Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2159 ggr
Körsbär
0

Sätta ihop kaniner

Hej!

Igår hämtade jag min lilla flicka Ariel som ska vara sällskap till min kastrerade hane Chester.  

Jag har läst lite om att kaninerna ska träffas på en plats där ingen av dom har varit, stämmer det? men problemet är att jag inte vet hur, ska jag sätta Ariels transportbur uttanför hagen så dom får nosa på varandra? När kan jag sätta ihop dom? Ariel hämtades igår efterrmiddag och har stått på altanen sen kl.16.00 (?) igår.

[linneasandberg]
2

Jag gjorde så att först tetade jag att låta dem springa i hagen. Theodor min lille kastrerade kille var ju så go och snäll så jag tänkte att han inte skulle kunna skada nått eller någon. men aj aj där hade jag fel! han var på henne direkt! han nafsa efter henne så jag tog in dem. Jag hade deras burar brevid varandra (innekaniner) så att dem kunde se varandra. Inga problem. Men! När honan skulle springa av sig i rummet och han satt i buren blev han piss! Hade öronen bakåt attackerade gallret… suck…. Men Leia (honan) kämpade för sin drömprins… Så efter 3månader i skillda burar så hade jag gett upp hoppet :( Men jag testade en sista gång Jag öppnade gallret emellan burarna så Theodor (hanen) kunde hoppa in i Leia's bur. Det gick fint. Han brydde sig inte så mycket om henne. Men jag vågade inte låta leia komma in i hans bur.

Efter det så tog jag ut båda i hagen! Jo, han nafsa inte en ända gång! så där satt jag och var supernöjd :3 Dagen innan så kollade dem på varandra och såg ut att drömma om varandra <3 jaja, sen så tog jag in dem i buren igen och då funka det faktiskt! det funka!! :D Så sen efter nån månad köpte jag en "hel" bur som är lite kortare än den andra fast bredare! (det var 2st 100x50cm brevid varandra) Så nu har dem levt i 1månad tsm och du ska fatta hur Leia kämpade med det där! hon pussade och gosade och ville aldrig släppa han :3 Och nu ligger dem i buren brevid varandra och pussar på varandra (till och med theodor har börjat med det!!) :D

Haha det var min historia (ursäkta för lång tet) Men ifall det inte skulle funka för dig tycker jag verkligen inte att du ska ge upp för det är verkligen värt det! Hoppas du fick lite tips? av texten :) Lycka till! ge Leias "bror" en kram ;)

Zvintos
0

Att sätta hennes transportbur utanför hagen, om hanen sitter i hagen, är nog ingen bra idé. Då sitter han ju på en plats där han har revir. Flytta hellre i sådana fall hagen till en plats där den inte stått tidigare och sätt sedan ner transportburen i hagen alternativt sätt dig i hagen med henne i knäet. När exakt du väljer att göra detta beror lite på. Jag skulle väntat tills kaninen lugnat ner sig från åkturen och börjat känna sig lite mer hemmastadd.

Körsbär
0

#1 Tack, jag ska ge Chester en kram från Leia! :) Tack för tipsen.

#2 okej tack, så dom kanske ska mötas om någon dag då?

BusBella
0

Håll burarna nära varandra, sätt ner på neutral mark eller på hanens revir (hanar är i dem flesta fall lika revirhävdande som honor men det varierar från kanin till kanin), sätt ner dem tillsammans när Ariel har vuxit en liten bit till (om hon är en unge) så att hon kan försvara sig själv och du ser att dem är vänner genom gallret. När du sätter ihop dem är det stor risk att dem ryker ihop, låt dem hållas i ett par sekunder och se om dem ordnar upp det själva för dem måste få en chans att välja rangordning, fortsätter dem så får du fortsätta att ha dem bredvid varandra och testa igen senare.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Kassy
0

När jag sätter ihop kaniner brukar dom få bo med ett galler emellan några dagar innan jag testar att sätta ihop. Hade en hona med ungar i en hästbox vintern 2009-2010 och honan hade gått ihop med en annan hona innan hon fått ungar och för att få dom sams igen satte jag honan utan ungar i en trekantsbur några dagar, men en morgon hade honan rymt ur trekantsburen och satt och tuggade hö med den andra honan och kaninungarna hur fridfullt som helst ;) Sedan när jag skulle sätta ihop 4 st honor i en bur på 7x2 m bara släppte jag in dom där eftersom det va neutral mark med en ny bur och det har funkat hittils med båda ihopsättningarna ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Körsbär
0

#4 okej, tack för tipset! Hon är 10 veckor gammal snart (tisdag) ka´n jag sätta ihop dom snart då?

