Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1258 ggr
[linneasandberg]
0

Diareé

Hej! Min lilla kanin mio, Han har fått diareé… Vi ger han några enstaka pellets på morronen nu och på kvällen för han blir så slö annars. Men han får inte alls mycket. vi testade att byta hö, ingen skillnad. Vi ska testa byta pellets också men har ni några tips? man kan ge? vet att man kan ge vatten med lite potatismjöl i till marsvin men det kanske inte är samma för kaniner. Kan man ge nyponproviva?

Ambellah
0

Han ska enbart ha Vatten och Hö vid diareé. Hört att det ska kunna gå att koka ris och ge också, men inget mina var intresserad av när jag testade att ge dem.. Hur länge har han haft diareén?

Mvh Alice och Morpen :)

[linneasandberg]
0

#1 alltså, det kommer ibland när man ger pelletsen men kommer jag inte kunna ge pellets mer sen då? Okej jag kan testa iaf :)

dermot
0

Ni har inga torkade groblad hemma? Eller det kanske finns några kvar där ute. Ge det till honom, har hört att det ska fungera vid problem vid magen.  :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ambellah
0

#2 när diareén har slutat kommer du kunna fortsätta att ge pellets som vanligt. :)

[linneasandberg]
0

#4 men det är det att när jag slutar med pellets då blir det bra, men när man ger han lite pellets får han diareé igen… :(

Ambellah
0

#5 kan vara att han redan får så bra hö att han inte behöver pellets :) Eller så tål han inte pelletsen helt enkelt ! Hur gammal är han?

[linneasandberg]
0

#6 han är 15veckor :)

Ambellah
0

Är han från uppfödare/omplaceringshem eller har du fött upp honom?

[linneasandberg]
0

#8 djuraffär faktiskt  Skäms

[linneasandberg]
0

#9 men det är från en uppfödare här i närheten som inte kunde ha kvar hanarna.

Ambellah
0

#9 okej, men då kan det vara för att ni har bytt foder för hastigt eller att han helt enkelt inte tål pelletsen :)

ElinaS
0

Hej! :) Jag säger som dom här ovan, ge han bara hö & vatten :)

[linneasandberg]
0

#11 ja så kan det vara. Nu har vi köpt annan pellets och får testa oss lite långsammare.

#12 Jo, jag har förstått det ;) välkommen förresten :D

Ambellah
0

#13 låter bra det, lycka till! :)

[linneasandberg]
0

Sådär, har gett han lite ris :3 det var gott tyckte han iaf ;D

Som sagt, kan man ge lite nypon proviva? Om ni har mer tips? får ni gärna komma med det :)

Ambellah
0

#15 som sagt det absolut bästa är ju hö och vatten.

Har hört att det ska gå att ge morotspuré också men inget jag har prövat…

Om diareén inte är borta efter att du bytt foder så är det nog dags att ta kontakt med veterinär :) (efter 2 dagar)

Hittade även denna hemsida som kanske kan vara till lite hjälp:

http://www.kaninhem.se/DIARRE3.htm

Lycka till! :D

Ambellah
0

Tänk även på att vänja in pelletsen LÅÅÅNGSAMT annars kan du få nya diarre anfall.. :)

Lillhems Kaniner
0

alltså är det riktig diarre, verkligen rinner ur honom skulle jag kontakta vet snarast. men är det mer lösare avföring ge bara hö och vatten.

Ris brukar man ge hundar när dom är dåliga i magen :)

[lolloita]
0

Det låter ju mer som att det är nattbajs som man kan hitta på morgonen? Små kletiga lortar som ibland sitter ihop?

[linneasandberg]
0

Nej det sprutar inte från honom det är mer som nattbajs ja. Men vi hållerpå att vänja honom så vi får se vad som händer. Jag har gett han ris en gång, ska jag fortsätta ge han ris? :)

[lolloita]
0

Jag hade bara gett vatten och hö och sen när han verkar bra i magen om det är nödvändigt bara ge lite, lite pellets.

Lillhems Kaniner
0

men ge inga pellets förän han har haft hö å vatten diet i några veckor. magen ska inte bara varit bra en dag utan längre tid.

Ambellah
0

#22 (18) jag gav en utav mina ris och då stoppades diarren en aning :)