innan dag 22 så är det tecken på skendräktighet. :)
#4: Boa innan dag 22 är inte ett säkert tecken på skendräktighet.
Jag vet om honor som till och med boat med päls bara dagar efter PARNING och ändå fått ungar.
#5 Aha okej, har läst det här på iFokus bara.. :) Har endast hänt mig en gång att en hona har gått skendräktig?.
Putt

Det är svårt att se några säkra tecken, en del honor kan bli lite småsura, dom börjar stöka mer i buren med burmaterialet, men det gör dom ju även vid skendräktighet, så det är bara att vänta och se. Men har du sett PARNING där hanen trillat av så är det väl troligt att hon är dräktig, även om jag varit med om "riktiga" parningar och honan gått tom ändå.
Hoppas du har tänkt på att det är väldigt svårt, nästan omöjligt att sälja kaninungar under vintern. Tar bara kullar under vår/sommar, då jag gjorde det misstaget för länge sedan, att para just den här tiden och fick ha kvar ungarna ända till sommaren, lyckligtvis var det bara två honor, så dom kunde gå kvar med mamman.
#8 Haha, det har jag redan tänkt på har har redan hittat hem till dem nu innan de fötts, vi skall även behålla två, så hem är inga problem.