#5 så Ariels bur kan stå mittemot Chesters då? :)

BusBella
0

#6 Ja, du kan väl ha dom i burarna bredvid varandra så dem kommer åt varandra genom gallret så du ser hur dem beter sig, eftersom Chester är kastrerad så kommer han nog vara ganska lugn (det är min kastrerade hane, man kan sätta ihop honom med vem som helst som inte är aggressiv mot honom) och kanske testa när du ser hur det går.

Mind your language.

/Emma

Körsbär
0

#7 ok, får göra det imorgon då. Detär svart ute nu. :)

Körsbär
0

Povade att gå till en plats som ingen av dom har varit på och hade två små hagar bredvid varandra som dom gick i. Chester var en galning!!

Han började att äta gräs och löv men kom fram till gallret och atackerade det för att fa tag på Ariel. När jag skulle ta upp honom atackerade han mig (!) och jag fick ett djupt sår efter två gnagar tänder. Ariel är hur snäll som hälst mot honom medan han försöker döda henne ser det ut som!

Blir så ledsen, Chester har ALLTID varit så snäll och lungn! Och nu… :(

[linneasandberg]
0

#9 det kommer att lösa sig, du såg mitt inlägg… trodde samma om theo<3

BusBella
0

#9 Det kanske det inte alls kommer att göra, alla kaniner går inte att ha ihop med andra kaniner.

Mind your language.

/Emma

[linneasandberg]
0

#11 men jag tycker ändå man inte ska ge upp.

Körsbär
0

Jag tänker inte ge up, jag vill att Ariel ska stanna, så ifall deta tar lång tid blir et nog en till bur.

GLÖMMDE ATT SKRIVA, inlägg #9:

När Ariel hade gått, kom Chester till mig och slickade mig…han kanske är van att vara ensam?

BusBella
0

#13 Det kanske går, han måste bara vänja sig. Sätt ihop dem igen, om han inte slutar eller om det blir riktiga sår skiljer du på dem. Handskar kan vara bra.

Mind your language.

/Emma

Teddyvide
0

Bor hon i transportlådan nu?

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Körsbär
0

#14 Okej, får prova igen. :)

15# Ja, det gör hon. Försöker få ut henne varje dag i hagen (under upsikt).Har precis städat den ;)

Chieko
2

#16 men hon kan ju inte bo i en transportbur! Den är på tok för liten!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
1

#16 Hon kan inte bo i transportbur så länge för litet även om det "Bara" är mest på natten

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Körsbär
0

17-18# Ifall det tar lång tid får hon ju en egen bur. Det har hittils gått 2½ dag sen hon kom.

Fridaaaa
1

#19 Hon bör egen bur nu, inte sitta i transport. 2½ dygn är för mycket i en transport :S

Körsbär
0

#20 Hon har ju fått kommit ut.

Chieko
2

Ja men hon sitter flera timmar under natten utan att kunna sträcka på benen! Skaffa en bur direkt!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

#21 Jo men det blir många timmar/natt, så sätt henne i bur istället

Körsbär
0

Har pratat med mina föräldrar nu om det med bur, dom tyckte att om hon och Chester inte går ihop imorgon, skaffar vi en bur. 22-23# Bättre nu? Men är det någon som har något mer tips? om hur man kan få dom att gå ihop? Eller är det bara att fortsätta att låta dom träffas i hagen? :)

Kassy
0

# 24 Låt hagen bli honans revir och sätt sedan in hanen då honan är yngre än hanen och för att hanen tidigare attackerat honan och därför lägre rang med det blir ungefär lika hög rang då :)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Körsbär
0

#25 Okej, det låter bra,får prova det! Tack! :)

dermot
0

#24 Har ni kompostgaller? Sätt då upp några sådana på en annan plats på tomten och släpp ihop båda kaninerna, de kan hända att de "slåss" men det måste de få göra för att ordna rangen, så länge det inte blir sår och blod! Mycket möjligt att det flyger några hårtussar.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Körsbär
0

