Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3444 ggr
Salish
0

Mager kanin

Hej! För nån månad sedan eller två fick jag en ny kanin. Hon var redan då mager och hade varit det hela livet (hon är 6 år) men hon verkade må väldigt bra ändå är helt frisk i övrigt. Nu när det börjar bli kallt vill jag ju att hon ska skaffa sig mer hull så hon blir lite varmare. Just nu äter hon ganska mycket hö, en halv deciliter pellets och på senare tid har jag börjat lägga i en halv matsked solrosfrön i pelletsen varannan dag. Hon är verkligen jättesmal. Jag känner revbenen, ryggraden och lårbenen och bäckenet ganska tydligt genom huden. Vad kan jag ge för att hon ska lägga på mer hull? Hon är inte trött eller energilös, hon är jättepigg mest hela tiden.

conejos
0

När kaniner börjar bli äldre blir dom alltid kantigare,svårt att få dom i samma hull som en ung kanin

pellets är ganska starkt och en gammal kanin kan bli dålig i magen av det.

men de bästa är att ge havre eller korn det blir dom tjockare av :P

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Salish
0

Jo, men hon var lika mager när hon var ung. Hon gör av med väldigt mycket energi också. Springer och håller på. Så jag bör sluta med pellets? Och ge mer hö? Om jag ska ge havre, hur mycket bör man ge då?

Lillhems Kaniner
0

Tycker det låter som hon har en bra kost. Har du testat avmaska henne?

Salish
0

Nej det har jag inte. Hennes bajs ser ju normal ut. Hon kan väl inte ha haft mask hela livet? Men om man avmaskar och hon inte har mask, vad händer då?

Jag hade tänkt testa havre, det känns som om det är bättre från solrosfrön. Kan jag ta med havre från stallet och ge? Eller behöver man speciell havre till kaniner?

Lillhems Kaniner
0

Jo dom kan ha mask länge. det är ingen fara att avmaska. men man ska inte göra det för ofta. oftast syns det inte på bajset om dom har msk utan det brukar synas när dom blivit avmaskade.

Solros frön används just för fettes skull (om ja fattat rätt?) så det är ju bara bra. tyvärr vet ja inte hur mkt o ofta man bör ge.

Det är bättre att ge krossad korn än havre. Men tänk på att inte ge lika mkt korn som pellets. Utgå från den mängd pellets du brukar ge, alltså en halv dl. det ska vara lika mkt sen även om du blandar me korn. Kanske att du kan utöka totala mängden lite nu när det börjar bli kallt.

Salish
0

Tack för tipsen! Var nånstans hittar man krossad korn? Och avmaskningsmedel?

Lillhems Kaniner
0

Krossad korn finns på granngården. dock 22kg. kanske har någon bonde i närheten som har?

Av maskningsmedel köper man på apoteket. Axilur har jag använt.

Salish
0

Aha tack! Det finns ett apoteket och en djuraffär/ridsportsbutik nära min skola, kan kolla där imorgon. I stallet finns havre och korn, men jag vet inte om kornet är krossat dock. Varför är det bättre med korn än havre?

Lillhems Kaniner
0

Kornet måste vara krossat. Delade meningar om havre oxå ska vara krossat eller inte. Korn är fett medans havre är energi.

Salish
0

Allrighty then. Då ska jag kolla om jag får tag på krossat korn. Problemet är ju att närmsta granngården ligger i Kungälv, och det tar ganska lång tid att åka dit. Men jag ska kolla om kornet i stallet är krossat eller inte. Jag har själv aldrig öppnat tunnan för min häst får inte korn. Annars så ska jag kolla i olika hästsportsbutiker. Kollade lite på det där med axilur, verkar som att man ska ta 0,2 ml per gång i 5 dagar? I flytande form?

Lusthan
0

Jag har samma problem med en unghane här hemma som dessutom efter en dos avmaskningsmedel och en förstoppning helt har stannat i växt. Det är en belgisk jätte på 5,5 månad som fastnat på fem kilo i över en månad nu. får se om det blir bättre nu när han är frisk men det känns lite olustigt med en kanin som vuxit ett kilo per månad och lite till innan…

Jag ger lite mer pellets och så får han äta gräs ute fortfarande, massor med hö och innan krossad havre men får nog ge han korn istället när jag läste det här. Solrosfrön kanske skulle vara nått också.

