Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 973 ggr
Kassy
0

Mager men har hakpåse

Fick två kaniner när jag var nio år då kaninerna annars skulle avlivas och dom har haft hakpåse sedan jag såg dom första gången 2,5 år och nu är dom snart 8 år och den ena är smått mager och har varit det periodvis men har alltid varit lite benig. Men vad ska man ge dom då? För hakpåse är väl fett? Man ska ju inte känna ryggraden övertydligt heller..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Ambellah
0

Hakpåse går väl inte att få bort på vissa kaniner om jag inte minns helt fel? Någon som är mer erfaren får svara på denna fråga tror jag :)

Mvh Alice och Morpen :)

Lina R
3

Hakpåse är oftast ett tecken på fetma eller att kaninen någon gång varit fet. Det är som på riktigt tjocka människor som bantar: det blir kvar massa lös hud. Honor som får för mycket foder under dräktigheten får väldigt lätt hakpåse. Om kaninen är mager (ryggrad och revben känns vassa) så är den det, med eller utan hakpåse. En 8-årig tant som börjar magra lite kan behöva ett gott och nyttigt kraftfoder. Cuni complete är bra och dessutom ganska lätttuggat. Solrosfrön ger extra energi (rika på fett, selen och e-vitamin). Fortsätter hon magra av, avmaska och kolla tänderna.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lurvboll
0

Håller med det som 2# sa. Men du kan ju känna om dett är bara skinn eller också fett där i hakpåsen. Troligen är det bara skinn eftersom hon värkar vara mager.

I give you all my love, rabbits...<3

Kassy
0

Asså hon bor med en annan hona som är i normalt hull och hon har alltid varit i normal hull med hakpåse medan den andra honan allts varit lite "benig" och har hakpåse hon med. Tror hon är lite magrare uppbyggd, men ska öka hennes fodergiva och se om det blir bättre, självklart har dom fri tillgång på hö ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

ElinaS
1

hejsan! min första kanin (penny) hon hade hakpåse fast hon levde på enbart gräs, vatten, hö och grönsaker. hon var en belgiskjätte blandning och pennys uppfödare sa att det var helt noromalt att dom hade hakpåse eller "dubbelhaka".

har faktiskt ingen aning själv! Skrattande

Ambellah
0

TS: Vilken ras? är din kanin? :)

Mvh Alice och Morpen :)

Kassy
0

# 6 Dvärgvädur

Ljusta
1

Hakpåse är inte alltid ett tecken på att kaninen är överviktig. Vissa honor får pälskragar, som en krage som kanske är till för att honan kan plocka päls när hon får ungar? Har själv haft en hel del sådana honor, plockar man bort ullpälsen där (sitter väldigt löst) så kan kragen försvinna helt :)

Det kan ju som sagt vara så att hon varit överviktig tidigare och att hakpåsen är kvar nu av den anledningen. En "fettpåse" är väldigt svårt att få bort även om kaninen går ner i vikt. Håller annars med om Lina R:s råd angående foder och avmaskning.

Ljustadalens kaningård

Lina R
0

Det är vanligare att större raser har hakpåse :-). Det är nämligen tillåtet på utställning, medans små- och dvärgraser blir diskade om de har hakpåse.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Kassy
0

# 8 & 9 Okej, fast dom är större än dvärgvädur så vet inte om dom är renrasiga eller inte.