Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 7962 ggr
Matilda_91
0

gräs istället för hö?

Igår var det en tjej i 30-års åldern här och hälsade på mina kaniner. Hon har själv haft en liten uppfödning men har slutade när hon fick barn. Vi pratade om det fina vädret och hur härligt det var nu när allt börjar bli grönt. Eftersom hon bor ganska nära mig brukar hon se när jag kånkar stora hösäckar från stallet och sa något i stil med att jag skulle slippa det nu när kaninerna kunde äta gräs.

Hon berättade att hon aldrig gav sina kaniner hö på sommaren eftersom gräs ändå är samma sak som hö.

Vad tycker ni om detta? Kan man ge strunta i hö på sommaren, eller är det fortfarande lika viktigt? Skriv!

Tina-A
0

Hö är ju delvis torkat gräs, men det finns ju också lite andra växter och sånt i hö.

Får man med allting så kan man ge gräs istället, men det allra bästa är nog att ge både och.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina får inget hö på sommaren utan vi slår gräs till dom. samt drar ner på kraftfodret. Halm har dom givetvis i burarna så dom hela tiden har att göra. Det viktigaste är att ta bort det gräs dom inte äter upp efts det kan börja jäsa inne i buren.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Elina.
0

Kaniner ska alltid ha fri tillgång till hö, även på sommaren.

KajsaM
0

Jag har Hö åt Hampus inne i lekstugan och så äter han gräs i dagburen elr vad jag ska kalla det. Han kan även ha hö/halm i huset. Tycker att kaninerna ska ha hö också :)

Hopi
0

Jag kommer att ge mina fri tillgång på hö även på sommaren. Finns ingen anledning att chansa tycker jag. Dom äter ju självklart mindre med hö då eftersom dom får gräs. Men då kan dom själva välja iaf!

[Niike]
0

När våra kaniner får gräs, får de inte hö. Men om vi någon dag inte skulle hinna plocka gräs eller av någon annan anledning, får de istället hö. Gräs är ju hö fast färskt;)

twinnie
0

Har alltid hö till Moses :) Inte bara för att han ska kunna äta det, utan för att han sover i det :) Halm gillar han inte att ligga på :P

susanne-s
1

Undra om vildkaniner äter hö på sommaren när det är så mkt godare med det saftiga, nyttiga gräset och örterna som finns…Oskyldig

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Niike]
0

#8 Våra kaniner äter inte hö på sommaren. Inte mycket iaf. :)

Matilda_91
0

Jag kommer att fortsätta släpa på hosäckar fårn stallet hela sommaren. Tror att höet är viktigare än pellets och om jag skulle välja bort något så skulle det helt klart vara pelletsen. Så att kaninerna käkar hö, gräs, grenar, frukt och grönsaker.

Hopi
0

Matilda_91: Du behöver nog inte släpa lika stora mängder hö på sommaren iaf. ;)

Men visst känns det bäst att dom får själva välja. Dom är ju vana vid att ha hö. Visst älskar dom färskt gräs, självklart! Men lite hö skadar ju inte. Förstår inte varför det ska vara antingen eller.. Men alla gör ju som dom vill, jag kommer ha både ock iaf! ;)

twinnie
1

#11 Håller med

Jojsan
0

kommer också ha både och, som ni säger, då kan de ju välja gräs eller hö eller gräs och hö ;)

Elina.
0

Kaniner behöver höet för att hålla vätskebalansen.

[Quellii]
0

Jag ger båda :)

myriis
0

Jag ger mina kaniner hö året om ;) Dock har inte mina kaniner hö i sina rasthagar-

Chessan
0

Jag tror inte att det är nödvändigt att ge hö om de har tillgång till gräs dygnet runt… Det är samma sak, bara att det ena är torkat… Hö är ju egentligen bara ersättning när vi inte har frisk gräs att ge dem…

Horsepower
0

man kan odla gräs i kruka ibland på vintern,man kan juh köpa i zooaffären,och tänk på att om man plockar gräs ute som kanske en vildkanin suttit på kan det hända att kaninen hade nån sjukdom som din kanin kan få om du ger gräset till den!Det vill säga om kaninen inte är vaccinerad!jag ska iaf odla gräs själv på sommaren.

Bobby
1

Vad det gäller sjukdommar så smittar inte det mera med hö eller gräs… För den delen är hö exakt samma sak som gräs, fast torkat! På sommaren är det perfekt att ge kaninerna gräs, då det innehåller mera vatten än hö och vätska behöver kaninerna ha i sig mera under sommaren då det är varmt.

Hö är gräs, alltså samma sak som vi ger sommar,som vinter.