Havren tyckte han för övrigt inte om så nu har jag en hel påse full som han inte äter…

Salish
0

Jag väntar nog med att avmaska och ändrar foderstaten först och ser om det förändras. Bajset ser ju som sagt fullt normalt ut, inga vita prickar alls. Det enda symptomet hon har är ju att hon är smal och det har hon ju alltid varit.

Lillhems Kaniner
0

Som jag sa så syns det inte i bajset när dom har mask…

Axilur ger man 0,5ml per kg. Man måste följa dosreceptet.

#11 Jag fick två döds fall på bebisar efter att deet började bli kallt och gräset frostbitet. Var till vet med ena och hon trodde de dog av nån infektion. Det är något med gräset när det blir frost, nått me bakterier som sätte sej högst upp på grässtråna. Mina hade varit ute ca 3-4min när ja städa deras bur men det räckte för dom minsta i kullen, även om dom var drygt 5v.

det ja tänker på är att det låter konstigt att han slutat växa. tyvärr kan jag inget om jättar så det är bättre fråga nån som föder upp. dom kanske har nån period dom inte växer för att sen skena iväg :)

Lusthan
0

Då är det kanske slut med utevistelsen ett tag. Inte för att vi haft frost förvisso… Men man vill ju inte att han ska bli sjuk igen. Ja, jag funderar på om jag ska kolla lite hur tillväxtperioderna är hos jättar. Han växte bra tills han fick ett medel mot mask och öronskabb som en kattunge tog med sig hit. Sen stannade han på fem kilo. Då fick jag höra att det inte var helt ovanligt att det hände. För cirka två veckor sen blev han förstoppad och det är inte förrän nu han är helt återställd igen och mår bra. Växer han inget nu de närmaste veckorna får jag nog börja oroa mig igen. Tycker han är mager också såklart.

Lillhems Kaniner
0

De ungarna som dog för mej blev förstoppade och sen dog :/

Lusthan
0

Så trist, det verkar ganska vanligt att de dör av förstoppning. Han vill väldigt gärna ut, när vi får frost får han börja stanna inne med andra ord.

Lillhems Kaniner
0

Ja kommer inte riktigt ihåg vad veten sa om det me frostbitet gräs. tydligen kan hästar oxå bli dåliga av det. Kolla med vet i närheten om de vet något om det. den jag var hos är skitsvår att få tag på…

Lina R
0

"Korn är fett och havre är energi"

Fett är väldigt energirikt. Bara för att förtydliga lite =).

6 år är ganska gammalt, de kan vara svårare att hålla i hull då. Sen så är ju vissa kaniner byggda så att de känns benigare än andra. Avmaskning har du redan fått tips? om, annars så är alltså nyckeln till att få en kanin upp i vikt samma som för alla andra djur: Den måste få i sig mer energi än vad den gör av med. Det här kan man åstadkomma genom att ge kaninen mer mat (men då ska man helst ha en fiberrik pellets för att inte riskera att magen pajar, Versele Laga Cuni har fiberrika pellets), eller ge kaninen mer energirik mat. Energi skrivs i MegaJoule (MJ) på foder. Ett enkelt sätt att tillföra mer energi är att tillföra mer fett, tillexempel genom solrosfrön som du redan gör.

Om det rör sig om en kanin som väger mer än 2kg så kan du nog våga ge mer kraftfoder, upp till 1dl. Det är mycket, men om du verkligen känner att hon är mager så finns det inte så många andra sätt att göra det på. Du kan också leta efter ett foder som är mer energirikt men samtidigt har mycket fiber. En högre E-vitaminhalt kan också hjälpa.

Vilka foder har du tillgängliga i ditt område? Och vad ger du idag?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Salish
0

Just nu år hon bello kaninpellets. Det har funkat jättbra på mina förra kaniner och det fick hon innan hon kom till mig också. Jag tror att hon väger lite mindre än 2 kg. Hon är ganska liten i kroppen också och har långa bakben, så hon ser lite smalare ut än vad hon är, men hon är fortfarande underviktig. Jag ska ner till stallet idag, om jag inte hittar krossat korn, kan jag ta havre då istället? Det känns som om det är lite nyttigare än solrosfrön.

Lina R
0

Ge henne mer grönsaker istället :-). Det är också ett sätt att få i dom mer kalorier :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Baby-Blue
0

Jag använde valigt havregryn till min lilla nin som behövde ha mer hull och det funka jätte bra och snabbt gick det :)

Salish
0

Sväller inte havregryn i magen?

