Lite för tam och orädd
Min dvärgvädur har fått lite för mycket uppmärksamhet det senaste, har varit som en plåsterlapp på mig och hängt med vad jag än har gjort hemma. Detta har han gjort av fri vilja, han är extremt social. Han går lös i lägenheten från det att vi kliver upp tills dess vi går och lägger oss, och nattetid har han haft tillgång till köket.
Tyvärr har all den extra uppmärksamheten gjort att han har blivit lite hänsynslös och han börjar ta sig friheter som inte alls är okej. Bland annat stjäl han mat. Det har han visserligen alltid gjort men innan har han haft respekt för vissa ställen, så har man satt upp saker på bord eller diskbänk så har han låtit den vara. Tyvärr inte längre… Han har börjat hoppa upp på bord, stolar, you name it och ett antal gånger har han hoppat upp på diskbänk och spis. Han kan med andra ord inte vara lös alls om natten längre vilket känns tråkigt, och han går mig på nerverna genom att gång på gång på gång vara där han inte får och kolla efter/stjäla mat. Det han gör är både väldigt farligt och väldigt irriterande. Han äter och dricker ju ALLT om han får minsta chans, inklusive skurvatten med klorin och rengörningsmedel (!!!), är orolig att han ska få i sig någonting riktigt farligt till slut och vill ha min mat ifred.
Innan kunde man jaga bort honom genom att ryta till och ev. kasta någonting på honom, typ en bit ihopknycklat papper eller ett garnnystan eller annat ofarligt föremål som låg nära till hands men nu får man oftare och oftare LYFTA bort honom från exv. bordet. Ingenting skrämmer honom och jag vill ju knappast börja kasta hårda grejer på honom… Det är ju inte det att han inte fåt mat, han har fri tillgång på extremt bra hö (analyserat, från min häst) som han äter som han ska, han får nytt, fräscht vatten dagligen och han får alltid en morot på kvällen nu när han blir instängd i buren. Ibland får han en liten näve pellets. Han är med andra ord varken hungrig eller törstig, det är bara dumheter.
I takt med att han har blivit mer och mer hänsynslös så har han dessutom börjat kissa och bajsa i en speciell hörna i köket. Innan har han varit helt rumsren. Tyvärr ger ju kaninkiss fläckar, inte alls populärt när man bor i hyresrätt och har ljust linoleumgolv. Ingenting funkar för att få honom att sluta, har provat ättika, rengöringsmedel, klorin och citron.
Vad sjutton gör man? :S Har ni några tips?? Jag vill ju inte behöva stänga in honom jämt…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ställ en bajslåda i hörnet han valt som toalett. Och se till så att han inte kan hoppa upp där han ite får vara. Han kommer väl inte direkt från golvet upp på diskbänken antar jag?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Chieko gav bra tips?, sedan se till att kastrera din kanin och sluta kasta grejer efter honom!
Hur gammal är han?
Just i tonåren brukar kaniner som tidigare var rumsrena och lydiga bli riktiga odågor! Testa att kastrera honom, eller avvakta och se om det blir bättre.
Sedan borde du verkligen sluta kasta saker på honom..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#1 Jo, det är ju det han gör. Både jag, min sambo och min bästa vän har sett honom hoppa från golvet upp på diskbänken. Trodde att han hade kommit upp på annat sätt när jag hittade honom på diskbänken första gången, men sedan såg jag honom hoppa. Det är sjukt.
#2 Vad är det som är farligt med att kasta ett ihopknycklat A4-papper på honom för att få honom att sluta med någonting som är potentiellt farligt för honom?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#3 Han är drygt 1½ år gammal. Får testa att kastrera honom.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tycker inte det låter särskilt farligt att kasta papper på honom, han blir ju inte ens rädd o det gör knappast ont.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag tycker verkligen inte man ska kasta saker efter sin kanin, oavsett om det är stora saker eller ej.