#27 I samma Hage då? Så det är ingen fara att dom "slår varandra" lite? :/ Är nybörjare på deta…

[linneasandberg]
0

#28 Fösrt blev jag kallsvettig när jag såg theo nafsa leia men sedan testade jag leia med en annan liten kanin och då rök hon på han men hon missa så hon träffa min arm, HON VAR SOM EN ILSKEN KATT! hon verkligen kramla sig fast vi armen och rev o slet! tur att jag hade tjocktröja då… :o så… bara det inte blir ett riktigt slagsmål så går det nog bra :)

dermot
0

#28 Japp, i samma Hage. De kommer troligen bråka en del i början, men så länge de inte direkt gör sår på varandra, tycker jag inte du ska ingripa och sära dem. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Körsbär
0

#29 tack, tur att du hade lång tröja..:)

#30 Okej, får ha handskar på mig då.

Har skaffat en bur nu som vi ska hämta imorgon till Ariel, en ljusblå fin utebur knappt använd! Riktigt nöjd med köpet, 350 kr! Ville bara berätta det. ;)

Körsbär
0

Chester har blivit en galning!!!!!!!!!

Han biter mig hela tiden har fått 2 bätt idag!! Det har blivit två riktigt stor och blodiga bit sår, och nu vågar jag ej gå ut till honom! Han har förökt på sig Ariel en gång idag när jag hade honom ute. Vad ska jag göra? Nu vill jag inte få fler bit märken och ha tillbaka min gammla snälla Chester!! Ska prova att sätta ihop dom imorgon… :´(

Körsbär
0

VET NÅGON varför han beter sig så? Biter och är elak…nu vill jag ha tillbaka honom, vågar inte ge honom nytt hö nu..får vänta på att mamma kommer hem..(vill kunna röra min hand ;)) :(

[linneasandberg]
0

#33 var inte rädd, visa att det är du som bestämmer. säg nej och putta på han! ha Ariel i knät när du är i hagen. Första gången för mig att dem kunde ligga brevid varandra när jag satt på en solstol med båda i knät, då kunde dem inte göra så mycket mer än att vara brevid varandra!

Kassy
0

# 33 har på dig vinterhandskar och långärmad/jacka för att inte bli biten

Körsbär
0

#34-35#

Ja, jag tog fiskehandskar på mig och en vinterjacka. Men är försiktig att bli biten… Idag ska dom träffas! :)

Körsbär
0

Jag glömmde nästan!

Ariel har fått en bur nu,  den är jättefin och hon har bott där sen igår eftermiddag! :) Mycket bättre än transportburen! Tack för tipset! ;)

Kassy
0

# 36 Om kaninen biter ska du hålla kvar handen/armen för att visa att du inte är rädd. Säg sedan nej bestämt så lär sig kaninen att det är fel.

Körsbär
0

Bu är allt klart! Domhar möts och det gick såhär (vet ej ifall det var bra):

Ariel var i hagen och då kom Chester, han och hon gjorde sitt egt men sen var han på henne, men inget bitande utan bara jagande. Sen gjorde han sitt eget och hon var vacksam, han gjorde så igen (var på henne) och hon sprang undan. Men efter ett tag började hon sparka med benet i golvet som kanienr gör när dom varnar för fara och när han kom fram och nosade sparkade hon så och sprang iväg och han efter men han släpper efter 2-4 sparkar i marken hon gör. sen gör Chester sitt eget men hon är varje gång vacksam och låter honom ej komma för nära.  Var det ett bra tecken? :)

Teddyvide
0

#39 Jag tycker det verkade ha gått bra! Kaninerna kan ju inte vara bästa vänner på en gång. =)

Kassy
0

#39 Fattar inte, bet han sig fast och släppte efter ca 4 stamp eller slutade han jaga henne efter ca 4 stamp?

Teddyvide
0

#41 Jag fattade det som att han slutade jaga henne då, hon skrev ju inget bitande. =)

Körsbär
0

39# Han bet inte utan jagade henne och hon sparkade i marken när hon sprang och efter 4 såna sparkar lät han henne vara. ;)

Kassy
0

# 43 Ok