Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1238 ggr
natha-mjau
0

gosedjurjuckande

Varför har min hona börjat jucka på gosedjur?
det började förra veckan med ett 'marsvin' och sen har jag även en 'katt' som hon börjat slicka/riva/kraffsa på och när jag typ .. leker med katten med henne blir hon helt galen och hoppar runt och ska ha stenkoll på vart katten är. och nu ikväll gav hon sig på den, nu ligger hon på den och slickar på den.

varför detta beteende? har hört att honor brukar jucka på andra honor för att visa vem som är dominant, men gosedjur då?

Forgetful
0

Är inte expert på kaniner men jag har fyra råtthonor här hemma och de juckar med på varandra. Men de juckar på den som löper och inte tvårtom :S för gosedjur har aldrig löpt vad jag har hört XD

//Forgetful

Zvintos
0

Juckande behöver inte alltid betyda "dominans" utan är även något som honor kan göra när de är brunstiga. Under PARNING kan ex vissa honor rida på hanen för att få igång honom eller för att de helt enkelt är otroligt brunstiga.

Forgetful
0

Så hon är lite understimulerad på just den punkten då?

//Forgetful

natha-mjau
0

#2 jo börjar misstänka att hon är lite brunstig för hon har ändrat beteende lite och kissar på golvet.

men hon är bara brunstig? ska jag låta henne jucka eller ska jag ta bort gosedjuren… haha

Zvintos
0

#4: Personligen skulle jag nog plocka bort gosedjuren. Tungan ute

natha-mjau
0

#5 haha ja, känns inte så mysigt att ha dem i sängen längre.

det blir inte bättre om hon typ får träffa en kastrerad hane?

natha-mjau
0

Får man hopptävla med brunstig kanin?

Forgetful
0

Försök få henne att tänka på något annat :) hon är ju understimulerad på just det området och du kan med hjälp av aktiviteter kanske få bort de här tankarna. Det är iaf vad jag hade provat ^^

//Forgetful

natha-mjau
0

#8 aktiverar henne väldigt mycket under dagarna, just på kvällarna hon börjar när jag sätter mig till ro framför tvn ;/

Zvintos
0

Att låta henne träffa en kastrerad hane tror jag mer gör att hon kan få för sig att bli skendräktig?.

Forgetful
0

#10 Det tror jag med, hade satsat på att få henne på andra tankar istället för det ;/ prova att inte ha gosedjur framme och se om hon slutar då eller går på något annat så kan du ju urskilja hur understimulerad hon är

//Forgetful

natha-mjau
0
Lusthan
0

Är hon kastrerade? Vet inte om det hjälper kan kan ju ta udden av det. Jag skulle i så fall ge kaninen ett gosedjur att jucka på. Börjar hon jucka på andra djur är det bara att byta till hennes. :-)

[EllenAlicia]
0

Jag bara undrar, om ni vet vrf min kanin kravsar och börjar rycka i min andras kanins ''svans'' (rumpa) hon började det idag och hon jagade henne hela tiden hon brukar aldrig vara så!

natha-mjau
0

#13 nej hon är inte kastrerad:p

Lurvboll
0

14# Troligen för att visa dominans

I give you all my love, rabbits...<3

[EllenAlicia]
0

okej :) min andra kanin är en fegis så jag tror hon inte ''vågar'' bestämma