Jag tycker att man kan göra det mesta som inte innebär varken rädsla eller smärta hos någon levande varelse. Hos djur som dessutom inte har förmåga till konsekvenstänkande eller att ta åt sig information i någon större utsträckning så är förvåning ett superbt hjälpmedel när man vill förmedla ett "Lägg ner det där, jag vill inte att du gör så". Att kasta papper på sin kanin är i samma linje som att smörja in kablar med citron, ättika eller bittermandelolja åt en kanin som biter på kablar. Förvåning och ögonblickligt obehag = slutar bita på sladden. På en papperslapp i rumpan = hoppar ner från bordet. Men du kanske tycker att det är fruktansvärt att hindra kaninen från att bita på kablar också?
Dessutom så tycker jag att man ska lägga energi på saker som faktiskt spelar roll. Att klanka ner på mig för att jag försöker skydda min kanin när det finns folk här inne som har sina kaniner i burar 20 timmar per dygn, ger sina småbarn kaniner eller matar sina kaniner med Dogmanns hö och gnagarblandning tycker jag är att fokusera på helt fel saker. Men så befinner vi oss ju på forum där man kan bajsa ur sig ord hur som helst och dessutom vara hyfsat anonyma, folk blir så politiskt korrekta att det sprutar ur öronen på dem.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Nu har inte det här ngt med tråden o göra men en sak stör mig rejält, vad är det för fel med att ge sitt barn en kanin? Föräldrarna har ju ändå ansvaret för kaninen, och det vet dom om när dom skaffar kaninen, sen kanske inte alla föräldrar som är tillräckligt pålästa / kan mycket om kaniner, men vem är det när dom skaffar sin första kanin?
När jag skaffa min första egna kanin så kunde jag inte ALLT, jag har lärt mig jävligt mycket under den tiden jag haft mina kaniner, att sitta o läsa o läsa om kaniner hela tiden är inget man lär sig utav. Hade du kanin när du va liten? Va det fel av dina föräldrar att skaffa en kanin till dig ? Du va väll oxå ett barn eller?! Hade inte jag haft kanin när jag va liten så hade mitt kaninintresse aldrig växt fram.
Du sitter nu o klankar ner på folk som ger sina barn en kanin, tänk på att det kanske finns föräldrar här på forumet som har barn o skaffat kanin till barnen, inte vetat mycket om kaniner och kommit hit till forumet för att lära sig mer. Och så sitter du o skriver att det är fel att ge sitt barn ett husdjur?! Dålig stil.
Jag köper mitt hö på granngården och det är Dogmann, jag tycker att hö't är fräscht och grovt o kaninerna älskar det! Hade jag haft möjlighet till att köpa hö från en bonde så hade jag självklart gjort det, men nu har jag ju inte den möjligheten.
Klaga inte på att folk klankar ner på dig när du klankar ner på andra.
jag skiter fullständigt i om du kastar saker på din kanin, funkar det så gör det väll det. Det är upp till dig hur du gör för att tillrättvisa din kanin, vi ska inte sitta o säga hur du ska göra. Så jag förstår att du blir irriterad när dom fastnar på just den detaljen. Det hade ju vart en sak om du kasta en bok på kaninen, men en papperbit eller garn gör ju knappast ont. Tror inte min kanin hade reagerat på om ja kasta en bit papper på han :P
#10 Har inte läst hela ditt meddelande, läste de första raderna och läste sedan om mitt meddelande. Insåg att det har fallit bort text, givetvis tänkte jag inte klanka ner på föräldrar som ger sina barn kaniner, det skulle stå "ger sina småbarn fullt ansvar för sina kaniner", inte "ger sina småbarn kaniner"! Jag fick själva min första kanin som femåring och det var väldigt nyttigt, men som du säkert håller med så är det obehagligt många som ger sina småbarn djur och släpper ansvaret själv "för det är ju så nyttigt för barnet att lära sig". Tittar man på Blocket så ser man hur utbrett det är… :( och hur lätt det är att få tag på gratis djur.
Jag kommer själv se till att mina barn växer upp med djur runt omkring sig, men det yttersta ansvaret måste ju alltid vara mitt/min karls. :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det enda riktigt negativa som papperskastningen kan bidra till är ju det som verkar ha hänt - att kaninen inte längre reagerar. Om en bok senare skulle falla emot den, skulle h*n reagera då? Synd om en så viktig reflex ska försvinna för att man inte orkar gå fram till kaninen…. Själv tror jag mer på att t.ex. ljud ska användas för att "förvåna" kaninen, så som att klappa händerna eller stampa i golvet osv. beröring vill inte jag ska ses som något negativt. Men det är ju trots allt en väldigt liten del av vad tråden verkligen handlar om.
