Hoppträning
Tänkte skriva här och berätta hur det går när jag ska träna mina kaniner i hoppning. Eller ja selträning nu till att börja med. Om någon är intresserad av det. Säg till vad ni tycker. Har aldrig provat hoppning tidigare så jag vill ha kritik och tips?.
Dem jag ska träna är mina två holländare. Har börjat med Rachel som är ca 6mån. Lilla Knut är ju bara knappt 3 månader än så honom ska jag vänta ett tag till med. Har föresten inte sele som passar honom.
Var får man tag på så små selar? Mina minsta passar knappt mina dvv och Knut är än så länge mindre.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Började med Rachel idag så får ni säga vad ni tycker sen.
23 october.
Började med att sätta ut Rachel i hagen så hon kunde springa av sig en liten stund. Det var hon inte med på hon ville bara äta. Väntade ca 15min men inget spring och bus som det brukar bli vanliga fall. Så började ändå. Tog inte hunden så han blev så avundsjuk när jag började hålla på med henne.
Jag lät henne först nosa på selen och ja mig med för den delen. Selen var inte alls intressant. Lät den ligga hos henne med en liten stund. När jag skulle ta på den så gosade jag med henne samtidigt som jag satte den runt halsen. Inga problem. Sen magen med som jag fick göra större. Hon reagerade inte när jag tog den runt magen. Så fick jag fixa till så den satt helt bra.
När jag var nöjd med hur den satt så gosade jag lite sen så gick jag ut ur rasthagen. Hon satt och blängde på mig. För att hon hade selen eller för att jag slutade gosa vet jag inte. Hon började fortsätta äta och jag höll koll samtidigt som jag gav de andra mat. Hon hoppade runt och ställde sig på bakbenen. Helt obekymrad.
Ca 5min senare så tyckte jag det räckte så jag lyfta upp henne och tog av selen och tänkte sätta in henne i buren. Hon blev jättesur. Hade nog inte med selen att göra. Snarare för att jag skulle sätta in henne. Men mycket nöjd med hur det gick.
Nå vad tycker ni?
*följer*
Är Vääldigt intresserad av kanihoppning :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#2 Okej vad bra någon som är intresserad.
Jag vill också följa! :)
#1 Super! Det låter jätte bra! Vad bra att du började med att låta henne nosa och kolla igenom selen först ;)
Om ett litet tag (Näst,nästa) gång kan du ju säkert börja gå ut och gå med henne, kanske tillochmed nästa gång! Hon reagerade jättebra med selen ;)
Med hoppningen kan du börja med 10cm hinder, gå gärna med i Kaninhoppning ifoksu ;D
Kram Emelie och djuren!<3
Tack nu hittade jag tillbaka till den. Letade men hittade inte.
#6 hur långt har du kommit nu? :DD
31 october.
Skulle fortsätta träna Rachel nu när jag var hemma tidigt men samtidigt som jag tog tag i henne för att lyfta upp henne så kom min hund och tog ett skutt mot buren så hon blev rädd. Hon är lite rädd av sig så visste att hon skulle ta ganska bra stund på sig innan hon blev tillräckligt lugn för att kunna träna säkert. Därför tog jag lilla Knut. Han blev 3månader den 27 så kände att jag kunde prova lite.
Så jag släppte ut honom i ca 1 timme så han fick springa av sig ordentligt. Är en mycket pigg liten kille nämligen. Så tog jag och gjorde selen så liten som det bara gick.
Lät honom börja nosa först på selen och han var mycket intresserad. När den slutat vara intressant så började jag gosa med honom också och försiktigt ta på selen precis som jag gjorde med Rachel. Precis som med Rachel så gick det himla bra allt ihop. Visst selen var ändå för stor runt huvudet så han ska få växa till sig lite innan jag börjar göra mer känner jag.
Även han fick ha den i knappt 5min eftersom den var så liten. Han stutasade runt och busade på som vanligt. Sen lyfta jag upp honom och tog av selen innan jag satte honom i buren.
Snacka om att jag är stolt över mina två små busar. Ska se om gamla Freedom och Stampe kanske vill prova lite med.
#8 Vad roligt! Jättekul att det går så bra för dig ^^
#7 Jag är faktisk medlem på iFokus Kaninhoppning. Men är inte inne sådär jättemycket. Men bra att du sa 10cm då kanske det räcker att jag sätter upp ett par krukor med en pinne över. Har bara en hundhopphinder just nu men har önskat mig kaninhinder julklapp. Dem får nöja sig med annat så länge. Ska ju inte vara på några tävlingar än på ett tag. Blir utställningar nu i vinter istället.
Du får gärna förklara hur jag ska visa henne att hon ska hoppa.
# Jadå ;) Är roligt att hjälpa till ^^
Jadu först kan du låta henne nosa och titta på hindret, spelar ingenroll om hon inte förstår från början att hon ska hoppa, det är ju första gången ^^. Sedan om hon väljer att skutta runt och inte hoppa kan du sätta henne framför hindret, vill hon inte hoppa kan du sänka till ännumindre, hoppar hon inte då heller kan tu kittla henne under baktassarna då brukar de röra på dig :) Kom ihåg att inte träna för högt och för ofta ;) Höj succsesivt i början ^^
#11 Okej tack jag får prova det. Hanen han har haft hinder i buren hos sin uppfödare som han älskade så det kan han redan. Får hoppas att hon fixar det med. Ska bli så roligt. Synd att det blir mörkt så tidigt bara så jag hinner ju inte komma hem innan det blir mörkt. Blir bara vissa helger som jag hinner träna.
10 november
Rachels tur. Tog ut henne i rasthagen i ca 1½h så hon fick springa av sig. Tror dock att hon åt mest.
Jag satte på henne selen utan att gosa och inte protester eller något från henne. Lät henne ha den på sig medan jag tog in de andra kaninerna från rasthagarna. Hon hoppade omkring och busade. Så jag satte på kopplet och satte ner henne i gräset utanför hagen. Hon hoppade omkring och jag hängde på. Ibland så satte hon fart och ville springa iväg och då tog det ju stop och då blev hon lite rädd men det gick. Gjorde detta i ca 2min.
Tyckte det gick hyfsat bra. Enda problem var att få tag på henne i buren. Hon ville absolut inte ut därifrån.
8# min kanin är 6 månader och holländare men kopplet är såååååå stor vid huvudet! ;)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#14 Kopplet stor vid huvudet?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag menar på huvudet!
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#16 Ja jag fattar inte riktigt vad du menar med meningen "koppelt är för stort vid huvudet" där är ju inget koppel? Det sitter ju längst bak på selen?
Menar du remmen på selen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Remmen på selen ja som sitter runt huvudet. Håller med det är jättestort. Har det som minsta möjliga och det är ändå lite för stort. Jag hoppas att dem växer på sig lite där för annars blir det jobbigt.
17! jag manar rremmen på selet! :)