Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 964 ggr
mjuhm
0

Avmaskning vs fet mat?

Hej!

Nu är det så att en av mina kaniner, Sevgi, har magrat av rejält dem senaste dagarna. Under sommarn har dem endast får gräs, grönsaker & pellets, & nu när dom fick flytta in i garaget fick dem istället hö & pellets + grönsaker.

Nakhre, som är mamma till Sevgi, är fortfarande sitt runda, goa jag medans Sevgi är myycket tunnare. Jag känner ryggraden väldigt bra & när man håller i henne är det som om att hålla i ett levande skelett.

Jag började misstänka mask. Men nu är fallet så, att Nakhre är bossen i buren & hon roffar åt sig mer mat än vad Sevgi gör. Dock har jag "stödmatat" Sevgi på sidan om.

Har även provat att stänga in Nakhre i buren (dom har fri tillgång till hage), och Låta Sevgi äta ifred, men det blir bara så att Sevgi blir orolig över att Nakhre inte äter med henne.

Vad ska jag göra? Kan detta vara mask? Ska jag avmaska eller ge henne nån fet mat framöver?
Kom gärna med era smarta tips?.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

dermot
0

Har de varsin skål? Har hon uppblåst mage och klen rygg, eller är hon endast smal? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mjuhm
0

Hon har magrat av rejält de senaste veckorna*, ska det stå.

#1 Japp, dom har varsin skål, men dom äter mest ur samma.
Hon är inte uppblåst på nåt som helst sett, endast smal/mager.

[Wera]
0

Jag skulle ha avmaskat med Axilur. Det är vanligt att djur som varit på "bete" (som i ditt fall att dom varit ute och ätit gräs osv under sommaren) får mask till sensommaren/hösten.

Zvintos
0

Fet mat tror jag inte skulle lösa det om de inte säras på vid matning. Som du skrev så roffar ju mamman åt sig maten och om du då bara ger fetare mat, lär de sluta med att mamman är den som blir fet istället.

[Cameliont]
0

Det beror ju helt på om hon behöver avmaskas, låter inte så eftersom mamman är tjockis och mask smittar jättelätt. Om dottern är så spinkig kanske det vore bättre att ha dom åtskilda?

Fet mat är aldrig bra, kaniner är ju gräsätare och ska ha kalorifattigt och fiberrikt foder för att må bra i magen.

mjuhm
0

Hon avled för några timmar sedan…Gråter

dermot
0

#6 Va? Nej! Gud vad tråkigt. Styrkekramar till dig!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NaDa...
0

:(( ♥ Massor av kramar!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

mjuhm
0

Det var tydligen inte mask..
Isåfall borde mamman & min andra kanin fått det.
Enligt min låtsasmamma, hade hon inte mått så bra ända sen i somras, men hon sa ingenting, delvis för att hon inte kan svenska & knappt engelska.

Jag hade inte märkt nåt nu förns hon börjat magra av. Hade tänkt åka till vetrinären imorron, men det var försent..Gråter

Tack alla.