OnT: Hoppas annars att toa-tipset samt kastrering kan hjälpa en del. Du tror inte annars att det skulle bli bättre av att spärra av "farliga" delar av lägenheten för ett tag? Jag hade problem med att min kanin ville in i garderoben (walk in closet) så fort man hade dörren öppen, men efter några veckor med hinder och konstant stängd dörr tröttnade hon. Kanske det kan vara en idé?
Klart att han skulle reagera om någonting tungt föll på honom, nu tycker jag att du är lite ologisk och letar problem faktiskt. Bara för att man kastar en papperstuss på honom så domnar ju inte direkt nervtrådarna liksom. I så fall hade våra vilda djur haft rejäla problem - *stenbumling faller ner på haren* "Jaha, nu är det höst igen, tur att höstlöv inte är farliga". I mitt fall så handlar det inte om att inte orka, jag har åkt av en häst och har ont i ländryggen.
Ljud är givetvis mitt förstahandsval när det kommer till att förvåna. Klappa händerna eller ryta till. Tyvärr är det ju just det tråden handlar om, att kaninen pga allt för mycket (positiv) uppmärksamhet den senaste tiden liksom inte reagerar på något jag gör. Han vet att jag är trygg och aldrig skulle skada honom, så att jag låter högt utgör inget potentiellt hot mot honom. Grymt jobbigt. Inte heller reagerar han om jag kommer stampandes och låter arg, han vet fortfarande att jag inte kommer att göra honom illa så han struntar liksom i det.
Jag har satt dit en toalåda nu, får hoppas att han använder den istället. Ska boka tid för kastrering.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Nej jag syftar mest på om han blir orädd för föremål som ramlar/kastas på honom, oavsett vad det är. Klart han kommer att känna det - men kommer det bli som för katter som är vana att matte kommer ut ur bilen och därför inte väjer för andra bilar. Det är ju relativt vanligt att reaktioner som dessa faktiskt uppstår. Sedan tycker jag att din attityd känns lite väl pissig för någon som vill ha hjälp, faktiskt…
Då är alternativen begränsade kan jag tänka mig. Det finns inget han tycker är obehagligt, så som vatten? Om du skulle testa att spruta vatten på honom lite lätt när han gör fel osv. Det är väl helt enkelt bara att försöka hitta "nya" metoder som är harmlösa men ändå obehagliga.
Det finns inget särskilt han ogillar? Som att bli insatt i buren eller så? Att sätta in honom där var gång du "stampar och är arg" kanske kopplar det till något tråkigare.
Får hoppas att det lyckas! Det kan hjälpa att ha i lite spån/pellets vad du nu har med lite av hans kiss på i lådan till en början - så att han förstår att det är där han ska kissa :)
Min attityd blir pissig eftersom jag blir påhoppad. Det är så sjukt otrevligt att komma in på ett forum, be om hjälp och bli påhoppad, men det är så oerhört vanligt. Personligen slipper jag sällan påhoppen men jag ser det överallt, man tar sin anonymitet till hjälp för att få stampa lite på folk och få känna sig så oerhört ofelbar och duktig. Brukar inte reagera med att slå ifrån mig men jag vet att mina djur har det oerhört bra och ett av mina stora intressen i livet har alltid varit att göra djurs liv bättre här i världen. Jag har varit engagerad i djurrätt och varit jourhem för smådjur som har farit illa, omvänt "problemhästar" (dvs hästar som är livrädda för människor/situationer men som uppfattas som aggressiva eller bångstyriga) såpass länge och såpass mycket att mitt första betalda jobb var just "problemhästtränare", varit vegan och allmänt gjort så mycket för djurens väl och ve att jag blir oerhört stött när någon insinuerar att jag skulle behandla mina djur illa. Det är som att anklaga en kärleksfull mor som är engagerad i Rädda Barnen, är barnläkare och whatnot för att vara en kass mamma för att hon ryter åt sitt barn, när hon frågar vad hon ska göra för att ungen ska sluta rymma ifrån henne och försöka springa över vägen. Det blir defintivt en öm tå rätt omgående.
