Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1775 ggr
Nuffekanin
0

Två hanar

Hej! Vi har nyligen fått en ny kaninunge hem till oss (Nougat), och vi vet inte riktigt vad det är för kön än, men vi tror att det är en hane. Vi har en hane sen tidigare, han heter Nuffe. Problemet är att när de träffas börjar Nuffe hoppa på Nougat och revirkissa på honom. Det är väl att han vill bestämma rangordningen? Finns det något sätt att göra så de blir kompisar eller kommer de bråka varje gång de ses?

PS: vi vill inte kastrera någon av de helst

Tacksam för svar!!

dermot
0

Man får inte ha två hanar tillsammans!! Olagligt, och de kommer antagligen skada varandra !

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Du kan inte ha 2 hanar tillsammans. Inte ens bara träffas då och då.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Två okastrerade hanar ihop är tyvärr att be om trubbel. Visst finns det vissa som funkar ihop, men dessa är inte många. Det vanligaste utfallet är slagsmål och dessa slagsmål brukar bli rejäla.. Kastrering är långt ifrån en garanti att de kommer överens sen heller, om man nu överväger detta.

När det gäller hanar så brukar det vara bäst att antingen ha dessa själva, eller kastrera honom och ha ihop med en hona.

Fridaaaa
0

Och det hjälper inte att kastrera dem.

Ska man ha 2 kaniner ihop, är kastrerad hane + hona bäst.
Ibland fungerar honor ihop med.

Ni borde läsa på lite mer (inget illa menat).

Nuffekanin
0

okej, tack för svaren. Vi är alltid med när de träffas så de skadar inte varann, men då får vi väl ha de försig :)

conejos
0

#1 det är väl inte olagligt?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

dermot
0

#6 Jo, man får inte ha två okastrerade, könsmogna hanar i samma bur. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#5 Det kan gå riktigt snabbt sen när ungen blir äldre, om dem börjar slåss.
Så låt dem ej träffas alls! Bara onödigt och dumt.

Zvintos
2

Faktum är att det inte är olagligt, då det är en rekommendation/råd att inte ha två okastrerade hanar ihop. Precis som det är en rekommendation/råd att ha två kaniner ihop.

"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya
grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som
hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör
inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad
hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund
av upprepade betäckningar och födslar."

dermot
0

#9 Jaha… Men då var det väl jag som missuppfattat det. För jag har alltid fått höra att det är olagligt från flera olika håll. Både uppfödare, veterinärer m.fl :)

// Anka

Zvintos
1

#10: Är nog flera som tror det är olagligt.
Men det är fullt olagligt, även fast jag inte skulle rekommendera det överhuvudtaget. Glad

conejos
1

det är ju väldigt olika,beroende på kaninerna,oftast funkar det inte och man ska aldrig chansa och prova.Men som sagt är de inte olagligt

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Nuffekanin
0

#7 Vi har de inte i samma bur, men det skulle vara kul om de på ngt sätt kunde vara "vänner"

Fridaaaa
1

#13 Kommer inte att gå gällande 2 hanar dessvärre.
Fåtal gånger har bröder som har vuxit upp tillsammans fungerat tillsammans men inte annars.

Suskiv
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 Det kan gå att ha tv okastrerade hanar som inte är släkt ihop. Vi hade det när jag var barn. Men så bodde de på ca 5-6 kvm. Idag skulle jag inte chansa dock.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
1

#15 Ja på 5-6 kvm kan det ju får det är ju extremt stor yta för 2 kaniner, men som du säger, dumt att chansa. Och tror inte TS har så stor yta:)

Nuffekanin
0

Nu har jag kollat upp det hela och det är inte alls olagligt att låta två hanar träffas! De bor förstås inte i samma bur, men de springer runt lite tillsammans när vi är med. Och jag kan faktiskt se en förändring! Nuffe är inte alls lika dominant och de börjar vänja sig vid varandra :)

//Nuffelover

Fridaaaa
2

#17 Nu kanske det fungerar, men när den lille blir könsmogen är risken väldigt stor att dem kommer börja att slåss. Så oerhört dumt att chansa.
Plus att det redan har skrivits i tråden att det inte är olagligt.

Nuffekanin
0

Okej, vi får se hur det blir sen då, än så länge vet vi ju inte vad Noygat (den lilla) är för kön, för det är ju väldigt svårt att se, men vi tror att det är en hane, det ser ut så. :)

Mvh Nuffelover

Fridaaaa
1

#19 Men tänk om det är hona? Då kan dem ju inte hälsa på varandra, för PARNING sker snabbt, inte alltid man hinner med. Hade jag varit er hade jag kollat med en uppfödare i närheten som hjälper er att kolla könet. Och är det en hona måste ni ha dem åtskilda. Helst om det är hane med just för risk för slagsmål.

Nuffekanin
0

Om det visar sig vara en hona så har vi de såklart inte tillsammans, och jag tror inte det är någon fara, för jag är alltid med och är när när de är tillsammans. T.ex. när Nuffe hoppar på Nougat och försöker "äga honom" så tar det bara någon sekund tills vi har fått bort honom, så det är og ingen fara om Nouggis är en hona :)

Mvh Nuffelover

Fridaaaa
1

#21 Jag hade då inte chansat, bara dumt att göra det men upp till dig om du vill ta risker.

Inspiration
1

Tycker också att det känns dumt. Säkra före det osäkra skulle jag säga. Men om ni vill riskera bitskador eller en PARNING så är det upp till er.

Zvintos
0

#21: En sekund kan mycket väl räcka för att få till en lyckad PARNING.