Lusthan
0

Då kan man göra havregrynsgröt. Inte så poppis hos Sture men det finns kaniner som gillar det. :-)

Salish
0

Mina förra kaniner gillade det. Men i helgen ska jag hämta en kanin och där finns det en gram gården, så jag får väl köpa krossat korn då!

Lillhems Kaniner
0

#18 jo det är det ju :) men säger ja fel? ja har fått lära mej att man ska ge foder med högre procent korn än havre. hmm får nog öppna en korn vs havre fråga men det gör ja på annat ställe :P

Lina R
0

#25 starta en ny så deltar jag gärna :-)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lillhems Kaniner
0

#26 tar det på k-net ist ;)

Otario
0

Min ena kanin är också rätt mager.. Hon får självklart fri tillgång till hö och grönsaker (eller frukt) varje dag och ibland även något knäckebröd.

Pellets fick hon och hennes bror när de var små, men sedan slutade vi köpa det av någon anledning.. Köpte nytt efter ett bra tag och testade, men då reagerade brorsan med kraftiga magproblem och det blev en tur till veterinären.. Han var nära på att dö.

Vågar därför inte ge pellets igen och undrar om det finns något annat jag kan ge istället för att få upp hullet på min tjej? Ni har ju nämnt krossat korn, går det bra som "ersättning" för pellets? I vilka mängder ger man det till en lejonhuvad kanin? Solrosfrön, skalade eller med skal? Man känner ryggraden och det är inget mysigt alls…

/ Emma

Lina R
0

Ge en pellets som är fiberrik och snäll mot magen så håller magen bättre :-). Spannmål är inte riktigt kaninanpassad mat, det innehåller mkt fett och stärkelse och lite fiber. Det och solrosfrön ska endast ges i mycket små mängder. Versele Laga Cuni Complete eller Pro (Djurmagazinet), Oxbow (veterinär lr internet), och Agrobs (www.futterkonzept.de) är fiberrika och snälla kraftfoder. Luzernhack eller pellets kan också funka (alfalfa).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Otario
0

#29 Tack så mycket för hjälpen! Kanske var dålig pellets vi köpte.. Det var någon sort från granngården, det är det enda jag minns.

Jag har hört att Cuni Complete inte är något bra foder alls? Kanske har fått det om bakfoten?

Oxbow, är det detta fodret som heter Essentials? http://www.oxbowanimalhealth.com/products/type/detail?object=1536

Agrobs, fanns flera sorter, verkar detta foder bra? Verkade vara extra mycket fiber i det: http://www.derfuttershop.de/produkte/heimtiere/nagetiere/16788_pre_alpin_lepo_fibre.htm

/ Emma

Lina R
0

Agrobs är min favorit :-). Flowers är den jag diggar mest. Jag har ju många kaniner (14) så jag blandar egna blandningar med agrobs pre alpin wiesenflakes och pre alpin senior som bas (hästfoder som innehåller exakt samma men större säckar), och köper till örter, blommor, rötter och torkade grönsaker. Till dräktiga och ungdjur blandar jag också i små melassfria lusernpellets från bibo-natur.de för att höja protein. Melassfritt, spannmålsfritt, soyafritt, palmoljefritt, ekologiskt…. Älskar Agrobs! Riktig kaninmat :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Otario
0

#31 Låter bra, tack så mycket! Vart har du köpt fodret ifrån? Nätet eller fysisk butik? :)

/ Emma

Lina R
0

Nätet :-). St Hippolyt är svensk generalagent men det är billigare (och supersnabb leverans) via futterkonzept.de. Betalningen gjorde jag via min internetbank (utlandsbetalning).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Nätet :-). St Hippolyt är svensk generalagent men det är billigare (och supersnabb leverans) via futterkonzept.de. Betalningen gjorde jag via min internetbank (utlandsbetalning).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Otario
0

Tack! Ska se om jag får beställa för päronen mina :) Priset var ju rätt saftigt.. men det är säkert värt det!

/ Emma

Lina R
1

Jo det är därför jag beställer storpack örter och blommor och blandar med hästvarianten istället. Www.stroeh.de

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Acinorev
0

# 30 Cuni Complete är väl ett av de bättre pelletsen att ge sin kanin? Det är milt mot magen också.

Kassy
0

Om man ska avmaska är det axilur för katt eller hund som gäller då? Verkar inte finnas för kaniner..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Lina R
0

Axilur funkar bra :-). 0,5ml/kg i en vecka, upprepa igen efter två veckor.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#38 Ja flytande Axilur :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.