Vattenspruta fungerar inte, han tycker att det är skitäckligt men han ruskar bara lite på huvudet och sedan fortsätter han med det han höll på med. Värdelöst, annars är det också ett väldigt bra sätt. Men är du säker på, att om man sprutar vatten på kaninen så kanske den blir orädd för vatten och hoppar ner i badkaret och drunknar? ;) Att sätta in honom i buren är inget direkt straff för honom, han trivs bra där…
Smart att lägga ner lite smutsigt spån i lådan, det ska jag göra. Idén med hagen var inte heller så dum, han kan ju få vara i en sån på nätterna om inte annat. Med lite leksaker, ett roligt gömställe och andra spännande grejer så lär han ju tycka att det är ett helt okej öde åtta timmar per dygn… Tåls att tänkas på!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Kaniner förstår visst konsekvenser och kan lära sig massor, de är smarta djur! Jag har frigående innekaniner och mina kaniner förstår väldigt mycket och man kan absolut lära dom saker. Hört talas om att uppmuntra bra beteende istället för att ryta och kasta saker? Just där har du bevis på konsekvenstänkande. Blir seriöst ledsen av din inställning.
#16 Jag tänker inte ens svara på det där, för det där var rena påhopp mot mig och oerhört dömande. Skäms på dig för att du är så elak och fördomsfull! Hoppas verkligen att du inte bemöter folk i verkliga livet på samma sätt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#15 Jag tycker att du beter dig riktigt omoget just nu. Varför kommer du med pikar mot mig när jag försöker hjälpa dig? Herregud.
Det är ingen som har hoppat på dig heller, utan bara ifrågasatt dina metoder då du själv säger att de inte fungerar. Det enda jag frågade var om det påverkade kaninens reflexer - som en objektiv fråga då det är ett vanligt fenomen bland husdjur. Men visst, var sådär otrevlig. Det finns inga försvar för att ha den attityden mot hjälpsamma människor, kan du inte ta kritik eller svara på en fråga hör du ju uppenbarligen inte hemma på sidor där detta förekommer hela tiden. Det är inte av illvilja man frågar, det borde du förstå. Men ja, såklart bryr vi oss mer om ett djur vi kan relatera till än en fritt främmande människa - därför är våra reaktioner riktade mot djurets bästa och inte ditt. Du är på fel forum om du vill ha kommentarer om dig och ditt välmående och inte din kanins.
Och det #16 kommenterade bör du också tänka på - har du uppmuntrat ett "gott" beteende eller har du bara kört med straff, egentligen?
Fast nej, du behöver inte svara. För jag är trött på dina dryga svar. Jag, som många andra försökte hjälpa till men fick bara skit tillbaka. Så otroligt omoget att det inte är klokt. Hoppas att du tänker efter lite innan du postar sådana här kommentarer igen. Det är inte uppskattat av någon, och det är sådana som du som skapar hat och dålig stämning här, inte de som vänligt frågar om saker du själv lagt fram för diskussion.
Och angående #17 - du är fan så mycket värre än #16. Vad har hon skrivit egentligen? Medan du sitter och pikar mig öppet försvarar hon bara sina kaniner som du idiotförklarar. Vem gör fel, egentligen?
#18 Vart pikade jag dig? Och vart i mitt svar mot dig var jag otrevlig? Jag tror verkligen att du har läst in saker jag inte har menat/skrivit för jag anser inte att jag har haft en hård ton alls, bortsett från där jag har blivit påhoppad. Har ärligt talat aldrig varit med om att bli kallad dålig forumanvändare innan och jag tyckte att jag var trevlig mot dig i mitt förra inlägg, jag förklarade för dig varför jag blir ledsen och frustrerad och sedan skojade jag till och med lite med dig.