Spara lite penga och plocka gräs och maskrosor till era kaniner…

Tänk er själva en häst på sommarbete.. Den skulle aldrig få för sig att äta hö om den har gräs att välja på!Skrattande

Bobby
0

Någon skrev även att hö innehåller andra växter än gräs… Klöver och olika sorters gräs= hö Vilket är samma sak du kan plocka till din kanin. Gräs innehåller nästan alltid mera nyttigheter än vad hö gör. Mycket av höet man köper är andra eller tredje skörden, vilket betyder att det är inte mycket näring i det.

Jojsan
0

man kan ju ändå alltid ha både och :)

giffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som skriver att ni ger hö även på sommaren, kan ni förklara varför? vad e det i höet som ni inte tror att kaninen kan få ifrån gräset? Vet ni vad hö resp gräs är??

Som Bobby skriver så är ju gräs bättre än hö. Och av gräs så görs ju hö… Så jag som inte är så kunnig på kaniner förstår iaf att gräs måste duga alldeles utmärkt på sommaren, för om man går på kaninens ursprung så vet jag inga vilda kaniner som har tillgång till hö.

Vad beträffar vätskan så borde ju även där gräset vara bättre, då kaninen får i sig vätska naturligt. Det kan vara därför man inte tycker att kaninen dricker lika mkt, men den behöver heller inte det då den iaf får i sig vätska.

Våra hästar dricker heller inte lika mkt på bete som när de står på stall och äter hö.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

bonnmora
0

#22 Håller med!

Tina-A
0

Jag skulle gissa att "grejen" är att det är så mycket lättare att få tag i hö än gräs. Att få tag i kanske är fel ordval, men att få tag i större mängder.

Man kan gå in i affären och köpa flera kg hö och så har man det där. Gräs måste man gå ut och plocka, om man nu inte kan skörda stora högar gräs på något sätt. Inte för att det är jobbigt att plocka gräs, men om man kan ge både gräs och hö samtidigt tycker jag det är bra. Man måste inte ersätta det ena med det andra. Då kan man ge olika mängd gräs, beroende på hur mycket färskt man plockat just den dagen, och samtidigt ge obegränsad mängd hö.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Horsepower
0

Håller med dig tina

[Quellii]
1

Kan det inte vara så att gräset kan vara lite för kraftigt för våra tamkaniner i för stor utsträckning? Dom är ju trots allt inte vana det "vilda livet" som harar och vilda kaniner..

Har man kaninerna vana vid gräs så är det jättebra att ha det under sommaren, men tänk på att höet innehåller mer örter osv. Gräsmattegräs är nog inte tillräckligt med vitaminer och näring, därför är det bra att komplettera med hö om inte kaninens betesbur står på en äng med friska örter och blandade grässorter :) Jag tycker att det är helt okej att byta höet mot gräs som är fyllt med nyttigheter, om kaninen är helt van grönfoder och att det inte bara är "gräsmatte-gräs". ^^

Sen så måste man ju tänka på att det inte heller är bra att kaninen bor i beteshage med gräs dygnet runt eftersom att på kvällen/natten bildas det dagg och om kaninen äter gräs som är blött av dagg kan den få diarré eller trumsjuka. Samma sak gäller gräs som är blött av regn.

/Photoniq - www.alexandra.foo.se

Bobby
0

Gräs är inte för kraftigt för  kaniner… När du ska börja ge färskt gräs, börja i små mängder som med allt annat som är nytt för kaninen.

giffan
0

#26 vad är de för sjukdomar de kan få av dagg och regn vatten? Vart finns det att läsa om dem? diarré vet jag vad det är , men inte det andra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linda-A
1

Mina har redan börjat få lite gräs och när det har växt upp ordentligt i markerna brukar de bara få gräs. Men trots det brukar jag alltid ha hö hemma ifall jag måste bort eller om det är för dåligt väder för att ge sig ut och plocka gräs!

[Quellii]
0

**Trumsjuka
**Trumsjuka kan uppstå vid snabbt foderombyte, vid utfodring av gasbildande foder som t.ex. rödklöver och kål, eller vid mögligt foder. Det kan även uppstå i samband med infektionssjukdomar eller om man ger blött grönfoder. Sjukdomen är mycket plågsam för kaninen och den kan leda till döden inom ett par dagar. Maten jäser i magen och bildar gaser som gör magen uppsvälld. I värsta fall kan magen eller tarmen brista och kaninen dör, eller så kan kaninen kvävas.

Symptom: uppsvälld mage som ömmar vid beröring, djuret sitter stilla och har svår smärta. Kaninen kan ev. gnissla tänder eller trumma med bakbenen p.g.a smärtan. Det kan även förekomma andnöd.

Unga kaniner drabbas lättare då deras mage och tarm ännu inte hunnit anpassa sig till den tarmflora som vuxna kaniner har. Speciellt kaninungar som skiljts tidigt från sin mamma löper risk att drabbas.