Foder innan kastrering
Jag ska alldeles snart beställa kastreringstid till min hane och har läst på en del och förstått att ta ska äta tills de nästan ska sövas och sen äta igen så fort de vaknar för att tarmarna ska fungera, stämmer det?
Hur löser man det rent praktiskt? Ska jag lägga in hö i hans transportbur och sätta dit hans vattenflaska? Jag kommer antagligen lämna honom hos veterinären redan på morgonen och sedan hämta honom framåt eftermiddagen.
Hur har ni gjort?
Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer
Jag har aldrig hört något sådant, veterinärer brukar ju säga till, hundar och katter ska inte äta någonting varken innan eller direkt efter… När vi har kastrerat våra kaniner (3 st) har vi inte gjort något spec. Dom har ätit kvällen innan, inget på morgonen (utom hö kanske) och efteråt får dom inte pellets för än på kvällen.
#1 För hundar och katter har jag också varit med om det, men det verkar som det gäller annat när det kommer till kaniner…
Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer
#1: Skillnaden är att katter och hundar har ett annat tarmsystem än kaniner.
Min tidigare veterinär var noga med att påminna om att jag skulle försöka få i min kanin något så fort han vaknade. Hade dock inte problemet med att kaninen vart utan mat länge, då veterinärstationen låg i slutet av vår gata och fick då hem honom så fort kastreringen var klar.
#3 Det är vad jag också har hört.
jag får väl lägga in lite bladgrönt som han gillar och hoppas på att han äter både innan och efter
När jag kastrerade Joshi så skulle han absolut inte äta någonting innan kastreringen, han fick pellets kvällen innan.
Veterinären var noga att han skulle ha hö i transportburen när han vaknade upp, det mest praktiska är om du har en höboll. Då kan det inte komma åt stygnen, + det uppskattade veterinären då det inte skräpar ner lika mycket.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag skulle sett till att kaninen hade hö i transporten, jätteviktigt att han har möjlighet att äta direkt han börjar vakna. Precis som tidigare skrivits så ska kaniner inte svältas innan sövning, så ge honom ordentligt med hö, så han har både före och efter operationen. Om han lämnas tidigt på morgonen, kan det ju hända att han inte opereras med en gång så då är det viktigt att han har sitt hö.
Ska kaninen vara där så länge hoppas jag att den får en bur på kliniken under dagen. Är du osäker tycker jag du ska fråga din vet hur det går till hos dem och vad du ska ta med. :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Hundar och katter ska inte äta 6 h innan kastrering eftersom de kräks. Kaniner kan inte kräkas och måste äta för att hålla igång magen.
Ska han vara där hela dagen så skicka med både hö och pellets och vattenflaska i transportburen låter också som en bra idé.
Maten ska vara lättåtkomlig, så jag rekommenderar inte höboll.
Jag tycker du ska ringa din veterinär och fråga hur de vill att du gör, alla har olika rutiner. Det viktiga är som sagt att kaninen har tillgång till mat både dirket före och direkt efter operationen.
Hos min vet funkar det såhär:
Lämna kaninen på morgonen. En ren handduk, matta eller tidning i transportburen. Inget hö/halm eftersom det skräpar ner och kan fastna i såret sen.
Kaninen får komma till en tillfällig bur hos vet där det finns hö och vatten. Om man vill kan man ta med annan mat, tex pellets, då lägger de också in det.
Efter operationen får kaninen komma tillbaks till den tillfälliga buren där det finns mat och vatten.
På eftermiddagen/kvällen när kaninen piggnat till kommer man och hämtar den.
Lycka till med kastreringen :)