Jag hade inte kunnat leva det liv jag lever med såna framgångar hos misshandlade djur om jag inte hade tränat dem enligt principen gott beteende = belöning. Jag bestraffar aldrig mina djur och korrigerar mycket sällan kassa beteenden men innebär beteendet potentiell fara för djuret eller mig (hästen börjar stegra och backa ut mot en vägkant, kaninen hoppar upp på diskbänken där det finns knivställ, plattor och diskvatten i hon, fågeln visar tecken på att äta guacamole vid fredagsmyset) så sitter jag verkligen inte bara där och ignorerar det. Då anser jag att att kasta en pappersboll är en oerhört mild korrigering och det tänker jag faktiskt inte ta skit för. Jag har aldrig frågat vad ni tycker om den korrigeringen, jag har frågat hur ni tycker att jag ska hantera två problem som jag har stött på och när ni har gett mig svar på de frågorna så har jag tagit till mig dessa svar och tackat för hjälpen. Jag tycker att du är orättvis nu.
Hade jag pratat om att kaninen kissar på golvet, att det förstör golvet och att jag brukar slänga in kaninen i väggen när jag märkte kisset, då hade er nuvarande inställning varit helt rättfärdigad men nu tycker jag att ni är oerhört taskiga. Inte nog med att ni skäller ut mig, ni gör dessutom personliga påhopp och insinuerar att jag är en kass djurägare och en omogen person. Elakt, minst sagt. Jag blir faktiskt oerhört ledsen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tycker att detta spårar ur helt nu, nu släpper vi alla påhopp och försöker att hjälpa varandra istället!
Tycker inte att du ska kasta någonting på kaninen, även om det "bara" är ihopknycklat papper. Försök med någon annat istället.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Citat som "Men är du säker på, att om man sprutar vatten på kaninen så kanske den blir orädd för vatten och hoppar ner i badkaret och drunknar? ;)" efter att du idiotförklarat mig angående harar och höstlöv.
Sedan går du in och är extremt defensiv från mening ett, helt utan anledning. Även det bidrar till en fientlig ton på inlägget.
Jag tycker att du bör läsa igenom det du skrev, objektivt och inte som författare. Du förstår vad du menar, men det gör kanske inte vi andra. Du ses som extremt taskig själv.
Och mina sista kommentarer blev påhopp då jag ansåg att du hoppade på mig. Och det ÄR omoget. Om hur du är som djurägare har jag inte ens nämnt.
Okej, du missuppfattade mig. Jag idiotförklarade dig inte, jag tyckte bara att det du skrev lät som ett väldigt långt kliv. Det du citerar nu var menat som ett internt skämt, därav smileyn. Jag ber om ursäkt om du läste in idiotförklaring, jag borde ha skrivit "Det där var bara ett skämt" men jag trodde inte att det behövdes.
Ja, jag blir som sagt definsiv eftersom ni trampar på en öm tå. Jag har gång på gång försökt förklara för er att ni sårar mig, ni gör mig ledsen, ni får mig att må dåligt. Jag har uttryckt detta tydligt. Ni sårar människan bakom skärmen.
Nej, du har inte nämnt hur jag är som djurägare, det gjorde Cameliont. Däremot reagerade du över att jag försvarade mig där, och jag förklarade då för dig varför jag blir ledsen av en sån kommentar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#24 Det är bättre att du rakt ut skriver att du blir ledsen, och att du inte klarar av att bli ifrågasatt istället för att bli defensiv och upplevs som kaxig då du försvarar dig. För de flesta här upplevde dig nog som nonchalant och ignorant istället för sårad. Och inte heller Cameliont gjorde det, hon reagerade starkt då du istället "hoppade på" hennes nära - kaninerna och deras intellekt. Ni gjorde samma sak, mot varandra och sårade antagligen varann lika mycket. Men jag ber om ursäkt om jag låtit hård, men det känns inte okej att ryta mot andra användare så som du gjort idag när du faktiskt skapat tråden själv… Men detta går väldigt OT och vi bör återvända till ämnet om detta är möjligt. Jag tänker dra mig ur diskussionen då den inte ger mig något. Ha en bra kväll, och lycka till med ninen. Det är bättre att försöka ta åt sig konstruktiv kritik och vara tyst än att försvara sig många gånger också. Då slipper du ta diskussionen så långt att du kan bli sårad.. :)
Edit: Varken jag, eller antagligen någon annan har menat något mot dig, vi känner inte dig och vill såklart inte såra dig, tvärtom hjälpa. Men många på forumet sätter upp en kaxig fasad istället för att lyssna, och då blir man van att ibland behöva tjata sig igenom denna för att användaren ska förstå… Du har nog sett en hel del exempel på detta, diskussionerna blir sällan hetsiga men man tvingas ta upp samma sak gång på gång för att TS faktiskt ska ta åt sig råden. Så ja, jag tror att alla är ledsna för att de sårade dig.
