Död kanin :(
Min kanin blev avlivad i morse, hon låg på sidan och sprattlade och kippade efter luft. Jag förstår inte varför, hon har varit pigg hela tiden. För två-tre dagar sen hörde jag henne sparka mot sitt hus och bara shyshade henne för jag sov typ och nästa morgon var hon helt normal. (Förmodligen fick hon samma krampanfall då.) Läste lite på internet och det stod om tumörer osv, någon som vet något mer om detta? Har haft henne i ca 2månader, vet att hon har några kullar kaninungar förr och alltid varit frisk, hon var fem år också.
Hon hade hö och vatten i buren och dagen innan fick hon inga grönsaker för jag hade glömt att köpa, så inget kan fastnat i halsen? Jag testade massera hennes hals och tittade i munnen men såg inget.
Åh vad tråkigt.
Det finns flera sjukdomar som drabbar kaniner som kan ge krampanfall. Kaninen kan verka helt frisk mellan anfallen som efterhand kommer oftare och oftare. Det finns säkert inget du kunde gjort annorlunda.
Kram.
Okej tråkigt >.<
Tack :)
Enda säkra sättet att veta är ju att obducera.
Skulle kunna va trumsjuka, det kommer snabbt på och är ofta dödligt. hade en kanin som dog av det han fick också krapmer.
åt kaninen pellets?
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#4 Trumsjuka? Nä, men för några veckor sen gjorde hon de
Kaniner kan det gå snabbt med :(
Så hände det med en kanin min moster hade, ung kanin, började med krampa, sedan död.
Kaniner visar i regel inte att dem är sjuka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 här får du en länk om trumsjuka :)
http://kanin.ifokus.se/discussions/4d7154aab9cb4622390671e8-nedsatt-mag-och-tarmmotoriktrumsjuka
hoppas man får länka så här, annars ta bort den! :)
Mvh Järnskogens kaniner
Låter lite som trumsjuka, men jag vet inte vad som orsakat det, Men så hade hon ju bajsat en massor :/ Isåfall för lite Motion, för hon fick det mycket mer hos förra ägaren då hon typ var lös i trädgården en sommar :o
#8 jadu jag vet inte.. svårt det här, det enda sättet skulle noga va obduktion.
Mvh Järnskogens kaniner
#9 Försent, hon är nedgrävd och jag har ingen lust o gräva upp henne >.<