Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2796 ggr
Salish
0

Transportera kanin längre sträcka

Hej! Jag ska köpa en ny kanin i helgen, men det är en sträcka på 1,5 h hem igen. Hur ofta måste man stanna på vägen och låta han lufta sig? Eller är det nåt annat man bör tänka på när man transporterar en kanin så långt?

Alone
0

tass

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[Luppa]
0

1,5 h är ingenting… Jag har 20 mil till närmaste utställning, det tar ca 2 timmar och kaninerna är helt oberörda.
Har åkt tågresor på 17 timmar med kanin…
Så du behöver nog inte göra så mycket mer än att se till att kaninen sitter i en bur med god ventilation, har hö och vatten.

Salish
0

Aha okej! Jag har aldrig åkt så långt med kanin så… Men då vet jag!

[Luppa]
1

Tror faktiskt att en kanin blir mer stressad av att en okänd människa plockar upp den ur buren flera ggr under resan, än av själva resan.

Lycka till med nyförvärvet!

Salish
0

Vi måste stanna en gång att äta, men han får sitta i transportburen bredvid utomhus då.

Lina R
0

En bra bur (0,1kvm för kanin under 2,5kg) med ventilationshål, att det inte är för varmt i bilen, nog med strö för att den inte ska behöva sitta i kiss och en tuss hö räcker utmärkt. Vid långresa sommartid kan man behöva stanna för att kontrollera att ingen håller på att överhettas. Jag åker helst tåg med kaninerna, då kan jag kolla till dom lättare. Fick upp två kaniner från Danmark för en vecka sen, den resan tog dom 3 dagar. De var i finfint skick när dom kom fram! Stora burar (ca 30x45cm), massa hö och bra temperatur (hästlastbil).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se