Du kan inte sätta upp någon sorts "barriär" på diskbänken? Ställa saker så att han inte kan hoppa upp. Skulle ju inte vara så roligt om han skulle komma åt en platta. 
Förstår att du vill ha honom lös dygnet runt då det är väldigt mysigt! Han kanske vill ha mer stimulans och tänka lite mer? Man kan ju köpa godisbollar och utfodra med pellets eller små bitar frukt och grönt. Gömma små bitar grönt i buren eller runt om i hemmet så han har något att göra. :)
Emma
Men shit människa, vem är du att sitta och säga skäms till mig? Jag gömmer mig inte och jag skulle säga ifrån om jag stöter på någon som behandlar djur illa ute på gatan också. Detta är lika mycket verkliga livet, så länge du inte sitter och hittar på bara för att göra riktiga kaninvänner upprörda…
Så otroligt tråkigt de är att läsa när ni hackar på varandra. ta det på meddelande till varandra istället!
Till TS problem. kaninen ja hade när ja var liten gjorde på samma sätt. hoppade först upp kökssoffan och sen på bordet å åt upp våra läxor, åt blommor osv. Tog ett tag innan vi fatta att det var han. Han höll på så i omgångar så när han började tog vi bort allt han kunde äta på. endast duken låg kvar på bordet å där på sov han. Så ta bort allt han kan äta på.
Sen fundera ja på, du sa att han får lite pellets ibland? pellets innehåller mineraler och vitaminer och är bra för kaniner. kan vara så att han har brist på något och äter det mesta för att försöka få i sej det som saknas.
Cameliont, superhärlig blogg :-). Ts: Din kanin verkar vara understimulerad. Det kan låta konstigt, att en frigående kanin kan bli det, men ju friare dom får vara ju mer mental stimulering kräver dom, annars blir dom destruktiva. Kolla gärna in Camelionts blogg för leksakstips. Jag har en angora som hoppar 1,20 utan problem när hon är i "bus-and-destroy-mode" och kaniner är mycket svårare att träna till att sluta med sånt än hundar. De är lite mer som katter, de accepterar inte så lätt att människan ska bestämma :-), men de lär sig oerhört fort trix med positiv förstärkning. Kommandon som innebär matbelöning på slutet funkar också. Av rent hygieniska skäl tycker jag att kaninen ska få övernatta i ett annat rum. Att ha ett djurs toalett i sitt kök…. Ofräscht. Finns det inget gästrum eller badrum som kan vara kanin-sovrum? Jag tycker inte att man ska spärra in kaninen när den säger att den är uttråkad (eller köpa en keramikskål när den gnager sönder plastskålen). Mer leksaker, grenar, kartongrör, toarullar, en låda med torv för grävprojekt, att matte leker en lek med den eller tar en träningsstund (hopp, klicker)…. Det är positiva lösningar :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#29 Tack!
Jag har kaninlåda i köket och tycker inte det är ofrächt, fast då är jag också helt nojjig på att städa hela hemmet och byter i kaninernas lådor varje dag.
Sedan ville jag säga att jag har inte skrivit i den här tråden för att jag vill vara elak eller göra personliga påhopp, jag har själv frigående innekaniner och vet att de tar sig in och upp överallt och då får man se till att anpassa hemmet efter kaninen, kaninsäkra och ge den stimulerande inredning, miljöberikning och aktivering.
Saken är den att du TS har valt att skaffa kanin och ha den frigående och då har du ingen rätt att bli arg på kaninen eller kritisera när du ber om hjälp och får massor av bra tips? och råd från oss här på forumet.